Režie:
Martin ScorseseScénář:
John LoganKamera:
Robert RichardsonHudba:
Howard ShoreHrají:
Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Kate Beckinsale, John C. Reilly, Alec Baldwin, Alan Alda, Ian Holm, Danny Huston, Gwen Stefani, Jude Law, Adam Scott (více)Obsahy(1)
Postava legendárního průkopníka letectví, podnikatele a filmového režiséra Howarda Hughese (1905–1976) už mnohokrát posloužila literárnímu i filmovému zpracování. Neúnavný dobrodruh, který miloval rychlost a nebezpečí, jeden z nejbohatších Američanů své doby, ale také nenapravitelný sukničkář a psychicky nemocný člověk posedlý nejrůznějšími fobiemi – tato komplikovaná osobnost dvacátého století se v roce 2004 stala předmětem nákladné filmové biografie Letec. Režisér Martin Scorsese je známý svojí zálibou v hollywoodské historii a také patří k jejím největším znalcům, takže jeho volba byla víceméně logická (původní režisér Michael Mann si ho vybral jako náhradu, když se mu nechtělo dělat třetí biografii po sobě). Scénář Letce, jehož autorem je chicagský dramatik John Logan, se soustředil na bouřlivé dvacetiletí (1927–47), ohraničené počátkem natáčení ambiciózního leteckého snímku z první světové války Pekelní andělé a zkušebním letem Hughesova legendárního letadla Herkules. Značné prostředky byly věnovány vystižení dobové atmosféry (scény ve známém nočním podniku Cocoanut Grove) i angažování předních hereckých představitelů. Vedle Leonarda DiCapria v titulní úloze se tu objevují např. Cate Blanchettová v roli Hughesovy přítelkyně Katharine Hepburnové, Kate Beckinsaleová jako jiná filmová hvězda Ava Gardnerová a Jude Law jako bouřlivák Errol Flynn. Ve spolupráci se svým stálým kameramanem Robertem Richardsonem zvolil Scorsese pro jednotlivá období odlišné barevné ladění, např. na začátku se zcela obešel bez červené, přesně ve stylu dvoupásového technicoloru používaného na přelomu dvacátých a třicátých let, a postupně barevnou škálu doplňoval. Snímek nakonec získal z jedenácti nominací pět Oscarů, za kameru, výpravu, kostýmy, střih a ženský herecký výkon ve vedlejší roli (Cate Blanchettová). Režisér Scorsese znovu vyšel naprázdno a sošku si odnesl až za svůj následující film, gangsterské drama Skrytá identita (2007). (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (812)
Soundtrack Howard Shore: 1. Shake That Thing - Vince Giordano and his Nighthawks Orchestra ,2. I'll Build A Stairway To Paradise - Rufus Wainwright ,3. Somebody Stole My Gal - The Original Memphis Five ,4. Fireworks - The Original Memphis Five ,5. Thanks - Bing Crosby with Jimmy Grier & His Orchestra ,6. Happy Feet - Manhattan Rhythm Kings ,7. After You've Gone - Loudon Wainwright III ,8. Moonglow - Benny Goodman ,9. I Can't Give You Anything But Love - Django Reinhardt ,10. Ain't Cha Glad - David Johansen ,11. Nightmare - Artie Shaw & His Orchestra ,12. Stardust - Vince Giordano and his Nighthawks Orchestra ,13. Do I Worry? - The Ink Spots ,14. I'll Be Seeing You - Martha Wainwright ,15. Back Beat Boogie - Harry James & His Orchestra ,16. Moonlight Serenade - Glenn Miller & His Orchestra ,17. Howard Hughes - Leadbelly , ()
Jsou to spíš takové 4,5* protože je to opravdu moc dlouhý. Ale líbila se mi vizuální stránka všechno je takové barevné a scény s letedlama jsou naprosto úchvatné. Herci jsou super (pořád nechápu jak někdo může buzerovat DiCapria že neumí hrát) a nejvíc mě dostalo že i v úplně malých roličkách se objevují takové kádry jako Jude Law nebo Willem Dafoe. Jsem opravdu velice zvědav na Million dollar baby, protože k tomuhle filmu by se Oscar za režii a film hodil moc hezky. ()
Letec není nejlepší film Martina Scorseseho a dle mého názoru se k nejlepším ani neřadí. Je to krásně natočený film, ale to je tak asi všechno. Je tam spoustu nezapomenutelných scén, záběrů, dialogů, ale výsledný produkt nepůsobí zas až tak silně a nějaký hlubší emocionální zážitek se nekoná. I technicky je kupodivu snímek dosti nevyrovnaný a občas působí jako šaráda a až přehnaně kostýmní drama, občas cítím dokonce divadelní feeling. Zajímavé retro, ale určitě ne ambice na Oscara. ()
