Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Krajina ve stínu režiséra Bohdana Slámy je kronikou lidí a jedné malé vesnice v pohraničí vláčené dějinami třicátých, čtyřicátých a padesátých let minulého století. Hrdinové filmu čelí nacismu i komunismu, každý z nich se s jejich přísliby a hrůzami vyrovnává jinak. V popředí příběhu pak stojí osud jedné rodiny, na kterou předválečná doba, válka i události po válce dopadají vždy plnou silou.
Život ve vsi probíhal vždy v pospolitosti, v těžkých pohraničních podmínkách bylo pro všechny důležité zasadit, sklidit, přežít zimu a vychovat děti. Pak ale přichází doba, kdy je nutné si vybrat, kdo je Rakušan, Němec a kdo je Čech. Najednou je potřeba zvolit, kdo z celoživotních sousedů je spojenec a kdo je vlastně nepřítel. Do každodenního života lidí zasáhla historie a s ní také bezpráví, lidské slabosti a násilí. Ze sousedů se v takovém okamžiku mohou stát i vrazi. Marie je Češka, její muž je ale pevně spjatý s místní půdou a vždy byl Němec. Mají chalupu, pole, vychovávají syna a snaží se žít podle toho, co je správné. Nejdříve sledují rostoucí vzájemnou nenávist lidí ve vsi, aby pak zloba dopadla i na ně samotné. (Bontonfilm)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (287)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Poněkud edukativní film, na kterém je pozoruhodný pouze ten výchozí námět o vesnici na "horkém území." Zpracován je bohužel naprosto klasicky. Takové podobné výpovědi miluju, takže jsem Slámovi (potažmo Arsenjevovi, o kterém jsem nikdy neslyšel), držel palce, ale ta závěrečná třetina, kdy opravdu o něco jde a snímek vyvolá jisté emoce, už to nezachrání. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Silná téma podaná netradičným spôsobom. Ono je to ťažké na posúdenie dokonca aj historikom, nie to ešte filmárom. Situácia v Sudetách pred vojnou, počas vojny a po nej, to je rad ťažkých príbehov a zničených životov. Kto za to môže, no asi ten, kto začal, pokiaľ viem Nemci neboli nijako na území Československa utláčaní. Vlastne už do čias stredoveku mali na našom území výsadné práva. Čiže celý ten hitlerizmus bol hlavne pre Nemcov žijúcich u nás celkom zbytočný, oni si tu nežili vôbec zle, vlastne lepšie ako v Ríši. Celý ten priebeh možných udalostí bol podľa mňa v tomto filme znázornený dobre, mohlo to tak byť. Zmena správania sa ľudí podľa vývoja politickej situácie, dejín. Nie je tomu aj teraz rovnako tak? Vidím, že mnoho ľudí tu dáva odpad, lebo to raní ich vlastenecké cítenie, ale čo azda sa táto neprávosť nediala aj z českej strany? Samozrejme dá sa prihliadať na to, že ide o pomstu, že oni robili nám to isté a že je to spravodlivé, ale existujú dobové zábery, kde nechali v rôznych sudetských obciach ľudia napochodovať Nemcov vrátane žien a detí k jarku a tam ich popravovali ranou do hlavy. To je to isté, čo robili tí zlí nacisti. Netreba od toho odvracať oči ani prekrúcať pravdu. Vražda je vražda, zlo je zlo. Myslím, že je legitímne vyjadriť aj takýto názor a pohľad na dejinné udalosti. Tak ako v slovenskom prípade na SNP. Čo je u nás žiaľ v podstate zakázané. ()

