Reklama

Reklama

Zloděj

  • USA Thief (více)
Trailer

Obsahy(1)

I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (116)

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Natočeno s podstatně skromnějšími prostředky než pozdější a mnohem slavnější filmy Michaela Manna, přesto velmi dobré. Především charakter hlavní postavy skvěle prokreslený - i s touhou po kvalitní partnerce a po dítěti bez ohledu na barvu pleti ( ten rozruch na adopčním úřadě byl moc dobrý) - a Jamesem Caanem výborně zahraný. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

„Oldschool je (někdy) zatraceně fajn a sexy :-) Jó to byly „staré dobré (Mannovi) časy“, kdy Michael ještě neexperimentoval s digitální kamerou a vše sázel na jednu kartu v podobě umně vystavěné teskné atmosféry s důrazem na propracovanou a následně rozkrytou psychologii ústřední(ch) postav(y) (viz Manhunter, Heat..). Když měl navíc k sobě po ruce ještě takový (ne)opracovaný klenot, jakým tehdy bezesporu byl (v nejlepších letech a formě) hrající J. Caan coby životem otřískaný (unavený s touhou usadit se a založit rodinu) profesionální zloděj šperků Frank, dostávající se však (po kývnutí na poslední velkou prácičku) čím dál tím těsněji do kleští mezi zkorumpovanou (chicagskou) policii a místní organizovaný zločin vedený mafiánem Leem (R. Prosky) je na nevšední zážitek zaděláno. A věřte, že kořist zahnaná do kouta umí vystrčit drápky a následně pořádně (smrtelně) kousnout, stejně jako vás J. Caan nenechá ani na okamžik na pochybách, že za sebou umí (bez pohnutí brvou) „pálit mosty“. Přičemž, pokud se vám do mysli vkradou myšlenky na určitou podobnost s pozdějším Mannovým majstrštykem HEAT, vězte, že nejde o podobnost čistě náhodnou. V neposlední řadě potěší (alespoň některé z nás :-) T. Weld (coby Frankova osudová žena Jessie). P.s. co se týče zdejších nářků nad syntetizátorovou hudbou, dotazy (stížnosti) obratem směřujte na uživ Gilmour93. Určitě vám to milerád „osvětlí“. Souhlas, k „80´s“ padne jako dětská prdelka na nočník. Ostatně své by k tomu měl(i) jistě co říci i J. Cameron resp. B. Fiedel. Napoprvé za (silné) 4*, napodruhé (i s přihlédnutím k závěrečnému stylovému finále, které jsem si musel ihned po závěrečných titulcích dopřát znovu a překonávající v mých očích „face to face“ (z) HEAT) - 91% Přičemž doporučuji podávat za deštivého večera s panákem tulamorky po ruce. ()

Reklama

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Rozmýšľam, ale myslím že lepšieho herca v 80.rokoch by ste hľadali márne. Bravó James. Toto nieje veľmi známy film ale odporúčam ho všetkými desiatimi. Prečo sa už netočia tak skvelé filmy ako v 80.rokoch? A prečo sú namiesto takýchto skvelých hercov v súčastnosti v hlavných úlohách samí mladí zelenáči? ()

movie 

všechny recenze uživatele

Nejdřív byl THIEF a potom HEAT. Už v roce 1981 byl Michael Mann absolutní visionář, jen tady neměl tolik možností. Přesto se mu podařilo započít něco, co zcela dokonale provedl v případě HEAT, ať už to jsou příbuzné dějové linky, precizní režijní postupy (hlavně sledování procesních aktivit zlodějů) i trochu odlištěná atmosféra filmu, ve kterém vám hlavní hrdina nemá být moc sympatický. Výsledek je trochu zvláštní kriminálka, kterou nezkousnou všichni. Trochu bych to přirovnal třeba k POINT BLANK. Využití hudby Tangerine Dream byl samozřejmě výborný nápad a do nočního města, kde se THIEF převážně odehravá to sedí skvěle. Dějová mini linka s WIllie Nelsonem je taky výborná. Jediná výtka by patřila občas trochu zkratkovitému ději - vysvětluji si to tak, že Mann tenkrát neměl svolení natočit tříhodinový film, což byl evidentně záměr. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Tak na úvod bych měl napsat, že se mi povedlo tento film stáhnout i s holandskejma titulkama a jelikož se holandštinu tak trochu učim, tak jsem toho hned využil, abych si tento jazyk trochu procvičil. Takže jsem viděl Zloděje v originálnim znění s holandskejma titulkama. Sebekriticky musim přiznat, že moje angličtina neni dost dobrá na to, abych na 100% porozuměl filmu, kde se mluví anglicky a moje holandština zase neni dost dobrá na to, abych porozuměl holandskejm titulkům, takže jsem pořád film zastavoval a listoval holandsko-českym slovníkem. Tim pádem mi to asi připadalo trochu zdlouhavý, ale přesto dobrý. Teď mam trochu problém, jestli dát 3 nebo 4 hvězdičky, ale kvůli hudbě od Tangerine dream se přiklonim k vyššímu hodnocení. Možná se časem na to zkusim podívat i s titulkama v nějakym normálnim jazyce a hodnocení třeba ještě změnim. ()

Galerie (67)

Zajímavosti (23)

  • Dům, který byl vyhozen do vzduchu, byla vlastně falešná struktura před přední části reálného domu, nicméně, když replika vyletěla do povětří byl těžce poškozen i skutečný dům za ní. Obyvatelé z okolí byli přestěhováni do hotelu na dobu natáčení. (c.tucker)
  • Frankov bar The Green Mill Lounge sa v skutočnosti volá The Green Mill, nachádza sa v Chicagu a funguje dodnes. (Real Tom Hardy)
  • Trezor z úvodnej scény bol skutočný a produkciu stál $10,000. (Real Tom Hardy)

Související novinky

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Reklama

Reklama