Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Emil SirotekHudba:
Luboš FišerHrají:
Jana Nagyová Pulm, Vladimír Menšík, Stella Zázvorková, Vladimír Dlouhý, Jiří Lábus, Dáda Patrasová, Vlastimil Brodský, Jana Brejchová, Jiří Sovák (více)Epizody(13)
-
Jak pan Majer našel zvoneček (E01)
-
Rumburakova pomsta (E02)
-
Petr a princezna (E03)
-
Jezevčík Karel Majer (E04)
-
Arabela na útěku (E05)
-
Petrovo zmizení (E06)
-
Pohádky jdou do sběru (E07)
-
Jeníček a Mařenka (E08)
-
Civilizace si žádá své (E09)
-
Rumburakova velká šance (E10)
-
Příliš mnoho generálů (E11)
-
Hrdlička zasahuje (E12)
-
Zvonečkem to začalo, zvonečkem to končí (E13)
Obsahy(1)
Někdy stačí zazvonit zvonečkem a pohádky je konec. Jenže někdy je to právě naopak... V říši lidí se setkáváme s rodinou Majerových, kde se pan Majer živí jako vypravěč pohádek na dobrou noc. Jednoho dne najde pan Majer kouzelný zvoneček, který jeho rodinu spojí s Říší pohádek, kde vládne hodný král Hyacint se dvěma dcerami - Arabelou a Xénií. Je zde i zlý kouzelník II. kategorie Rumburak, který chce celou Říši pohádek získat jen a jen pro sebe, a hodlá pro to udělat vše. Ale nebyl by to správný pohádkový seriál, aby vše dobře nedopadlo. (Česká televize)
(více)Recenze (486)
Jahůůů, po dlouhatánské době, možná i po 15ti letech jsem dal opět šanci tomuto legendárnímu seriálu. A jsem rád, že i po té době seriál vůbec nezestárnul. Sice si člověk musím při sledování občas poklepat na hlavu a podivit se nad vyloženě dětinským a občas i né zrovna logickým uvažováním některých postav (především tedy Arabely samotné) Nechtěl bych se této postavy nijak dotknout, ale přijde mi, že je "blbá jak pytel koledy" :o). Její láska s Petrem je velice úsměvná, ale proč né, vždyž celý tento seriál je pořádná porce zábavy. Nadšen jsem také z toho, že se zde objevují jen ti nejlepší a nejznámější čeští herci, díky kterým je a bude Arabela nesmrtelná. Kdybych měl jóóó někoho vypíchnout, tak Xénii, páč ta když se objeví na plátně, tak se člověk prostě smát musí, top hláška : "kdybych měla svůj bičík, nechala bych tě zmrskat" :o)). Jojo, je to pořádná domina, jen co je pravda. Asi dám šanci i pokračování, kde se mimo jiné objeví i strýček Pompo :o). ()
Jestli, jsem jako dítě ujížděl na nějaký seriál tak to byla Arabela. Chtěl jsem mít kouzelný prsten, stejně tak současně jsem chtěl být fantomas a mít za ženu krásnou princeznu Arabelu . Za komunistů nebyl moc důvod, proč koukat na obrazovku, ale Arabela navždy zůstane v mém dětském světě, jako zářivá perla mezi uhlím v karvinských dolech. ()
V dětství jsem to miloval, a když jsem dostal po letech chuť si to připomenout, opět mě to hodně bavilo - většina dílů je strašná sranda, má to dokonalé obsazení, a těch 13 půlhodinových epizod uteče jako nic, takže to jde dát v pohodě za víkend (něco jiného to samozřejmě bylo tehdy, když si člověk na každou epizodu musel týden počkat, než ji televize odvysílala, což znamenalo čekání téměř nesnesitelné). A přestože je fajn, že to není nijak poplatné době, spousta věcí tam musí dnešního diváka přesto zarazit. Pozoruhodná je například skutečnost, že většina mužských postav seriálu je až šokujícím způsobem pasivní, neschopná jakékoli akce a dokonale smířená s osudem (zcela to platí o totálně bezradném králi Hyacintovi, krajně submisivním čertu Blekotovi a princi Willibaldovi, a z velké míry též o panu Majerovi a jeho synovi Petrovi, který tu hlavu na popravčí špalek už snad ochotněji ani položit nemohl), zatímco ženské postavy zde mají navrch a to ony jsou hlavními hybatelkami děje (Arabela, Xenie, královna, čarodějnice, paní Müllerová ad.). Jsem skoro v pokušení věřit, že stopy Arabely skutečně vedou až k francouzské komiksové legendě z 60. let, Barbarelle (jak ostatně Arabelu nazývá zloděj Fousek), což je myšlenka, na kterou jsem ostatně narazil v českém vydání tohoto komiksu. Co je na seriálu také velice zvláštní, je spousta