Režie:
John MaddenKamera:
Richard GreatrexHudba:
Stephen WarbeckHrají:
Gwyneth Paltrow, Joseph Fiennes, Geoffrey Rush, Colin Firth, Ben Affleck, Judi Dench, Simon Callow, Jim Carter, Martin Clunes, Antony Sher, Imelda Staunton (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Londýnského dramatika Williama Shakespearea sužují pochyby o sobě samém a ochromuje ho tvůrčí krize, kvůli které má obrovské zpoždění s divadelní hrou, kterou přislíbil majiteli divadla. Jeho známý mu poradí, že lékem by mohla být láska. Nachází ji ve chvíli, když se nečekaně setká s půvabnou Lady Violou, která tolik miluje divadlo, že se vydává za muže, aby si mohla zahrát. Mezi Violou a Williamem to okamžitě zajiskří a je to láska na první pohled. Willa zachvátí vlna inspirace a začne horečně pracovat na své hře. Rozhodl se napsat největší milostný příběh Romeo a Julie! Hra má obrovský úspěch. Milenci se ale musí rozejít, neboť Viola je proti své vůli provdána a Will je už dávno ženatý. Willova velká láska odjíždí kamsi za moře a on začíná psát Večer tříkrálový, jehož hlavní hrdinka se jmenuje Viola. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (473)
Je to drama? Je to komedie? Zdokumentovává film vznik jedné z největších divadelních tragédií, nebo se na nás jen šibalsky pousmívá skrze příjemně vyumělkované situace, jež mají s historii společné pouze přibližné zakotvení? Zamilovaný Shakespeare využívá známých faktů doby a postav (resp. hlavní postavy), ovšem jeho srdce tkvi v "Shakespearovském" koření, které dramatický vývoj obměkčuje a rozvolňuje. Film upřednostňuje zábavu a jednoduše milé vyznění nad profesorskou hrou s minulostí, která by pro většinu z nás nebyla ani tolik hrou, jako uspávadlem... A úplně nejlepší na tom je způsob, jakým je s humorem i s celou látkou nakládáno - nečekají nás žádné výbuchy smíchu, film vzbuzuje příjemné dojmy jako celek a ve své zdánlivé jednoduchosti ani nijak nedegraduje téma, ba naopak, obzvláště závěr jasně říká, že tady nejsme v pohádce, nýbrž u Shakespearů... 8/10 ()
„Je to zázrak,“ prenesie v jednej chvíli Geoffrey Rush a táto charakteristika sa dá použiť i na samotný film. V roku 1998 mali premiéru dva obrovské filmy z doby kráľovnej Alžbety a v obidvoch hrali Austrálčan Rush a Angličan Joseph Fiennes a minimálne sa mihla aj samotná kráľovná. Ak si potrebujete oddýchnuť od ťaživej KRÁĽOVNEJ ALŽBETY, zbytočne nerozmýšľajte, pretože oscarový a pôvabný ZAMILOVANÝ SHAKESPEARE ako zázrakom robí kvalitného herca z Bena Afflecka, konzervatívna Gwyneth Paltrowová zrazu nemá problém s nahotou a v podarene urečnenom Rushovi by ste márne hľadali rázneho kapitána Čiernej perly. Strhujúce tempo, dojemné scény, vtipné postavy a živé dialógy („S tým jazykom opatrne, potrebujete ho.“), to je len vrchol ľadovca. Viac nadol sa ukrýva bravúrna výprava, fenomenálne "minimalistické" vystúpenie Judi Denchovej (bondovka ZLATÉ OKO)... a čo sa týka Williama Shakespeara... žil vôbec? Ste si istí? ()
"Dopadne to dobře." - "Jak to?" - "Nevím. Je to záhada." Romantický příběh o vzniku romantického příběhu (toho nejslavnějšího) a cesty za jeho premiérou, jež je zároveň derniérou milostného vztahu, který ho inspiroval. Okouzlující vyznání lásky k Shakespearově dílu, divadlu i příběhům o lásce. Scénář si důvtipně pohrává s motivy ze Shakespearových her (čím větší o nich máte přehled, tím víc si film užijete) a dobovými reáliemi a přivádí na scénu celý zástup skvěle načrtnutých, obsazených a zahraných figur a figurek, obzvlášť královnu, Henslowa a pana Fennymana, který má výborný dramatický oblouk. Zkrátka jedna z nejlepších romantických komedií vůbec. ()
