Reklama

Reklama

Umučení Krista

  • USA The Passion of the Christ (více)
Trailer

Obsahy(1)

Film Mela Gibsona nás zavádí do Jeruzaléma v době před více než 2000 lety a nebývale působivou, místy až šokující formou popisuje posledních dvanáct hodin života Ježíše Nazaretského (James Caviezel) před jeho ukřižováním na hoře Golgota. (Magic Box)

Videa (1)

Trailer

Recenze (911)

Matty 

všechny recenze uživatele

Čím může být člověku přínosné sledování postupného umírání Ježíše Nazaretského? Křesťané možná zpytují své svědomí a po dlouhé době zajdou do kostela. Ti více oddaní získají inspiraci, kterak ukojit své masochistické choutky. A my ostatní – zarytí bezvěrci? Ano, právě nám patří ten hrdelní rouhačský smích kdesi v pozadí. Můžete namítnou, že jako ateista nemám na podobný film nárok koukat, ale ono mě to zajímá a rád bych se dozvěděl víc, samozřejmě s jistým nezaujatým nadhledem. Opustíme-li tedy od duchovní, resp. příběhové roviny filmu, co nám na holém, zbičovaném torzu zůstane? Nejdřív asi 45 minut pěkné režisérské práce, která vás díky své přizpůsobenosti potřebám Hollywoodu bude bavit bez ohledu na víru. No a pak nastává svátek všech sadomasochistů. Biče se ve zpomalených záběrech zarývají hluboko do masa, kůže je za pečlivé spolupráce maskérů a zvukařů postupně odstraňována z těla a krev stříká a stříká a stříká... . Když na mučeném těle dojde kůže k rozdrásání, nastává čas pro ostré hřeby a trhání svalů. Jako perličku na závěr si můžete dopřát vyklované oči a malou krvavou spršku. Netvrdím, že mě násilí nechalo chladným, akorát se vyžívám v jiném druhu zábavy, než ve sledování snuff filmů (co takhle název„Golgotská jatka bičem a hřeby“). Kdoví, třeba se umírání slavných osob dostane do správné módní vlny a zanedlouho se dočkáme filmu o posledních hodinách třeba Arthura Rimbauda, jemuž v důsledku vředové choroby museli amputovat nohu, aby následně skonal na tyfus. To by byl panečku trhák (zkuste si v hlavní roli představit Leonarda DiCapria)! I když reklamní kampaň Krista těžko kdy nějaká agentura překoná. 70% Zajímavé komentáře: Tetsuo, kiddo, ScreamJay, ripo, MIMIC, mm13, curunir, d-fens, E=mc2, Baudelaire, Belcarnen, Johny ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Přliš mnoho krve? Ano, snad. Ale o to nejde. Jde o to, že to na mne celé působilo snahou šokovat, namísto zobrazit co nejrealističtěji fakta. Násilné scény i křížová cesta se daly zkrátit na míru únosnou běžnému divákovi a celý film tak nemusel přesáhnout délku 100 minut. Pak by možná jeho vyznění bylo větší, dopad výraznější a hodnocení z mé strany příznivější. Ale na tom má asi svůj podíl i skutečnost, že jsem ateista... Za vyzdvižení stojí ale hudební složka - ta je impozantní. ()

