Režie:
George MillerScénář:
George MillerKamera:
David EggbyHudba:
Brian MayHrají:
Mel Gibson, Joanne Samuel, Steve Bisley, Paul Johnstone, Nick Lathouris, Hugh Keays-Byrne, Roger Ward, Reg Evans, Jonathan Hardy, John Ley, Brendan Young (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Ve zpustošené zemi blízké budoucnosti vládne silnicím divoký motorkářský gang. Řádí v ulicích, terorizuje nevinné civilisty a strážcům zákona se jen směje do očí. Jednoho policistu ale podcení. Když motorkáři brutálně napadnou nejlepšího přítele a rodinu Maxe Rockatanskyho (Mel Gibson), změní se Max v běsnícího šílence, který žije jen pro jediné - pro pomstu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (627)
Co naslibuje poctivá kaskadérská práce a výborná kamera, to vzápěti pohřbí neuvěřitelně špatně vystavěný příběh. Šílený Max je hlavně šíleně nekonzistentní, nic v něm nemá pořádnou návaznost a logický vývoj. Max ví, že mu jde po krku motorkářský gang a pak je dokonce přizabit jeho kolega - přesto se na rodiné dovolené necítí v nebezpečí a svoji manželku neustále pouští z dohledu i poté, co se jí onen gang pokusí napadnout. A i to napadání se odehrává na několikrát, po drobkách, namísto jedné napínavé a pořádně vygradované scény....Ach jo. Jak se můžete těšit z perfektních bouraček, když to chvílemi vypadá, jako by někdo sestříhal dohromady materiál z několika různých filmů? Jak můžete cítit nějaké emoce, když žádnou akci nenásleduje adekvátní reakce a nástup závěrečných titulků vás vyloženě zaskočí? Mele, Georgi, Jarmilo - je to ale bída! Leč budiž vám něco odpuštěno, za tu skvělou osmdesátkovou akci, na níž prostě nedám dopustit...50% ()
Sorry, toto ma nikdy nebavilo (na rozdiel od dvojky a štvorky) Absencia financií je fakt (ne)vidieť. Jasné, pokúsili sa z toho urobiť plus, čiže všetko je lacné, zničené, v dezolátnom stave. Ale so mnou nevybabrali, pre mňa je to po vizuálnej stránke škaredý, lacný film. Dravé autonaháňačky sú fajn, ale všetko nezachránia. Na Šialenom Maxovi je najlepšie zákulisie. Historky o komplikovanom nakrúcaní a o tom, ako Mel Gibson, ktorého vtedy nikto nepoznal, získal jednu zo svojich najslávnejších rolí (na konkurz prišiel opitý a zmlátený, čo režiséra značným spôsobom oslovilo). ()
Devadesátiminutový revenge movie s více než hodinovým prologem je bohužel výsledkem režijní nevyrovnanosti snímku, která se o prostinký scénář nemůže opřít ani omylem, ale spíše se soustředí na aranžmá honiček mezi gangem motorkářů a policií. Těch je ve filmu požehnaně, ale jejich kvalita je značně rozporuplná. Některé záběry s jasně odhadnutelným kameramanským postupem dnes přece jenom působí trochu kostrbatě. Přesto klobouk dolů před profesionálními řidiči a kaskadéry, kteří odvedli výborný kus práce. Lacinost je zde přiznaná a tak se na snímek nelze hněvat, ale spíše vzhledem k rozpočtu uznale pokývat hlavou. Ale ten soundtrack je otravný jako nikdy. ()
Je mi líto, ale pozice Šíleného Maxe v historii australské kinematografie mě ani o jediný stupeň neuhnula z kurzu nastoleného prvním záběrem na hlavního záporáka a jeho bandu, která má představovat ultimativní zlo ekvivalentní čtyřem vyšinutým smažkám v čele s tím blonďákem v Carpenterově Okrsku 13 (1976). Psychopatičtí motorkáři totiž víc než co jiného vypadají a chovají se jako teplí šerifovi pomocníci ve Vůni Cibule (1975). Nemá smysl tu řešit nějaké herectví, ve filmu jde hlavně o honičky a bouračky, a až v