Myslím, že se mi to celkem líbilo, když jsem to viděla před nějakými deseti lety, ale dneska se mi to zdá skoro nesnesitelné. Přirovnala bych mé rozčílení zhruba k tomu, jak mě vytočil z La La Land, protože tento film není o pocitech, nýbrž o hercích plácajících se po ramenou, jak skvěle umí ty pocity imitovat. Možná to souvisí s tím, že já obecně nemám moc ráda divadlo, protože se skoro vždy rovná přehrávání, dramata si nejraději sama čtu. V hercích a jejich pojetí svých postav leží můj kámen úrazu se Zamilovaným Shakespearem, spolu s tvůrčím rozhodnutím nechat postavy mluvit poeticky i "mimo své role". Je to podobně otravné jako když ve filmech o komicích komikové neustále žertují, i když nejsou ve světle ramp. Dochází tím k totálnímu odcizení postavy od diváka a mizí tím jakákoliv šance vnímat je jako "skutečné" a ne jako herce předvádějící přízvuky. A nepřijde mi to ani jako platná umělecká stylizace, spíš taková přezíravá hra na vznešenost, je to celé moc namyšlené a prvoplánovité. Od Toma Stopparda bych čekala něco podvratnějšího. Jedinou zábavnou věcí na celém filmu tak pro mě zůstávají vtipy na adresu chudáka Bena Afflecka. ()
Soundtrack Stephen Warbeck: 1. The Beginning of the Partnership (Instrumental) ,2. Viola's Audition (Instrumental) ,3. A Plague on Both Your Houses (Instrumental) ,4. The De Lesseps' Dance (Instrumental) ,5. A Daughter's Duty (Instrumental) ,6. In Viola's Room (Instrumental) ,7. A New World (Instrumental) ,8. Love & the Rehearsal (Instrumental) ,9. The Arrival of Wessex (Instrumental) ,10. Greenwich (Instrumental) ,11. The Brawl (Instrumental) ,12. News of Marlowe's Death (Instrumental) ,13. Love & the End of the Tragedy (Instrumental) ,14. The Missing Scene (Instrumental) ,15. The Fight (Instrumental) ,16. The Play & the Marriage (Vocal) ,17. Wessex Loses a Bride (Instrumental) ,18. The Prologue (Instrumental) ,19. The Play (Part I) (Instrumental) ,20. The Play (Part II) (Instrumental) ,21. Curtain Call (Instrumental) ,22. Farewell (Instrumental) ,23. The End (Instrumental), ()
Galerie (46)
Zajímavosti (37)
- Imelda Staunton (sestra) a Jim Carter (Ralph Bashford) boli manželmi aj v skutočnom živote. (Astonko)
- Spoluautor scénáře Marc Norman řekl ke genezi příběhu, že je "hrdý na to, že nápad přišel od mého syna. Mám dva. Když byl jeden z nich na vysoké škole, učil se historii alžbětínské doby. Zavolal mi a řekl: 'Mám nápad na film - Shakespeare se pokouší uchytit v byznysu alžbětínského divadla.' Řekl jsem mu, že je to dobré, ale že nevím, co bych s tím udělal. Pak jsem o tom přemýšlel asi tři roky a vymyslel jsem spoustu špatných přístupů k příběhu o Shakespearovi. Byla v tom spousta klišé. A nechtěl jsem jen přihazovat na tu hromadu odpadu, který byl o Shakespearovi napsaný. Velmi mne to frustrovalo. A najednou jsem si uvědomil, že jsem v podobné situaci, jako byl on. Shakespeare byl profesionální spisovatel ve velmi konkurenčním a kapitalistickém zábavním průmyslu Londýna na konci šestnáctého století. Uvědomil jsem si, že Shakespeare byl velmi úspěšný obchodník, pracující člověk. A to znám, takový je i můj život. Začalo mi to být blízké a příběh se začal rýsovat." (NIRO)
- V jednej z úvodných scén má William Shakespeare (Joseph Fiennes) na stole šálku s nápisom "Stratford Upon Avon." Ide o názov mesta, v ktorom sa narodil. (WalterIK7)
Reklama