momentů, které nedávají zdánlivě vůbec smysl - například náhlé zchudnutí Majerů, kteří sice žijí ve velké vile, ale jakmile je zloděj Fousek okrade o pár obleků a koberců, nemají náhle ani na rohlíky (?!), velké otázky také vzbuzuje kouzelný prsten, která sice například umožňuje měnit podobu lidí, ale přesto jim zůstává původní hlas nebo bradavice na tváři, takže se člověk zmateně diví, jak to s tou zdánlivou všemocností prstenu vlastně bylo (protože pokud by dokázal skutečně splnit jakékoli přání, stačilo by, aby si kupříkladu pan Vigo už na začátku přál, aby byl Rumburak hodný, mrtvý, změněný v kámen, prostě něco takového, a veškeré problémy by byly vyřešeny). Nelogické je i neustálé přemísťování různých postav mezi říší lidí a pohádek, kdy často není jasné, jak se tam která postava dostala (pouze u vodníka je řečeno, že našel cestu pod vodou), a silně otravné mi přišly postavy dětí - Jeníčka a Mařenky, a zvláště ta Mařenka mi přišla zcela nesnesitelná, neboť ona je něco jako dětská verze paní Müllerové, tedy ženy posedlé myšlenkou sňatku, bez něhož nemá její život smysl a teprve po boku mužského protějšku dosahuje svého životního cíle, o čemž se Mařenka marně snaží Jeníčka přesvědčit, zatímco dospělá paní Müllerová užene nakonec za manžela čerta, a může se pak následně kamarádkám v televizi chlubit, že se provdala a s manželem žije na "hrádku, nic velkého, asi 20 místností, sálečků, zařízení stylové, oblečení stylové, a na jaře si postavíme bazén a saunu" - to mi přišlo skutečně vrcholně odpudivé a nevtipné. Naopak Rumburak v ženských šatech a s parukou, který se jí ptal, kde je jeho Blekota, u mě vyvolával záchvaty smíchu, a jeho herecké ztvárnění Rumburaka je celkově úchvatné. V seriálu se dokonce objeví ekologické motivy, což je vzhledem k době vzniku obdivuhodné, a obecně na něj už dnes jde pohlížet v první řadě jako na dokonalé retro, které zachycuje spoustu známých míst, která už dnes vypadají jinak, stejně jako dobová auta, oblečení, účesy a podobně, včetně celé řady čs. hereckých legend, které už nežijí, nebo jsou z nich zasloužili kmeti. Jestlipak si Arabela udrží popularitu i za takových 100 let? Velmi bych jí to přál. () (méně) (více)
I kdybych "Arabelu" viděl stokrát, klidně se podívám po stoprvé. Zážitek sice není tak intenzivní jako prve, ale Vladimír Menšík, Jiří Lábus a František Filipovský mne pokaždé dokáží uzemnit. Nestárnoucí televizní trvalka, která dokáže stále potěšit malé i velké diváky a narozdíl od svého pokračování působí stále svěže, vtipně a mile pohádkově. 85%. ()
Kouzelný seriál, který mne rozzáří pokaždé, když ho vidím na obrazovce a připomene mi krásu mého překonaného dětství. Nedokázal bych spočítat, kolikrát jsem ho dokola celý viděl, ale vím, že mě to nikdy nepřestalo a ani nepřestane bavit. Dnešní české seriály i filmy jsou jen urážkou těm tehdejším, kde se vyskytuje jen pramálo nepovedených, ale i ty horší jsou většinou přijatelné. Arabela je opravdu jedinečná, plná skvělých postav a pohádkové atmosféry, která si svou cestu najde úplně ke každému. 90%. ()
Galerie (484)
Photo © Česká televize / Jitka Bylinská
![Arabela - Z filmu - Vladimír Menšík, Jana Nagyová Pulm, Ondřej Kepka, Vladimír Dlouhý, Petr Svojtka, Veronika Týblová](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/082/160082906_7a6f9a.jpg)
Zajímavosti (80)
- Ve scéně, kdy Arabela (Jana Nagyová) utíká od Rumburaka (Jiří Lábus) do světa lidí, drží létající kufr v pravé ruce. Když se však vzápětí ve světě lidí objeví, drží jej v ruce levé. (Jardaboss)
- Jana Nagyová dostala za svojí roli Arabely (2 roky natáčení) 70 000 Kčs. (BLStryker)
- V seriáli hralo viac ako viac ako 125 hercov. Znamenalo to neustále frekventovanú dopravu medzi natáčaním miestom a Prahou. Režisér sa niekedy aj preťahoval o herca s inými filmovými produkciami o ich uvoľnenie. Nakrúcalo sa skoro rok každý deň bez jediného prestoja. (Raccoon.city)
Reklama