poslední čtvrthodině dojde na Maxovu pomstu. Té předchází záběr na Gibsona opřeného o futra nemocničního pokoje, s vyvrácenou hlavou a nepřítomným pohledem - toť vše k přerodu policajta s obavami, aby se nestal takovým "jako oni". Uznávám, že první scéna se zapalovačem, stejně jako první scéna v nemocnici, jsou působivé a nepříjemné, ale do očí bijící celková lacinost snímku, ve spojení s extrémně chabým scénářem respektive jeho režijní realizací, které nesahají legendárním revenge movies jako Přání Smrti (1974) ani po kolena, zabíjejí celého Mad Maxe tak dokonale jako Pokémon, Beyblade, DigiMon a spol. dětské mozkové buňky. Nedočkáte se tu ani vysvětlení, v jakém světě se vše odehrává - všechno vypadá celkem normálně, třeba nemocnice dokonale současně, jen je všude podezřele málo lidí, po silnicích jezdí krom policajtů a magorů asi dvě auta "civilů" a jedna cisterna, a toť vše. Čili varování pro ty, kdo se těší na postapo, které se stalo vzorem třeba i pro design zbrojí ve Falloutu a stovkách dalších děl - BORCE S BROKOVNICEMI A OŠTĚPY NAVLEČENÉ V KOŽENÝCH BUNDÁCH A KYRYSECH S OSTNATÝMI NÁRAMENÍKY UVIDÍTE AŽ VE DVOJCE:) Z toho vyplývá, že první příběh "Mad" Maxe Rockatanskyho je dobrý jen jako ukázka, co že se to vlastně hlavnímu hrdinovi přihodilo, než se z něj stal Road Warrior, který se pustil do křížku s pozdějším Bennettem z Komanda;) Odmítám se kdykoliv podívat ještě byť jen na kousek z tohohle těžce nepodařeného filmu, a odmítám i jeho kultovní status. Z dnešního pohledu jen upřímně doufám, že se George Miller od svých nezralých 34 let za těch v mezidobí uplynulých dalších 35 něčemu naučil, a nepromrhá účast Toma Hardyho na novém Šíleném Maxovi. Jelikož ale filmografii pana Millera "zdobí" po prvních dvou Maxech kromě výborných Čarodějek Z Eastwicku a zřejmě slušného dramatu Lék Pro Lorenza (neviděl jsem) jenom Happy Feet a Prasátko Babe, docela se výsledku obávám. Snad bude mít schopného aspoň druhého režiséra, a bude se krom Charlize Theronové s holou hlavou na co dívat:) Pro prvního Mad Maxe mám ale schovaných slabých 50%. ()
Šílený Mel! Tedy, Šílený Max, který definitivně zešílí, když mu sáhnou na rodinu. Ve své době silně kontroverzní film vzbuzoval nevoli a silné emoce zobrazovaným násilím. Dnes je samozřejmě vše jinak, my všichni žijeme v šílené době, tudíž tenhle film asi zaskočí málokoho. A přesto jsem si po dlouhých letech uvědomil, že je pořád napínavý, že bouračky a karamboly mají ty nefalšované grády bez jakékoliv pomoci pixelů, že smrt pod koly tiráku vypadá opravdově, že lesní naháněčka je mrazivá, že bezvýchodnost a hořkost z filmu přímo sálají. A byť druhou část považuji za nejpovedenější z celé trilogie, tak tenhle snímek ji nastartoval. A samozřejmě zrodil množství rozličných plagiátů. A taky díky němu došlo i na čtvrtý film. Hodnocení ponechávám. ()
Galerie (158)
Photo © Warner Home Video
Zajímavosti (46)
- Roop (Steve Millichamp) má ve filmu pušku Winchester Model 70 ráže .30-06. (dc125)
- Na začátku filmu si můžete všimnout dvou cedulí označujících ulice: "Anarchie" a „Bedlam.“ Tyto ulice skutečně v Austrálii existují. (HellFire)
- Modrá dodávka, která havarovala při úvodní honičce ve filmu, měla vymontovaný motor a asistenti mimo záběr ji natlačili do cesty proti jedoucím autům. Chybějící váha motoru způsobila, že se dodávka nekontrolovatelně roztočila, což přispělo k velkolepé havárii. Kbelíky na střeše byly naplněny mlékem. (HellFire)
Reklama