Režie:
Michael MannScénář:
Michael MannKamera:
Donald E. ThorinHudba:
Tangerine DreamHrají:
James Caan, Tuesday Weld, Willie Nelson, Jim Belushi, Robert Prosky, Tom Signorelli, Dennis Farina, Howard Hesseman, William Petersen, Michael Paul Chan (více)Obsahy(1)
I zločinci mají svá pravidla. Americký režisér a producent Michael Mann (nar. 1943) se proslavil především v kriminálním žánru, a to jak v televizi (úspěšné seriály Miami Vice a Crime Story), tak i v tvorbě pro kina (především Nelítostný souboj s Alem Pacinem a Robertem De Nirem). Schopnost napsat přesvědčivé postavy, pohybující se za hranicí zákona, a cit pro atmosféru podsvětí v jeho rodném Chicagu osvědčil už ve své prvotině Zloděj (1981). Prvotřídní profesionální zloděj šperků Frank (James Caan) provozuje restauraci a obchod s auty, aby zakryl své nezákonné příjmy. Chce se oženit a zajistit do konce života, proto začne pracovat pro místního kmotra. Gangster mu zajistí potřebné zázemí i odbyt kradeného zboží, ale když chce Frank skončit, začnou se dít různé nepříjemnosti… Příběh samotářského zločince, který si chce založit rodinu, je od začátku odsouzen k nezdaru. Cítíme to z každého záběru, z temné atmosféry i z hudby skupiny Tangerine Dream. Frank je typickým neonoirovým hrdinou s vlastní stupnicí hodnot a velkým snem, který se nemůže splnit. Michael Mann svým debutem navázal nejen na domácí tradice filmu noir, ale Zloděj se svou melancholií blíží i francouzským snímkům žánru, jak je známe především z tvorby Jeana-Pierra Melvillea. Střídmý výkon Jamese Caana v titulní úloze tuto podobnost jen podtrhuje. V malé roli gangsterského poskoka ve filmu poprvé účinkoval Dennis Farina, kterého Mann objevil v řadách chicagské policie a který se v devadesátých letech stal známou televizní i filmovou hvězdou. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (116)
Michael Mann réžia, Jerry Bruckheimer produkcia, to je silné kombo. Už len preto nechápem slabú sledovanosť a distribúciu filmu. K tomu Caan a Belushi - z toho by bol v dnešnej dobe kasový trhák. Lenže bola to prvá mannovka a je pravda, že scenár má od jeho veľkodiel trošku posunutú mierku. Na kvalitnú kriminálku zo zlodejského prostredia však bohate stačí, dokonca viac než nablýskaný, duchom vypustený 'Miami Vice'. 75%. ()
Tak na úvod bych měl napsat, že se mi povedlo tento film stáhnout i s holandskejma titulkama a jelikož se holandštinu tak trochu učim, tak jsem toho hned využil, abych si tento jazyk trochu procvičil. Takže jsem viděl Zloděje v originálnim znění s holandskejma titulkama. Sebekriticky musim přiznat, že moje angličtina neni dost dobrá na to, abych na 100% porozuměl filmu, kde se mluví anglicky a moje holandština zase neni dost dobrá na to, abych porozuměl holandskejm titulkům, takže jsem pořád film zastavoval a listoval holandsko-českym slovníkem. Tim pádem mi to asi připadalo trochu zdlouhavý, ale přesto dobrý. Teď mam trochu problém, jestli dát 3 nebo 4 hvězdičky, ale kvůli hudbě od Tangerine dream se přiklonim k vyššímu hodnocení. Možná se časem na to zkusim podívat i s titulkama v nějakym normálnim jazyce a hodnocení třeba ještě změnim. ()
Příběh zásadového kriminálníka v podání drsného Jamese Caana, s nímž není radno vy*ebat. Zloděj je asi nejryzejší ukázkou toho, že Michael Mann je mistrem snové obrazovosti. Naprosto parádní režisérský debut. A k tomu s jedinečnou hudbou Tangerine Dream! Vřele doporučuji verzi director's cut, ve které je audiovizuálních lahůdek ještě o něco víc. Tento snímek by rozhodně zasloužil více pozornosti. ()
Na Zloděje jsem se těšil a o to víc jsem trochu zklamán. Náznak typického Mannovy režie tu je, temná atmosféra, podmanivá hudba, jen mi tu chyběl charakter postav a dějové napětí a James Belushi dostal dle mého názoru poněkud málo prostoru. Nijak zvlášť zajímavé dialogy a některé pasáže nudné, navíc Jamesu Caanovi jsem tu 'provotřídní profesionalitu' nevěřil. Neil McCauley je mnohem profesionálnější lupič :-). Thief považuji za Mannův režijní přešlap. ()
Neobvyklý „heist movie“, který staví hlavně na brilantně napsaných dialozích a charismatu Jamese Caana. Dlouhé dialogy nenudí, mnohdy jsou dokonce napínavější než ústřední zlodějská scéna. Ta je jakýmsi katalyzátorem této nahořklé story o unaveném kovbojovi, který chce sfouknout poslední fušku, zapomenout na minulost a začít žít normální život. A nechce čekat. Finální, peckinpahovsky brutální zúčtování nejlépe demonstruje mačistické zaměření filmu. Ženské postavy, vlastně jediná ženská postava je odstavena na vedlejší kolej coby jeden z mnoha elementů vedoucích k Frankově vnitřní spokojenosti. Jak naznačuje „přesvědčovací“ rozhovor v bistru (kde Mannovi hrdinové často projednávají zásadní záležitosti, viz třeba Nelítostný souboj), možná jde o element důležitější než hromada peněz a naprostá neexistence závazků. 80% Zajímavé komentáře: mm13, DonPedro ()
Galerie (68)
Zajímavosti (23)
- Velká loupež klenotů ve filmu je založena na skutečné loupeži vymyšlené Johnem Santuccim, který sloužil jako technický poradce. Johnova manželka, Nancy Santucci, hraje servírka v restauraci. (c.tucker)
- Dům, který byl vyhozen do vzduchu, byla vlastně falešná struktura před přední části reálného domu, nicméně, když replika vyletěla do povětří byl těžce poškozen i skutečný dům za ní. Obyvatelé z okolí byli přestěhováni do hotelu na dobu natáčení. (c.tucker)
- Scéna, kdy Frank nechá vybuchnout své auta se natáčela ve 4 ráno při velmi nízkých teplotách mrazu. I přes to více než 2 000 diváků dokázalo sledovat výbuchy. (c.tucker)
Reklama