Zase další film od Scorseseho a zase nic moc výsledek. Na film jsem se díval už podruhý. Na první pokus jsem to asi po hodině vzdal, protože mě život Howard Hughese prostě vůbec nezajímal. Včera dávali Letce v pozdních hodinách na Nova cinema, tak jsem se odhodlal, že to zkusim znovu a málem to dopadlo stejně. Musel jsem si dát přestávku (ať žije set-top box s pamětí). Od chvíle, kdy se děj dostal někam k začátku 2. světový války už to bylo lepší. Začaly se víc řešit letadýlka (což mě celkem bavilo) na úkor vztahů mezi Howardem Hughesem a slavnejma herečkama tý doby (což mě nebavilo vůbec). Ve druhý půlce se dočkáme taky celkem efektního zřícení letadla, který stojí za vidění. První půlku by to chtělo hodně zkrátit a vysrat se na ty strašný barevný filtry (modrá tráva, modrý pole, modrý stromy - WTF???). Mam takovej pocit, že od doby, kdy ve Scorseseho filmech skončila herecká generace okolo Roberta De Nira a nahradili je mladší herci, jsou ty jeho novější filmy sotva poloviční. Poslední film, kterej se mi od něj opravdu líbil, bylo Casino z roku 1995. ()
(OBSAHUJE SPOILERY) No, tak teď opravdu nevím, jak začít - od Letce jsem čekala (já vím, člověk nemá od filmu očekávat prakticky nic - ale to se občas prostě neubráníte) standardní "velkolepou" podívanou ve stylu hollywoodských velkofilmů - krásnou vizuální stránku a velmi jednoduchý, až možná lehce plytký děj. Potvrdila se mi polovina domněnky - a zkuste hádat, která. Ano, Letec je vizuálně nádherný - záběry ve vzduchu dozajista zvedají lidi ze sedaček v kinosále (já se dívala doma na svém pc a zvedalo mě to taky) - a třeba scéna s Howardovou osudnou havárií je jedna z nejúchvatněji natočených nehod, jaké jsem kdy viděla - po celou dobu, kdy se Howard snažil dostat ven z letadla, jsem byla ztuhlá, což je známka toho, že ta scéna mě prostě dostala. A teď druhá polovina mé domněnky - ta špatná a současně, k mému velkému překvapení, i mylná. Musím se přiznat, že do oné zmiňované havárie běžel v mých očích děj filmu tak pěkně v lehkém nadprůměru a byl na krásné 3* - ale po té havárii pro mě nabral úplně nový dech a já se nestačila divit. A jestli někdy někdo promluví křivého slovíčka o herectví Leonarda DiCapria, osobně mu půjdu rozbít hubu - protože co on tady předvádí, to je prostě neuvěřitelné!. Jeho postupně se prohlubující šílenství, charisma a šarm jeho postavy - no nechci zabředávat do nějakých trapných superlativů, ale tady mi Leo jasně potvrdil, že je jedním z nejlepších herců současnosti - bez diskuse. Sice mi malinko přišlo, že první příznaky jeho zhoršujícího se psychického stavu (promluva s Kate, která následně říká, že to "vezme za něj", pokud to bude nutné) byly až moc okaté (možná to není úplně to pravé slovo) - ale nevadí, beztak to nebyla jeho chyba, měl to ve scénáři. Krom zmiňované scény s havárií mě dostala i ta, kdy nahý Howard propadá šílenství, osamocen v kinosále - až mi, kdoví proč, na mysl na chvíli přišel i Lynch a jeho uzavřené psychoprostory. No a závěr filmu, ten jsem opravdu nečekala - žádný typický happyend a ani smrt hlavního hrdiny - prostě jen...konec. Dobrý konec (a slovo "dobrý" si vyložte jak chcete). Myslím, že ty 4* si ode mě Letec za vše výše zmíněné asi opravdu zaslouží - překvapil mě a já teď svým hodnocením překvapuji sama sebe - což se nestává moc často, a tudíž za to Scorsesemu (a hlavně DiCapriovi) patří můj vřelý dík. ()
Galerie (120)
Zajímavosti (61)
- Martin Scorsese do filmu s zakomponoval odkaz na skutečnou fotografii Howarda Hughese. Jde o snímek, na kterém Hughes sedí v kokpitu svého letadla H-4 Hercules a je otočený dozadu. Fotografii je možné vidět zde. Ve filmu na tuto fotografii zřejmě odkazuje scéna předcházející vzletu Herkula, kdy se profesor Fritz (Ian Holm) dívá z okna v pilotní kabině, náčež je osloven Hughesem (Leonardo DiCaprio) a poté následuje rychlý, ale přímý záběr na jednoho z fotografů, který Hughese vyfotí. DiCapriovo vzezření je v ten moment velice podobné vzezření skutečného Hughese na zmiňované fotografii. (Jakkob)
- Cate Blanchett (Katharine Hepburn) měla pro svou roli tři různé paruky. A aby Hepburn ještě více podobala, nechala si na tvář, paže a hruď „nastříkat pihy“. (HellFire)
- Legendární herečku Katharine Hepburn měla ztvárnit Nicole Kidman, ale když se začátek produkce posunul o pár měsíců a už se z natáčení westernu Ztracené (2003) uvolnila Cate Blanchett, režisér ji okamžite znovu oslovil. Byla totiž jeho první volbou. (imro)
Reklama