Reklama

claudel 

všechny recenze uživatele

Nejlepší film Bohdana Slámy, jenž se ale řadě lidí líbit nebude. Těm, kteří jsou prodchnuti naivními ideály o Češích-hrdinech, těm, kteří si neradi připouštějí zradu, zbabělost a kolaboraci za všech režimů a pod kýmkoli a těm, kterým tento film vytáhne kostlivce ze skříně. Já nepatřím ani do jedné skupiny a jsem nadšený, že Bohdan Sláma takový film natočil. Nelze jej totiž upínat ke konkrétní geografické oblasti, části regionu, jedné vesnici a jedné historické události. Je třeba na něj nahlížet z pohledu celé České republiky, resp. Československa a řady historických událostí pohnutého dvacátého století. Oceňuji zejména srovnání dvou časových bloků, které měly však diametrálně odlišné důsledky. Herecky se z mého pohledu vyjímali a zaskvěli Csongor Kassai, Magdaléna Borová, Barbora Poláková a Jiří Černý. K tomu vynikající kamera a černobílá všemu dodala patřičnou syrovost a autenticitu. Neviděl jsem ještě Šarlatána, ale za mě to bude asi český film roku 2020. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,,Přeci je nebudeme střílet jen proto, že hajlovali! Dyť sou to naši sousedi!'' ---- Krajina ve stínu se Slámovi povedla. Zatím je v modrých číslech, ale do červených se přehoupne o tom nepochybuji. Už dlouho jsem u filmu neviděl tak rozporuplné a také sakra tak dlouhé komentáře, některé dokonce trumfli můj mega dlouhý komentář u Nabarveného ptáčete. Film je vlastně takovým česko-rakouským kalendářem. V malé pohraniční vesničce v Jižních Čechách, která jak šly dějiny tu připadla k rakouskému území a jindy zase k sousednímu a to Čechám. Ať už šla hranice jakkoliv lidé tam žili stále stejní a buď se cítili Rakušáky, nebo Čechy. Mnoho rodin bylo i smíšených zkrátka jak to tak v pohraničích bývá. V třicátých letech se bylo co ohánět aby políčka dala alespoň brambory a tak tam stranou ruchu měst i hukotu dějin lidé žili pospolu ve shodě. Až přišel pan Hitler, který dostal velké choutky na země kolem Německa. Rakousko připojil k Říši a po zradě v Mnichově okleštil naší republiku na ,,malou, ale naší'' než se z ní stal protektorát. Náhle je důležité kdo je jaké národnosti a ačkoliv celá ves chodila pro potraviny k obchodníkovi, který byl Žid, náhle se cosi změnilo. Začínají se množit útoky na české obyvatele vesnice i nápisy na vratech stodol jako Jude nebo české svině... Poškození většinou vůbec nechápou jaká proměna jejich často blízké sousedy přes noc postihla. Objevují se vlajky s hákovými kříži, zdraví se Heil Hitler a kdo se staví na odpor dostane v tom lepším případě přes hubu. Začínají se tak formovat první odbojné skupiny a buňky, protože slušný člověk se s tímto stavem nemůže smířit. Jsou však i tací co začnou zvedat pravici, protože doba si to žádá tak co si dělat problémy. Wermacht se valí Evropu, Polsko, Francie... Zdá se, že Němci válčit umí a tak když přijdou povolávací rozkazy pro synky sedláků, je to bráno s radostí. Kluci se něco naučí, uvidí svět!.... Už v téhle chvíli divák znalý skutečných reálií si v duchu třídí obyvatele vesnice na ty co to po válce asi zle schytají... Jenže oni to nevědí, v jejich době je výhodné být v Říši, NSDAP, těžko uvěřit, že by to mohlo někdy skončit...že je něco v nepořádku zjistí obyvatelé vesnice ve chvílích, kdy se začnou z fronty vracet první zmrzačení mladíci a také první úmrtní oznámení o chrabrých padnutí v poli za Třetí říši. A najednou je tu konec války a s ním strach. Vracejí se odvelčení a začínají se sčítat hříchy. Mizí vlajky se svastikou a objevují se bílé, československé a sovětské. Leckdo holí knírek a je z něj najednou člen RG. Oč větší měl za války máslo na hlavě a byl podělanější o to více je teď brutálnější... Zasedají první lidové tribunály a padají první tresty smrti... Ty co přežijí čekají transporty na základě dekretů prezidenta Beneše... Do těchto kulis natočil Bohdan Sláma své dílo. Je to dílo evropského formátu a ta nebarevnost mu moc pomohla. Souhlasím s některými zde, že postavy jsou zde v podstatě jednoduše vykreslené. Máme tu hrdiny a padouchy, přičemž je schválně divák dotlačen k poznání, že hrdina může být i padouchem a ,,padouch'' obětí. A zde já osobně mám s filmem problém. Určitě se na konci války děly šílené věci. Ženám, dětem, starým lidem... Pochody smrti při odsunech ne nepodobné těm při evakuacích koncentračních táborů před postupujícícmi spojenci, obdobné dobíjení nemohoucích a nemocných či obdobné nahodilé popravy cestou. Jen tak. Ty případy jsou zdokumentovány a je dobře, že se o nich mluví. Válka není nikdy jednobarevná a nejsou tam jen zlí a hodní. Vždy jsou tam ale ti co ji začali a ti co se bránili nebo s vypětím vybojovali své území zpět. A zde je už nutno rozlišovat. A tak se ptám proč zrovna dnes 75 let po válce vznikají filmy s touto tématikou? Jako, že se ,,objevuje'' pravda? Že je nutno zmínit i druhou stránku? Dnes, když se neustále mluví o Benešových dekretech, kdy dost často slýchám, že Němci byli vlastně hodní, měli jen zlého vůdce a jeho armádu... Dnes, kdy nejeden novinář píše v rámci různých výročí o ,,barbarských'' náletech na německá města a jejich hodné civilisty (obdobně jsem to teď četl u náletů na japonská města v roce 1945...). Sakra o čem to tu mluvíme? Nebyli žádní hodní civilisté, většina lidí volila a dopustila aby se k moci dostalo to co se tam dostalo. S radostí deportovali své židovské sousedy, brali si jejich majetky, uvěřili rasové nauce o nadřazenosti árijského typu člověka, snům o Třetí říši... Vždyť nás chtěli vyhladit!!! Je to dnes zkrátka takový trend dělat z okupantů chudáčky, zde z pouhých vesničanů a sedláků oběti doby... Uvědomil jsem si to už dříve u divadelního představení Vyhnání Gréty Snirch a zde jsem si to uvědomil znovu. S odstupem 75 let se mohou dotyční skutečně jevit jako oběti, ale je třeba na tu dobu nahlížet náladami a optikou roku 1945. Optikou doby, kdy skončilo 6 let krvavé lázně, vraždění, mučení, vypalování...V té době se nepřemýšlelo tak pokrokově jako dnes. Příbuzný E. Beneše přeživší několik německých koncentráků vydal vr oce 1946 knihu V nemeckém zajetí. A tam regulérně uvažuje, že by Němci měli být zlikvidováni jako světu nebezpečný národ. Všichni. Tak se uvažovalo a takové knihy vycházely po válce! A tak mne mrzí, že nevznikají filmy o uprchlících z českoněmeckých či českorakouských měst a vesnic (krom Posledního vlaku a naděje) , o nuceném vystěhování a odsunu našich lidí z odstoupeného pohraničí, kteří také museli doma nechat všechno a jít vstříc nejistotě. Proč někdo nenatočí třeba film podle knihy Dnes nehlásili žádné popravy: Deníky Vlasty Čepkové (1938, 1942–1945), kde píše jaké to bylo zůstat po odstoupení sama Češka mezi Němci...? U kapitoly kdy po silnici odchází poslední čeští vojáci z posádky, loučí se a všichni pláčí s tím ať vydrží, že se pro ni jednou vrátí..(to vhání slzy do očí). Že se netočí filmy o přepadávání našich pošťáků, četnických stanic a vojenských hraničních posádek ozbrojenými bandami často složenými právě z takových ,,poblouzněných'' vesničanů jaké vidíme ve filmu. A tak navzdory perfektním hercům, kameře i výbornému scénáři mám tak trochu dojem, že film zkrátka zbytečně byť možná na základě reálného příběhu zase sebemrskačsky tepe do české povahy a ukazuje jak jsme ubližovali a odhaluje dávno odhalené... My jsme ale válku nezačali. A kde jsme bez ní mohli dneska být.. ! Dávám tedy za 4 bílé pásky na rukávy. * * * * () (méně) (více)

