Reklama

Reklama

Zloděj

  • USA Thief (více)
Trailer

Obsahy(1)

I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (116)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Dost mi to sedlo. Sice scénář nějaké trhliny v sobě má, ale naštěstí jich není tolik, aby mi kazily zážitek, ale jinak jsem spokojený. Má to pomalou podmanivou atmosféru, důraz na psychologii postav (dostatečnou na svůj žánr), autentičnosti, uvěřitelnosti dialogů a vývoj příběhu, který je sám o sobě celkem silný, forma tu nepřevažuje obsah, ale naopak je s ním ve stejném poměru, má to skvělý soundtrack, James Caan tu předvedl skvělý herecký výkon... Skutečně hodně kladů v tom vidím a ačkoli se to u mě Collateralu nevyrovnalo, atmosférou to k němu vůbec nemá daleko. Dost jsem přemýšlel i nad pátou hvězdou, ale zas tak moc silný zážitek jsem z toho nakonec neměl - ačkoli taky záleží, co si o tom budu myslet, až se mi to rozleží v hlavě. I tak to z mých dojmů skoro na ten plný počet je, takže čas ukáže (nebo druhé zhlédnutí), každopádně zatím tu zanechám hodně silné čtyři a už teď se dost těším, na co všechno v tvorbě Michaela Manna ještě narazím, protože už dvakrát za sebou jsem od něj viděl naprosto skvělý film. Silné 4* ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Raný Mann také Mann. Najde se tu pár slepých uliček, ale gró jeho stylu je tu i tak jasně patrné; především ta chladná chlapská atmosféra a fascinace nočními (velko)městy. Nemá cenu zastírat, že by děj fungoval lépe s menší stopáží v zádech, ale ve výsledku je to čistě jen o tom, zda vám tolik specifický hudební podkres od Tangerine Dream sedne či ne. Ony totiž ty jejich typicky osmdesátkové synťáky (které ovšem málokdo umí tak jako oni) mají moc pozvednout dlouhé nemluvné průjezdy neonovou džunglí do hypnotických výšin stejně tak jako utrhat uši a vytrhávat ze soustředění. ()

Reklama

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Tahle raná Mannovka je sice skromnější, ale neméně kvalitní. Netradičně pojatou vykrádačku hodně táhne výborný James Caan (nutno říct, že Frank je dost zajímavá postava a odráží se v něm všichni pozdější Mikeovi zlodějové) a Mannova preciznost při dirgiování jak v dialogů tak akčnějších pasáží. Řezání trezoru snad nikdy nevypadalo efektněji a zároveň i realisticky. Za zmínku rovněž stojí parádní hudba od Tangerine Dream. K čertu se mnou, s tebou, se vším. ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Na Zloděje jsem se těšil a o to víc jsem trochu zklamán. Náznak typického Mannovy režie tu je, temná atmosféra, podmanivá hudba, jen mi tu chyběl charakter postav a dějové napětí a James Belushi dostal dle mého názoru poněkud málo prostoru. Nijak zvlášť zajímavé dialogy a některé pasáže nudné, navíc Jamesu Caanovi jsem tu 'provotřídní profesionalitu' nevěřil. Neil McCauley je mnohem profesionálnější lupič :-). Thief považuji za Mannův režijní přešlap. ()

OG_Swifty 

všechny recenze uživatele

Skvělá neo-noirovka Michaela Manna, která patří bez debat k jeho nejlepším dílům. James Caan je 'zlej' snad pořád a vlastně bych řek, že to je první pořádná filmová role Belushiho (a navíc kromě účesu na něm nic nepůsobí komicky). Robert Prosky pravděpodobně odvedl skvělou práci, protože každej druhej mafiánskej boss se po něm jmenuje Leo :)) Bohužel na filmu se částečně podepsal onen pověstný zub času a ty heisty tak všeobecně působí tragicky, ale dá se to přežít - koneckonců supermoderních vykrádaček je teď v kinech min. dvacet do roka.. trochu jsem se pousmál, že se těma dveřma od trezoru prořezali kyslíkovým kopím bez kyslíku (ta jedna bomba by jim teda rozhodně nestačila) a ještě by se tam okamžitě udusili, ale když přišel na řadu payday a všechno potom, tak jsem na to okamžitě zapomněl. To mělo totiž ty správný černobílý koule. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (23)

  • Trezor z úvodnej scény bol skutočný a produkciu stál $10,000. (Real Tom Hardy)
  • Dlouhá "prskavka" použitá k tavení velkého trezoru je skutečný nástroj, známý jako kyslíkové kopí. (c.tucker)

Související novinky

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Reklama

Reklama