Reklama

monolog 

všechny recenze uživatele

Je to vlastně jen velká nuda, protože dvě hodiny krvácení jsou opravdu příliš. Navíc jakýho krvácení... Ani Blade by se nestyděl. Ovšem pokud bych chtěl vidět tolik krve, pustil bych si nějaký talošský horory z sedm- a osmdesátých let. Co se mi na filmu nelíbilo je ta pokryteckost. Jednak nám do očí tvrdí, jak to není realistický a skutečný a pravdivý, na druhé straně je tam ale tolik pitomostí a neraálností a blbin, že to není ani výpovědí o Kristově době natož o jeho skutečné smrti. Viz třeba samotné Kristovo mučení a ukřižování nebo vztah Římanů či židů ke křesťanům. Ve skutečnosti oběti na křížích umíraly až několik dní a Římani jim ještě před krucifixací pustili žilou, aby to protáhli na nejdelší možnou dobu. Navíc je mylný pomyšlení, že by Kristus byl při popravě tak důležitým a všemi nenáviděným objektem (nebo že vůbec existoval). Spíš ho prostě popravili jako všechny ostatní, aniž vůbec věděli, kdo nebo co je či za co ho popravují. Židé Krista za mesiáše nepovažovali (cristos je vlastně řecký překlad hebrejskýho mašijah, mesiáš, pomazaný) a proto by jim za nějaký intriky ani nestál. Intrikujeme totiž proti tomu, koho se bojíme a kdo nad námi má navrch. A také, Římani měli křesťanství neradi kvůli tomu, že křtěnci odmítali císaře za inkarnaci Boha a nechtěli vstupovat do armády a bojovat. Šlo tedy čistě o ekonomické a faktické důvody narušující chod říše a je tedy těžké pomyslet, že by Krista nenáviděli a týrali jen kvůli jeho postojům (i když by si to s některými věcmi jako nastavování druhých tváří i zasloužil). Místo toho radši nastavovali druhý tváře (až do křížovejch výprav), což je ve středověku ta největší hovadina, jakou kdo může vymyslet. Stejně jako všechny mnohobožství vyznávající národy byli i Římani vůči ostatním náboženstvím tolerantní a schopni je přijmout za své (viz íránský Mithra, egyptská Isis, fénická Persefona, etruské základy všeho římského, řecký Panteon atp), ale jejich odpor vůči židům a křesťanům pocházel i z toho, že tehdy tito byli považováni za anarchisty a teroristy, protože se Judea pořád bouřila a dělala všem problémy. Navíc Římani nebyli z tehdejšího pohledu žádní extra zhýralci nebo perverzouši (nesmíte však brát za normál sucharský židy). Uměli si užívat života a nikomu jinýmu v tom taky nebránili (samozřejmě mám na mysli plnoprávný občany Říma). A ve filmu je toho iracionálně-idiotského mnohem víc, ale nechce se mi to tu planě rozebírat moc dlouho. Jen ještě co se týká názvu, umučení je dobrej překlad, (mnohem lepší než skutečné významy slova passion: hněv, vztek, vášeň, chtíč, pašije). Protože nic jinýho tenhle film nepopisuje, dokonce ani Kristovu smrt nepopisuje, protože Kristus nebyl umučen, ale popraven (a to je sakra rozdíl). Další hlouposti považuju tělesné poškození - byl by celej oteklej, pro bolest by dávno nevěděl o světě a vykrvácel by dřív než bys řekl Pilát Pontský, ani krev z těla takhle z boku nikdy nestříká a jen opravdovej cvok by takhle po tom všem, pokud by přežil, mluvil. Ale neřekl jsem, že to není dobře natočený snímek, i když to nudí a nijak neoslovuje (kromě neobvyklýho pohledu na násilí vůči "synu Boha"), pořád je to ještě rozeznatelně profesionální film. Jen ještě taková osobní poznámka - neznamená sebeobětování náhodou totéž, co sebevražda? (pouze trošku s jinými okolnostmi, ale pořád totéž) A sebevrazi jdou přece přímou cestou do pekla, někde do sedmýho kruhu, takže Kristus podle mě není v nebi, ale v Pekle, což? () (méně) (více)

