Režie:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
David JulyanHrají:
Al Pacino, Robin Williams, Hilary Swank, Martin Donovan, Paul Dooley, Nicky Katt, Jay Brazeau, Crystal Lowe, Maura Tierney, Jonathan Jackson (více)Obsahy(4)
Detektivové Will Dormer (Al Pacino) a Hap Eckhart (Martin Donovan) vyšetřují případ nedovoleného přistání, avšak jsou odvoláni, aby pomohli objasnit brutální vraždu středoškolské studentky, která se stala na Aljašce. Tam se setkají s místní mladou detektivkou Ellie (Hilary Swank), která podivínského Dormera obdivuje už od dob, kdy chodila na Policejní akademii. Má ještě schovanou školní práci, ve které analyzovala jeho geniální postupy.
Vypadá to, že rutinní metody budou k nalezení vraha stačit, ale hlavním podezřelým je chytrý a manipulativní spisovatel Walter Finch (Robin Williams), který Dormera deptá a stane se jeho noční můrou. A pak je Hap zastřelen...
(Bontonfilm)
Videa (1)
Recenze (1 014)
Temný thriller je ve své podstatě zejména o tom, co s vámi udělá polární noc, nejste-li na ni zvyklí. Al Pacino tu podává opravdu skvělý výkon a jeho duševní roz-po-lo-že-ní je tu přímo hmatatelné. Hillary Swank jako obvykle parádní, navíc v další spíše mužské roli. Nejvíce si z filmu pamatuji honičku po plovoucích kládách, a napínavý konec. Nicméně i tak jde o zatím Nolanův nejslabší snímek. ()
Ospalý Pacino, psychopatický Robin Williams a dokonale režírující Christopher Nolan jsou největší trumfy tohoto kriminálního dramatu. Světlo vás s příbývajícími dny pálí do očí čím dál víc, stejně jako samotného Dormera, atmosféra houstne s každým unaveným zamrkáním a konec, který si na nic nehraje a přesto ohromí. A teď už mě nechte.... chce se mi... spááát.... ()
Velmi kvalitní a originální kriminálka, jejíž hranice výrazně přesahují do psychologického thrilleru. Scénář sice chvilinkami ztrácí dech, ale skvělá režie a hlavně kamera (honička v mlze, klády) vás nenechá vydechnout. Al Pacino své "Oscarové" kolegy mírně zastiňuje, ale Hilary Swank je zase asi nejpěknější policistka poslední doby :) ()
Skvělý snímek v mém oblíbeném žánru psychologického thrilleru. Christopher Nolan jen dokázal, že přes svůj nízký věk je to jeden z nejtalentovanějších režisérů současnosti. Will Dormer (Al Pacino) a Walter Byrd (Robin Williams) byli výborná volba, obvzláště Williams zahrál na jedničku. Scénář Hillary Seitz je slušně adaptován (originální je norská verze se Stellanem Skarsgårdem), přece jenom není zas tolik filmů, kde vrah vydírá detektiva, který ve službě omylem zabil svého parťáka a vše naaranžoval jako vraždu. Mladá policistka (Hilary Swank) ovšem začne tušit, že něco není v pořádku. Jen škoda, že snímek nebyl nominován na jediného Oscara. ()
Nolanův opatrný vstup do Hollywoodu by bez prvotřídního obsazení byl jen dalším zbytečným americkým remakem kvalitní evropské žánrovky, rovněž pomalu vyprávěné, ale mnohem syrovější a atmosféričtější. V kontextu Nolanovy filmografie překvapí Insomnie zejména poměrně konvenční výstavbou (nejvýraznějším ozvláštněním jsou zavádějící flashbacky, které s ohledem na to, co víme, přiřazujeme někomu jinému, než komu patří) a svou světlostí, která má ovšem tematické opodstatnění (svícení se navíc proměňuje s tím, jak Dormer kvůli nedostatku spánku čím dál víc blbne). Jinak jde po Sledování a Mementu o třetí příběh muže traumatizovaného tím, co se mu přihodilo v minulosti a kterému v pevnějším uchopení situace brání čas. Čas je nepřítelem Willa Dormera v tom smyslu, že mu na Aljašce v daném ročním období nedovoluje usnout. Kromě toho, že vyšetřuje vraždu a snaží se zamaskovat, že sám spáchal zločin, začíná ztrácet nervy a dělat chyby kvůli prohlubující se únavě. Ovšem vzhledem k tomu, že Al Pacino vypadá dost vyždímaně od prvních minut, jeho proměna spočívá hlavně v tom, že stále intenzivněji žvýká a zvětšují se mu kruhy pod očima. Moc prostoru projevit svůj herecký talent nedostal ani Robin Williams, zachovávající po většinu času pokerovou tvář (což mu zřejmě mělo přidat na zlověstnosti, ale moc to nefunguje). Nolanovi zkrátka nezáleží na postavách a jejich věrohodnosti tolik jako na srozumitelnosti vyprávění pro diváka, což ve filmu z velké části založeném na hercích bije do očí víc než ve filmech, jejichž hlavním tahákem je neotřelá kompozice. Pramálo smyslu dává například chování hotelové recepční, která kdovíkdy stačila přilnout k Willovi, který tak má komu povykládat o jednom ze svých minulých hříchů (čímž je jediná vyprávěcí funkce dotyčné splněna). Rušivější jsou také jiné „tradiční“ nedostatky Nolanových filmů – rozsekávání scén do zbytečně velkého množství záběrů (jako kdyby měl autor strach, že pokud bude záběr trvat trochu déle, opadne naše pozornost), přemíra dialogů, které dopodrobna vysvětlují to, co by stačilo naznačit, haprující prostorové vztahy mezi jednotlivými záběry (herec je naráz někde jinde, než by dle předchozího záběru měl být, což částečně souvisí s tím nadužíváním střihu). Oproti svým výpravnějším pozdějším titulům Nolan k dotváření nálady moc nevyužívá lokací, což je vzhledem k žánru a dějišti celkem škoda. Insomnii ovšem nelze upřít důslednou práci s rekvizitami (vražedná zbraň, kulka, budík) a precizně načasované body obratu (zvraty přicházejí nejdříve po dvaceti minutách, ke konci po deseti), díky nimž je film i přes svou ospalost poměrně svižný. Tak jako tak jde o jediný Nolanův film, jehož další (třetí) zhlédnutí mne nijak neláká. 70% Zajímavé komentáře: Marigold, tron, akisha, Vronsky, ScarPoul ()
Galerie (133)
Zajímavosti (25)
- Pro Robina Williamse (Walter Finch) byla účast na filmu první zápornou rolí v jeho kariéře. (Chrustyn)
- Natáčelo se od 16. dubna do 30. června 2001 v Kanadě a na Aljašce. (Varan)
Reklama