Režie:
Michael MannKamera:
Dante SpinottiHrají:
Al Pacino, Russell Crowe, Christopher Plummer, Diane Venora, Philip Baker Hall, Lindsay Crouse, Debi Mazar, Stephen Tobolowsky, Colm Feore, Bruce McGill (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Dr. Jeffrey Wigand, bývalý vysoký představitel jedné velké americké tabákové společnosti, měl díky své pozici přístup k řadě informací o negativním vlivu cigaret na lidské zdraví, a hlavně věděl, jak společnost v tomto ohledu lže veřejnosti. Poté, co byl z firmy pro své názory propuštěn, se na něj obrátil producent úspěšného investigativního televizního pořadu Lowell Bergman s prosbou o pomoc při sestavení reportáže odhalující praktiky podobných firem. Wigand zprvu odmítá, ale později svolí. Někdejší zaměstnavatel mu však začne vyhrožovat a nechá ho sledovat. Přesto se Wigand odhodlá Bergmanovi pomoci. Když je reportáž natočena, vedení televize se ji bojí odvysílat, aby proti sobě nepoštvalo mocné tabákové firmy. Mohlo by to totiž ohrozit plánovaný velice výhodný prodej televizní stanice. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (382)
Já osobně považuju tenhle film za téměř dokonalý. Co na první pohled vypadá jako jedna z těch po Oskarech pokukujících historek o "šlechetném" boji za pravdu s nezbytnou soudní scénou na konci, je ve skutečnosti neuvěřitelně protřele natočené drama - NE o tom, jak pravda zvítězila, ale o tom, že pravda může být pěkná mrcha. A bez finále před porotou. ()
Môj najoblúbenejší Mannov film, kde mi vôbec nevadila jeho pomalá réžia, s ktorou mám občas problém. Film ale skôr stojí na hereckých výkonoch Pacina a Crowea ako na Mannovej réžii, takže je všetko v poriadku. Dráma o nekalých praktikách tabakového priemyslu vytvára zaujímavý paradox o americkej demokracii, kde ste bezmocní voči velkým korporáciám, ale v jednej z nich, v Hollywoode, môžete o tom natočiť film a zožať zaňho slávu. ()
Jak daleko dokážeme zajít při prokazování pravdy? A co všechno jsme v boji za ni ochotni ztratit, když víme, že proti nám jsou silnější nepřátelé? Mann je tentokrát téměř nerozpoznatelný a tím pádem i selhávající. S daným tématem jsem od něj totiž čekal bombu a dostal novinářské drama s vražednou stopáží, atmosferickým soundtrackem a nepřekvapivě přesvědčivým Crowem a dokonalým Pacinem. Snad kdyby mě alespoň jeden moment opravdu překvapil, mohlo být lépe. ()
Kompletně úmorný zážitek, který kvůli lpění na (nepodstatných) detailech a zápletkách obětuje dramatické pnutí (a výpovědní hodnotu). Tohle je film, u kterého na konci nevím, co se dělo na začátku, jakkoliv jsem si myslela, že nic takového se o filmu jako kategorii říct nedá. Hodně mně vadí, že se spousta dialogů a prohlášení opakuje (mám na mysli zejména projevy Al Pacina), ale jejich význam zůstává pořád stejný, nic se neproměňuje, žádné vrstvy se neodkrývají. Na tak lineární film je pro mě ta délka zkrátka neúnosná, jakkoliv úmysly autorů byly asi dobré. V hlavě mi naskočilo srovnání s Coppolovým Rozhovorem, vedle kterého Insider vypadá jako hodně hloupý film, což mě zároveň rozesmutnilo, vzhledem k tématu. Možná je to proto, že jsem očekávala osobitý souboj jedince s větrnými mlýny, ale tenhle film se žádných nadčasových pravd nedotýká. Místo toho se dočkávám bulvarizace tématu dojemnými slow motion záběry na nevinné dcerky - celkově nemám ráda zatahování rodinné situace do politického filmu, jak samy postavy filmu říkají, tak k osobnímu společenskému vyjádření není potřeba vidět brečící manželku. Chtěla bych to vidět v chladném odosobněném stylu, jaký předvádí Tomas Alfredson ve filmu Jeden musí z kola ven. ()
Dlouhé, tíživé drama o trnité cestě za spravedlností, Michael Mann se nesnaží o okaté ponaučení, moralizování, či výslovný happy end, vážnost a morální poslání z filmu vyplývají samy a člověk je pocítí automaticky vlivem prvotřídní režie - vykreslení situace + rovnoměrné vedení příběhu bez slabších míst a intenzivní atmosféry, ke které přispívá správně thrillerová hudba. Nenazval bych Insidera přímo strhujícím, než dechberoucí fasinaci jeho rozvláčněné tempo navozuje spíše pomalejší, kvalitní filmový prožitek. 8/10 ()
Galerie (29)
Zajímavosti (33)
- Soudní síň, kde Jeffrey Wigand podává svoji výpověď, není postavená kulisa. Filmaři použili skutečnou soudní síň v Jackson County Mississippi, kde skutečný Jeffrey Wigand kdysi opravdu vypovídal. (becki_tu)
- Natáčelo se od 20. května do 9. října 1999 v Izraeli, Kentucky, New Yorku, Kalifornii, Alabamě, Indianě, Mississippi a na Bahamách. (Varan)
- Quentin Tarantino umístil film ve svém seznamu 20 nejlepších filmů, který vydal v roce 1992. (Varan)
Reklama