VOD (2)
Série(11) / Epizody(256)
Obsahy(1)
Legendární seriál M*A*S*H patří v oblasti komediální televizní tvorby mezi to nejlepší. Výborná komedie z prostředí mobilní vojenské nemocnice uprostřed války v Koreji nám dává nahlédnou do každodenního života postav lékařů, sester a vojáků. Postavy seriálu čekají v prostředí války mnohdy i velmi dramatické momenty, i přesto je ale dokáží prožít s nadsázkou a humorem. (TV Nova)
(více)Recenze (1 240)
Začalo to roku 1970 u Roberta Altmana, jehož překvapivě úspěšný snímek získává Zlatou palmu v Cannes a Oskara za scénář. A ani netušil, jakou přízeň diváků si o dva roky mladší seriál získá. Korejská válka pohledem několika chirurgů přináší především lidský přístup několika jedinců, s obyčejnými starostmi, kousavým cynismem a neustálou nadějí přibližující je ke svým blízkým, doma v Americe. Tvůrci každou epizodu zasypali nespočtem gagů, hřejivým, černým humorem a realitou každodenního strachu ze smrti. A i dnes je radostí sledovat noblesního Alana Aldu (stále aktivně hrající – např. nominace na Oskara za Letce Martina Scorseseho) v hlavní roli. ()
10 / 10 Chcel som napísať ďalšiu z oslavných ód, ale nedokázal som to - M.A.S.H. je príliš dobrý seriál na to, aby som ho mohol popísať slovami a zároveň ho neurazil. 256 epizód, 128 hodín tej najkvalitnejšej filmovej zábavy, nespočet veselých i smutných ľudských etúd, to všetko korunované celovečerným rozlúčkovým filmom, pri ktorom som plakal spolu s lúčiacimi sa hrdinami. M.A.S.H. nie je seriál, to je životný štýl! ()
Nezničitelné jako pompéznost v rodu Winchesterů.. Ačkoliv jako kolovrátek běží v televizi stále dokola, stěží se okouká. Pod vším tím smíchem a legrací je ukrytá hřejivá lidskost a vzdorný pacifismus, symbolizován Švejkem z Maine Hawkeye Piercem (skvělý Alda). Klingerovy pokusy o paragraf 8 jsou nesmírně rafinované.. ()
Dozvíme-li se, že seriál, o který se zajímáme, má více než 30 epizod, propadneme chmurám a skleslosti; je to očekávání, které se takřka nemýlí. MASH, ta zkratka amerických zdravotních praporů z krvavé korejské války, zvané pro časté frontové přesuny v první polovině jejího trvání také "čtverylková", je velkou výpovědí o stavu americké společnosti na počátku poslední čtvrtiny minulého století. Na rozdíl od filmu a jeho syrovosti, která neskrývá nic z drsností tohoto absurdního, de iure dodneška trvajícího konfliktu, reprezentuje MASH od počátku jakousi zprostředkovanou a velmi vzdálenou variaci na všelidská témata, která je soustavně provozována v kulisách z Korejského poloostrova. Jak víme z amerického dokumentárního filmu o Aldovi, první měsíce a léta seriálu nebyla valná; jeho popularita stoupala pozvolna a začala kulminovat zhruba od 3.-5. ročníku. tj od doby, kdy se podstatně změnil jeho tvůrčí tým, jehož stále viditelnějším protagonistou se stával krok za krokem právě Alan Alda. Výrazněji se v něm také začal zrcadlit povietnamský syndrom, dědictví paralelní války, v níž Američané utrpěli porážku a jež byla v levicově cítící části americké společnosti těžce diskreditována svou krutostí, značnými počty válečných zločinů i zločinců, jež provázely tuto "americkou misi". To všechno vyvolalo velké pochyby, které do aldovské části MASHe vnášejí pocity ne padesátých, ale zcela jednoznačně sedmdesátých let. Tvůrčí dílna, ve kterou se seriál nečekaně proměnil, i celá řada postupných změn, které takto do něj byly vnášeny včetně minimálně jedné generační obměny, docílily již popisovaný unikátní efekt: čím více epizod seriál měl, tím více stoupala jeho úroveň. Řečeno s jistou nadsázkou, Aldovi se podařilo do této tvůrčí dílny vnést ducha dědiců autorských manufaktur všech dob a věků. (U nás obdobné postupy s jistým, zhruba desetiletým předstihem uplatňovala ve svých průrazných avantgardních inscenacích kdysi liberecká Ypsilonka kolem Jana Schmida). Za zmínku stojí, že v přepočtu na standardní časové trvání seriálové produkce se jedná o seriál vlastně ne tak rozsáhlý (počet epizod se tímto způsobem zmenšuje z 255 na cca 60-120). Přesto - nebo právě proto - jde o dílo, které svou mimořádnou kvalitou zasáhlo nejenom amerického a českého, ale z toho, co je známo, i světového televizního diváka. Dílo, které je oslavou lidské poctivosti, slušnosti, pracovitosti, ale i veselosti, shovívavosti k lidským zvláštnostem a odlišnostem, jež nesdílíme, schopností sebeironie, sebesrandy, ale také pochopení pro okamžiky, kdy nevíme kudy kam. Dílo oslavy lidské solidarity a sounáležitosti, tedy toho, co soudobá společnost postrádá snad nejvíce. ()
Pro mě naprosto nekoukatelná, jednotvárná, nudná, trapná a z nezištných a pro mně z naprosto nepochopitelných důvodů i na privátním sračkometu často reprísovaná sračka. Nikdy jsem nepochopil tu kultovnost, seriál si neoblíbil, a to ani při svém prvém uvedení v televizi. Ale je to blbé (typicky hemerické), takže se to bude líbit. :-) ()
Galerie (676)
Photo © 1972 20th Century Fox Television
Zajímavosti (970)
- V seriálu se objevuje často slovo „rekvizice“. V tomto případě se jedná o vymáhání materiálu z moci úřední. (sator)
- Seriál byl od výroby třikrát remasterován. V roce 1992, 2001 a v roce 2018 jej kabelová společnost Hulu, která vlastní práva, převedla do širokoúhlého obrazu s rozlišením 1080p. (sator)
- Radar (Gary Burghoff) o sobě říká, že je vegetarián, ale skoro v každé scéně kdy jí, má na talíři maso a bez jakéhokoliv odporu ho i jí. (Maulincio)
Reklama