Morholt 

všechny recenze uživatele

Doba předválečná proti sobě postavila sousedy, doba válečná byla zlá a v době poválečné přišla odplata, kterou často odskákali nevinní. Hřebíček do rakve pohnuté desetiletky zatloukli únorovým pučem komunisté. Tohle všechno víme a Sláma k tomu bohužel nic jiného nedodává. Jen se na to všechno dívá optikou odlehlé vesnice kdesi u rakouských hranic. Téma a hrubé náčrty postav sice nevypadají vůbec špatně, ale celkově film působí strašně zkratkovitě jak co se samotné konstrukce příběhu týče, tak vývoje postav, kde je to znát asi nejbolestněji. Zkrátka a jednoduše film o dvou hodinách neposkytuje dostatečný prostor a nejvhodnějším formátem by byla dejme tomu šestidílná minisérie. Ale abych jen nehanil, tak musím uznat, že technicky je film zvládnutý na výbornou, seděl mi černobílý vizuál a s mírnými výhradami mi to sedělo i herecky, přičemž bych vypíchnul trojlístek Borová-Kassai-Špalková. 60% ()

Galerie (39)

Zajímavosti (21)

  • Tvůrci rezignovali na odstranění antén z domů. (vladous)
  • Oddíly, které operují ve vesnici po skončení války s označením (RG), byly ozbrojené jednotky českých dobrovolníků, působících od 23. května 1945 do července až srpna 1945 v českých zemích, a to zejména v pohraničí. (ArthasKarfa)
  • Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 11 milionů korun. (SONY_)

Související novinky

28. České lvy vyhrál Šarlatán

28. České lvy vyhrál Šarlatán

06.03.2021

Dnes večer byly v rámci svého 28. ročníku uděleny výroční ceny České filmové a televizní akademie (ČFTA), Český lev. Komorní ceremoniál se tradičně odehrál v pražském Rudolfinu, nicméně z důvodu… (více)

Cenu filmových fanoušků si převzal Vít Klusák!

Cenu filmových fanoušků si převzal Vít Klusák!

18.01.2021

Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) dnes oznámila kompletní seznam nominací pro 28. ročník výročních cen Český lev. Celkem 190 akademiků hlasovalo o 87 hraných, dokumentárních, animovaných a… (více)

Reklama

Reklama