Režie:
Jiří StrachScénář:
Marek EpsteinKamera:
Martin ŠecHudba:
Ondřej Gregor BrzobohatýHrají:
Jiřina Bohdalová, Kryštof Hádek, Viktor Preiss, David Švehlík, Vilma Cibulková, Jaromír Dulava, Miroslav Etzler, Andrea Elsnerová, Bára Munzarová (více)Obsahy(1)
Kdysi byla manželkou významného muže, žila v krásném domě na Hradčanech a přátelila se se slavnou automobilovou závodnicí Eliškou Junkovou. Dnes ale žije kdesi na periferii Prahy v přízemním bytě s výhledem do dvora a na ulici, sama a opuštěná prakticky všemi. Manžel zemřel už kdysi dávno a náplní jejího života tak zůstávají jen pravidelná setkání s pošťačkou (A. Elsnerová), která jí nosí důchod a její oblíbené motoristické časopisy, a také pravidelná výpomoc na faře a v místním kostele. Pro otce Jana (V. Preiss) občas uvaří a něco upeče, s ochotou sobě vlastní mu i pere a žehlí. Jedna z posledních jistot jejího života se ale zhroutí nečekaně rychle – otec Jan je přeložen kamsi do Hradce Králové a místo něj přichází mladý pan farář (D. Švehlík), který je zvyklý všechno si dělat sám. Právě v tu chvíli vstupuje do života Květy Galové (J. Bohdalová) usměvavý mladík (K. Hádek) s tmavými brýlemi na očích a květinou v ruce. Říká, že pochází ze Zučic, že se jmenuje Jeník Sekora a že je jejím prapravnukem přes koleno. Květa Galová zažívá po dlouhé době opravdu příjemné odpoledne. Debata o společných známých i mladíkova pozornost a gentlemanství jí na chvíli rozjasní život. Jenže potom paní Galová pozná, že tu něco nehraje. Jenže co a proč? Začíná hra kočky s myší, u níž si nemůžete být jistí, kdo je vlastně kočka a kdo myš. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (265)
Skvělé zrežírované, skvěle napsané a skvěle zahrané. Má to až divadelní přesahy, dokázal bych si Klec představit jako jednoaktovku. A z těchto důvodů je pro úspěch filmu nezbytné, aby dva hlavní představitele polodivadelní snímek dokázali utáhnout. O hereckých kvalitách Jiřiny Bohdalové se nemusíme bavit, nanejvýš bych zmínil, že si s ní maskéři museli pohrát, protože ona vypadá mnohem mladší, než jaká je skutečnost. A o Kryštofovi Hádkovi už roky tvrdím, že to nejlepší herec své generace, jenž umí zahrát jak klaďase, k čemuž vybízí jeho laskavý a klukovský zjev, ale také pěkné darebáky, o čemž jsme se mohli už také párkrát přesvědčit. A v případě Klece byl naplno využit jeho potenciál zvládnout obě protichůdné polohy na jedničku. Celkový dojem dotváří vhodná volba vedlejších rolí - Preiss, Švehlík, Dulava, Etzler a Cibulková. Potěšila mě i minirole Karla Smyczka. ()
4* Televizní tvorba občas přinese i něco zajímavého a v tomto případě se to povedlo v Kleci. Není divu když se kvalitního scénáře ujal kvalitní režisér a vezmou to do ruky kvalitní herci. Příběh je nám přinášen po malých kouscích a ještě časově rozházených. Ale když se ta mozaika poskládá tak nemám problém mu uvěřit, že by se to mohlo někdy stát. Jen tak na okraj se chci vyjádřit k výkonu Jiřiny Bohdalové, kterou tu často vychvalují. Mě osobně nepřišel tak vyjímečný jako u jiných herců a věřím, že by tuhle roli podobně zvládla každá z našich stárnoucích hereček. [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: 2 /// ATMOSFÉRA: 3 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 0 /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
Jedno z nejlepších psychologických dramat v koprodukci České televize za poslední roky! Jsem rád, že vznikají v našich končinách stále filmy, které mají co nabídnout! Film staví zejména na dva aspekty: herecké výkony Bohdalové a Hádka. Oba dva zúčastnění se zde předhánějí v tom, kdo zahraje lépe. Musím tedy vyseknout poklonu před paní Bohdalovou, protože v !88! letech zahrát takto náročnou roli je až neuvěřitelné. První půlka si připravuje půdu pro druhou polovinu, kde se toho Jiří Strach vůbec nebojí a přichystá skoro až nepříjemný thriller se vším všudy. Ono mít v bytě takto nestabilního a agresivního podvodníka s tím, že nemůže utéct...už jen ta myšlenka nahání hrůzu. Hádek mi zde svým perfektním výkonem připomněl roli v Kobrách a užovkách. Pořád jsem si říkal, jaké vyústění bude tato zápletka mít, ale ani v koutku duše jsem nečekal to, co nakonec přišlo. Skoro až poetická závěrečná scéna s cvrčkem, to fakt nemohlo mít podařenější konec. Za mě 8/10 ()
Hraný Cvrček a pavouk. Na jednu stranu silné ve své komornosti, stupňujícím se teroru a odvážném konci, na druhou oslabené zuřivými smyčci, které trošku legračně řádí jak v Batesově motelu, flashbacky narušujícími sevřenost či rozjezdem, kde se banálně otevřou složky ke stáří s popisky Osamělost, Nepotřebnost či Zneužívání důvěry. Nehledě na to, že čtenáři McCarthyho dobře vědí, jak se pomocí tyče, pásky a háčků z věšáků dají přitáhnout zdánlivě nedosažitelné věci, ale chápu, to by nemohla spadnout klec.. ()
Všichni mluvíme o Kryštofu Hádkovi jako o tom "mladém Hádkovi", on už ale dávno není ten vyjukaný mladíček z "Tmavomodrého světa". Herecky podle mého názoru dávno předčil svého staršího bratra, což dokázal jak v bezvadných "Kobrách a užovkách", tak i teď v novém televizním filmu Jiřího Stracha. Stracha si většina lidí spojuje hlavně s pohádkami, ale v non-fikčních žánrech je možná ještě lepší. Spolu se svým dvorním scenáristou naservíroval divákům velmi zajímavé podání notoricky známé zápletky - mladík se vydává za vzdáleného příbuzného, vloudí se do přízně bezmocné stařenky a má v plánu ji okrást. Tahle stařenka (Bohdalová na svůj věk pořád válí) ale není tak úplně bezmocná, a tak do poslední chvíle čekáte, jak se napínavé drama vyvine. Bylo mi z toho až špatně, zvlášť když jsem si představovala svou babičku... ()
Galerie (60)
Zajímavosti (12)
- Kryštof Hádek byl do filmu obsazen rovnou, bez castingu. (Duoscop)
- Při psaní scénaře se Marek Epstein inspiroval zážitkem své babičky. (Duoscop)
- Jiřina Bohdalová roli ohrožené penzistky dostala k 88. narozeninám od autora Marka Epsteina a režiséra Jiřího Stracha [Zdroj: iDnes.cz] (rakovnik)
Reklama