Režie:
Sam PeckinpahKamera:
John CoquillonHudba:
Jerry FieldingHrají:
Dustin Hoffman, Susan George, Peter Vaughan, T.P. McKenna, David Warner, Ken Hutchison, Del Henney, Jim Norton, Donald Webster, Len Jones, Sally Thomsett (více)Obsahy(1)
Místo klidné dovolené musí bojovat o život. Americký režisér Sam Peckinpah je znám jako tvůrce řady drsných westernových příběhů Jízda vysočinou, Divoká banda, Junior Bonner či působivých dramat Útěk, Ostermanův víkend. Mezi jeho působivé snímky patří také film Strašáci (z roku 1971), k nimž si napsal scénář podle knihy spisovatele Gordona Williamse. Učitel matematiky David přijíždí z Ameriky s mladou manželkou Amy do jejího rodného městečka u pobřeží Anglie. Společně se usadí v opuštěném a poněkud zchátralém domě. Zatímco David zde chce v klidu dořešit své pracovní úkoly, Amy se nudí a hledá každou příležitost ke změně. Proto se také rozhodne pro opravu staré garáže. Mezi stavebními dělníky po letech opět potkává své bývalé nápadníky a nedokáže zcela zapřít svoji frivolnost. Jednoho dne muži pozvou Davida na lov a v jeho nepřítomnosti Amy znásilní... Režisér Sam Peckinpah nabízí zneklidňující studii násilí, skrytého někde hluboko uvnitř mírumilovného jedince, jenž je v určitý kritický okamžik nucen bojovat o holé přežití. Sílu a působivost vyprávění nenápadně dosahuje rafinovaným použitím zpomalených záběrů a rychlým střihem, zejména v divokém a drsném závěru příběhu. (Česká televize)
(více)Recenze (427)
Od pozvolného a lehce nudného (avšak nutného) začátku, kdy Dustin coby neschopný intelektuál přehlíží řadu věcí v zájmu klidu ač by je měl řešit, se film pozvolna rozjíždí k neskutečně brutálnímu závěru. Prakticky již od znásilnění Dustinovy manželky se film láme z psychologického dramatu v drsný thriller, kde jde o život. Při obraně farmy Dustin sáhne kamsi dovnitř, kde každý máme ukryté dávné zvíře a prapůvodní pudy. Z intelektuála se rázem přerodí v chladně a rozhodně myslícího obránce domu. Postaví se s naprostou rozvahou silné přesile rozběsněných vesničanů. Zkrátka mazec, nutno vidět. Dodnes si vybavuji tichého Dustina jak stojí v patře u okna a pozoruje jako šelma v noční mlze kolem domu jezdícího krysaře na kole, jak neustále houká klaksonem a přiblble se směje... ()
Hrátky s divákem a jeho myšlením je to nejlepší, co film může nabídnout. Věděl to už Alfred Hitchcock a ví to i řada režisérů, kteří se podle jeho vzoru snaží točit své filmy. Strašáci jsou dost drsný film. Hlavním plusovým bodem je právě mladý Dustin Hoffmann, který se v průběhu celého filmu proměňuje z uťáplého mlaďocha v solidního řezníka. Respektive rozum prohraje nad základními lidskými pudy. No a od toho se odvíjí celý film. Má svoje kouzlo, stojí za to ho vidět, ale tři hvězdičky jsou pro mě tak akorát. ()
Za posledným domom naľavo, sa treba vyšťať na hrob. "Straw Dogs" je predchodca všetkého moderného, čo spatrilo svetlo sveta začiatkom 21 storočia. Človek sa z obsahu dozvie, že ho čaká nesmierne brutálny zážitok. Bohužiaľ, toto "posolstvo" už v dnešnej dobe príliš pravdy v sebe nenesie, no príbehovo či zápletkou, ide určite o bohatšiu prezentáciu myšlienok. Napodiv, veľmi spoko .. ()
O filmy S. Peckinpaha som mal vždy záujem, zvlášť jeho westerny. Na VHS ešte pamätám výborný thriller so S. McQeenom - Útek, ale na Strašákov som šťastie nemal. Nedávno som videl remake tohto filmu , ktorý nedopadol najhoršie a keď to spätne porovnávam s originálom tak je celkom slušný a pomerne presný, len prenesený a o pár desaťročí do modernejšej doby. Pomalší rozjazd mnohým prekáža, ale na druhej strane D.Hoffman musí diváka presvedčiť, že je tak nejak mäkký a svoju drsnejšiu tvár ukáže, až keď ho zatlačia do kúta. Druhá polovica a hlavne záver, v ktorom sa vidláci dobíjajú do domu je adrenalínová a predčí aj oveľa mladší remake. Škoda, že som to nevidel v opačnom poradí, užil by som si to ešte viac. 80%. ()
Temná stránka Sama Peckinpaha je brutálně precizní a do diváka zasažena ostrým skalpem. Prvky stylizace střihu jsou působivé. Psychologicky rovnoměrné v náhlé výbuchy násilí a ženské sexuality. Morbidní znásilnění, kdy při styku nastává vzrušení a hrdinka si to začíná nesmírně užívat je v pohledu diváka sexuálně chtivá a drasticky zvrácená jako Noéova brutální scéna v podchodu. STRAW DOGS je empirický, frigidní a myšlenkově vytvořený drama a matkou thrillerů. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (19)
- Amy Sumner (Susan George) a David Sumner (Dustin Hoffman) se poprvé autem vrací z města domů, zastavují a na bočním skle je vidět odraz kamery a filmového štábu. (Fenk)
- Ve scéně, kdy Dustin Hoffman vstoupil do hospody, režisér nebyl spokojen s výkonem zahraného údivu u ostatních herců. Situaci vyřešil tak, že Hoffman při opakovaném záběru vstoupil do hospody bez kalhot. Teprve pak byl režisér s herci spokojen. (Chatterer)
- T. P. McKenna, který hraje majora Johna Scotta má ovázanou paži. To nebylo původně ve scénáři, ale McKenna si ji zlomil během divoké jízdy s prostitukami, kterou uspořádal režisér Sam Peckinpah. (Kulmon)
Reklama