Boss321 

všechny recenze uživatele

Velice drsné podání posledních 12 hodin života Ježíše. Některé scény byly nechutné a musel jsem i odvracet zrak od monitoru (to se mi u žádného jiného filmu nestalo).S hodnocením jsem na váškách, ale na tři to bylo. V životě bych neřekl, že tohohle se ujme zrovna Mel Gibson, ale zvládl to poměrně dobře. Ještě bych vyzdvihl výkon James Caviezela, který zahrál Ježíše parádně. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Tenhle film se mi těžko hodnotí a to i po druhém zhlédnutí. Kdybych měl hodnotit pouze tu větší část filmu, která předchází cestě na Golgotu, bylo by to 5* jako vyšitých. Znamenitě zahraný Pilát, Herodes je i přes malý prostor přímo lahůdkovou postavou a Mattia Sbragia je jako rezolutní Kaifáš velmi přesvědčivý. Společné scény Piláta s Ježíšem jsem si z opravdu vychutnával. Tolik kritizované flashbacky jsou působivé a zejména ten s Marií a Ježíšem u stolu je opravdu nádherný a plný citu. Jenže počínaje cestou na Golgotu pro mně Gibsonův film ztrácí na působivosti. Gibson udělal z Krista bytost, která NADLIDSKÝM překonáním všech nesmírných útrap působí nevěrohodně. Řekl bych, že méně je někdy více, že pár šlynců na kůži působí bolestněji a opravdověji, než na hadry rozsekané a krví zalité NĚCO, co dříve dříve připomínalo lidské tělo. Kristovo utrpení tak úplně ztratilo lidský rozměr. Dále scéna, kdy havran vyklove jednomu ze spoluukřižovaných lotrů oko, nemá žádnou oporu v evangeliích a silně zavání samoúčelností. Přesto filmu nemohu nepřiznat jistou dávku působivosti, znásobenou i návštěvou kina, kde všichni seděli do konce titulků, což jsem už dlouho nezažil. A dodatečně uznávám, že má původní výtka směrem k nulovému myšlenkovému obsahu, který nesahá Scorsesemu "Poslední pokušení Krista" ani po kotníky je možná trochu od věci. Ten film NEMÁ nic vysvětlovat, polopaticky představovat postavy, aby to průměrní diváci chápali. Asi nejvýstižněji to napsal renomovaný Roger Ebert: "Tohle není kázání či homilie, ale vizualizace ústřední události křesťanského náboženství. BERTE NEBO NECHTE BÝT." Otázkou zůstává, je takový film potřeba? Gibsonova umělecká výpověď se ideálně strefila do doby, kdy díky permanentní hrozbě terorismu je svět vystaven střetu civilizací, střetu náboženských principů a obrovský úspěch filmu ve Státech lze přičíst i potřebě ideologického útočiště. A historie se opakuje v cyklech. Střety mezi abrahamovými náboženstvími - judaismem, křesťanstvím a islámem - mají a budou mít i nadále na svědomí spoustu krve a utrpení. A není to ani tak problém samotného náboženství, jako spíše živočišného druhu jménem HOMO SAPIENS STUPIDUS, který má v sobě zakódovanou potřebu boje a krutosti. V několika scénách Gibsonova filmu je to velice zřetelné. To mu budiž přičteno ke cti. ()

Galerie (99)

Zajímavosti (58)

  • Pri obraze Satana (Rosalinda Celentano) s dieťaťom pri bičovaní ide o anti-obraz božej matky (Madony) s Ježiškom na rukách. Dieťa predstavuje budúce prenasledovanie cirkvi a Ježišových stúpencov (ranných kresťanov). Dieťa je škaredé, čo je protipól krásy. Dieťa hladká tvár Satana, lebo zlo je úchylne. Hladkanie symbolizuje lásku ku zlu (podobne ako keď dieťa hladká matku z lásky), ale zvrátením spôsobom. Obraz je vsunutý pri bičovaní Ježiša (Jim Caviezel), keď je jeho telo zraňované (prenasledované). Mel Gibson poukazuje Satanov budúci plán prenasledovania cirkvi tvárou tvár k obeti Pána. (MFJD)
  • Oproti některým zprávám tento film nebyl zakázán v Malajsii. Místní vláda však povolila vstup pouze křesťanům, tudíž se vstupenky prodávaly jen ve křesťanským kostelích. (ČSFD)

Související novinky

Dočkáme se pokračování Umučení Krista?

Dočkáme se pokračování Umučení Krista?

23.09.2020

Dle čerstvých slov herce Jamese Caviezela (Lovci zločinců, Frekvence) se na pokračování ke snímku Umučení Krista režiséra Mela Gibsona nadále pracuje. Původní film z roku 2004 vydělal celosvětově… (více)

Caviezel se vrátí jako Ježíš

Caviezel se vrátí jako Ježíš

31.01.2018

V Hollywoodu se u každého velkého hitu přemýšlí nad pokračováním. Když tedy Umučení Krista vydělalo 611 milionů dolarů (při rozpočtu pouhých 30 milionů!) a stalo se jedním z nejúspěšnějších eRkových… (více)

Mel Gibson chce vzkřísit Krista

Mel Gibson chce vzkřísit Krista

11.06.2016

Nejvýdělečnějším eRkovým filmem všech dob bylo ještě nedávno Umučení Krista. Koncem března se ale přepisovaly historické tabulky, protože rekordních 611 milionů překonal Deadpool. Mel Gibson si to od… (více)

Ježíš zachraňuje Londýn

Ježíš zachraňuje Londýn

17.11.2008

Samozřejmě je řeč o Jimu Caviezelovi, který si od Umučení Krista nezahrál v ničem pořádném (třeba jeho aktuální film, sci-fi/fantasy řežba Outlander, nakonec půjde rovnou na DVD). Možná se mu zadaří… (více)

Reklama

Reklama