Režie:
Shawn LevyKamera:
George RichmondHudba:
Christophe BeckHrají:
Ryan Reynolds, Jodie Comer, Joe Keery, Lil Rel Howery, Taika Waititi, Utkarsh Ambudkar, Channing Tatum, Britne Oldford, Camille Kostek, Mark Lainer (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Ryan Reynolds hraje bankovního úředníka, který zjistí, že je ve skutečnosti nehratelnou postavou ve videohře. A tak se rozhodne stát se hrdinou, který přepíše vlastní příběh. V prostředí, kde neexistují žádná omezení a kde je vše dovoleno musí zachránit svět dřív, než bude zničen. (Falcon)
Videa (9)
Recenze (688)
„To je dobre alebo zle?“ – „Horšie to už byť nemôže.“ No, nejako extra ma to nebavilo ak vezmem do úvahy, že obvykle ma poteší každý vynaliezavý, interaktívny scenár. Toto bolo ale buď interaktívne a vynaliezavé príliš, alebo (to skôr) sa to na vynaliezavosť a interaktivitu iba hralo a v skutočnosti to kĺzalo po povrchu. Škoda, že tu nenájdeme viac takých cameí, ako je to... OK, nebudem spoilerovať, ale jedna štítová neviditeľná hviezda putuje práve zaň. A rovnako tak škoda, že sme sa nedočkali väčšieho množstva hravých nápadov typu hráčskej postavy, ktorá nie je dokončená a tak namiesto hlášky hovorí „hláška“ (!!!). Rovnaké výhrady mám i k akcii, ktorá je na prvý pohľad úžasná a megalomanská, ale tiež len na efekt a obsahuje iba minimum skutočne úctyhodných momentov, ktoré by ma ako fanúšika dobrej akcie nadchli, či nakopli. Kasting vyzerá fajn, ale pravdupovediac nikto okrem tradične nákazlivého Ryana Reynoldsa (a možno ešte Lil Rena Howeryho z Otcovstva s Kevinom Hartom ako jeho kámoša Kámoša) nezaujal (dokonca ani Taika Waititi a to zbožňujem jeho režisérske práce a svojrázny zmysel pre humor). Pár nepodstatných bodov k dobru za neomračujúce, ale uchádzajúce hlášky („Tak poslouchej, cukrouši...“). Osobne by som z celkovej priemernosti nevinil nikoho iného, než režiséra Shawna Levyho, ktorý už v minulosti viackrát zlyhal (asi netreba spomínať titulky ako Dvanásť do tucta, Ružový panter alebo Noc v múzeu). ()
To přirovnání s Matrixem se mi moc líbí, protože se na něm dá názorně sledovat proměna vnímání dost podobných témat. Matrix je o problému odpojení z opresivního systému, Free Guy je film primárně o přizpůsobení útlaku a umělý systém ve výsledku obhajuje. Tváří se to jako antikapitalistická báchorka, přičemž antagonista, zlý businessman, je ve výsledku vytrestán neviditelnou rukou trhu. Stejně tak se tváří jako film o potřebě vymanění z neustále se opakujících mechanismů, ale na svém konci je jenom vymění za jiné opakující se mechanismy. A ne, není to vědomé. To všechno nabízí s bělostným úsměvem podcastera, co se vám s umělým nadšením snaží prodat svůj Kickstarter projekt. Cyberpunková dystopie již dávno nastala a je celkem věrná svým předobrazům. Ty však přesto neodhadly, že taková realita nebude vypadat jako zdecimované metropole, nýbrž jako všudypřítomné prosluněné frančízy plné pohody a kamarádského přístupu, protože je patrně vůbec nenapadlo pracovat se schopnostmi marketingového kapitalismu. Proto dvacet let poté, co se dařilo natáčet mladým režisérům prognostické sci-fi o tom, jak lidé nejsou schopni se odpojit od systému, skrze který stroje mimo jiné zjistili, že lidská podstata se definuje skrze utrpení, máme před sebou konformistickou blamáž natočenou jak reklamu na Starbucks, která se snaží hystericky tvářit jak je svěží a mladá. Akorát je to devótní sračka padesátiletého režiséra s pětačtyřicetiletým protagonistou vytvořená pro zajištěné man-childy, na kterých celý systém stojí a jejich představou odboje je movember a suchý únor. Jo a na Rotten Tomatoes to má 80%. Takže se okamžitě zastřelte. ()
Přiznám se, že jsem ani já Shawnu Levymu moc nevěřil a on to nakonec bude jeho možná nejlepší film. Příliš mě to nelákalo, raději si ty citované hry sám zahraji a nebýt hodně spokojených reakcí hlavně od diváků, kino bych vynechal. A peněz nelituji, leč budu v táboře těch skeptičtějších. Free Guy docela srší nápady a leckdy vtipně paroduje nejrůznější herní blockbustery a být mi třeba 10, budu zřejmě nadšen. Takhle mě to však ničím extra neoslovilo, že bych si sedl na zadek a zajímavé pasáže, které mě alespoň částečně strhly byly spíše výjimkou. Asi jako u každého jeho filmu, i nyní zdůrazňuji, že se mi Ryan Reynolds stále nepřejedl, ač tu někdy hází až příliš trapné grimasy. Za to Jodie Comer byla skvělá a měl bych dohnat seriál Killing Eve. Celkově jsem rád, že dvojka nakonec bude (zvlášť v téhle nejisté době) a doufám, že se ještě více utrhnou ze řetězu. ()
Konečně našel někdo koule na to zfilmovat GTA v plné parádě a ještě do toho s nonšalantní elegancí naroubovat zdravě sofistikovanou romanci. Parádní porce zábavy, které sice trochu ubližuje příliš rozkodrcaný vizuál a nevyrovnané tempo, ale spolehlivě to kompenzuje studnice super režijních nápadů a tradičně užvaněný Reynolds. ()
"Tron: Legacy" procezené přes "Idiocracy", kde se ale blbost nesatirizuje, nýbrž se s korporátně hřejivým tymolínovým úsměvem vydává za iluzi svobody. "Free Guy" ukazuje absurdní degradaci ideálů kyberpunku do tuctové báchorky pro generaci odkojenou mýty sociálních sítí o výlučnosti a genialitě každého já. Zdejší mesianistická romance financovaná gigantickou megakorporací Disney, o jaké se Williamu Gibsonovi ani nezdálo, dělá zastírací manévr v podobě ty ty ty na jednoho karikaturního zlouna, zatímco cpe své cílovce dospívajících děcek do chřtánu prefabrikované iluze, podplacené youtubové hvězdy a vlastní bling aneb okázalé předvádění, jaké všechny franšízy má pod palcem a může je citovat, aniž by za ně musela platit. Taky už začíná být smutné, jak se Ryan Reynolds stává otrokem své urputně budované image bad boy nerda, zatímco začíná zhmotňovat klišé o čtyřicátnících hrajících mlaďochy a nahánějících rádoby svobodomyslné dvacítky. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (32)
- Luxusní sportovní automobily, tanky, helikoptéry, motocykly a další vozidla, která můžeme během sledování spatřit zaparkovaná v různých prostorách, byla skutečná. (HellFire)
- Dcera režiséra Shawna Levyho Sophie ve filmu ztvárnila jednu z hráček Free City. (HellFire)
- Vlasy Keyse (Joe Keery), jakožto „reklama na šampon“, jsou častým tématem například i v Stranger Things (od r. 2016). (NiMareQ)
Reklama