Režie:
Roman PolańskiHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Hillerman, John Huston, Perry Lopez, Burt Young, Bruce Glover, Joe Mantell, Roy Jenson, Diane Ladd, Darrell Zwerling (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Záhada, skládanka, vzrušující pocit nejistoty a tápání, labyrint klamných stop, stejně jako hold americkému černému filmu a detektivnímu příběhu natočenému v stylu retro. To všechno nabízí slavný americký film, jehož děj se odehrává v Los Angeles v roce 1937. Soukromý detektiv Gittes, vyšetřující obvykle manželské nevěry, se ujímá komplikovaného případu, který slibuje cosi nezvyklého – a také se postupně mění v případ vraždy. Gittes jde za rozřešením velmi tvrdohlavě, přes varování slovní i fyzická... Detektivní thriller byl natočen v roce 1974 a dodnes představuje mimořádnou ukázku perfektního filmového řemesla, na níž se podílejí všechny složky: od scénáře Roberta Townea (který byl oceněný Oscarem) přes kameru Johna A. Alonsea a herecké výkony Jacka Nicholsona, Faye Dunawayové a Johna Hustona, až po strhující režii Romana Polanského (Nůž ve vodě, Hnus, Ples upírů, Tess, Rosemary má děťátko, Pianista). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (637)
"L.A. IS A SMALL TOWN. PEOPLE TALK." ------------- S týmto filmom mám vážne zaujímavý vzťah. Už mnohokrát som ho stiahol, neskôr následne zmazal, potom znova stiahol, znova zmazal, znova stiahol, znova zmazal. K zhliadnutiu ma nakoniec nenamotivoval Roman Polanski ani Jack Nicholson, ale dokument Water & Power, v ktorom bol Chinatown hojne zobrazený a spomínaný. Neobyčajný príbeh, ktorý sa vo filmoch dovtedy snáď ani neobjavil, ochutený prvotriednymi hereckými menami a režisérskou legendou. Hudba v úvode mi pripomenula hru L.A. Noire a táto, tomu podobná, spanilá atmosféra vládla filmu aj po zvyšné dve hodiny. Rýdza detektívka, ktorá bez problémov konkuruje (a možno aj poráža) klasike žánru - L. A. Confidential. ------------ https://www.youtube.com/watch?v=7bW75OwVXZI ()
Výborný scénář (ne dokonalý, ani ne nejlepší), chápu co Polanský kritizoval, co tou zápletkou sděloval, ale nijak mě to nebere a netuším, proč by to měl být až takový kult. Dobrý thriller s jistým přesahem pro společnost, no. Ten závěr je ale naprosto nesmyslný, Nicholsonův detektiv něco kutí a člověk čeká nějaký chytrý zvrat, nějaké sbíhání příprav a ono to dopadne hrozně nelogicky až hloupě. A je mi jedno, že tím chtěl Polanský taky něco sdělit, to se dalo vymyslet mnohem lépe. ()
Jeden z těch případů, kdy jsem si vědom kvalit nějakého filmu (četl jsem mj. kus jeho scénáře a chovám k němu nejhlubší respekt), a přesto mě nedokázal oslovit tak, jak bych si přál - Čínskou čtvrť jsem zhlédl čistě ze studijních důvodů, aby mě nakonec prostě jen nebavila a celkově mi nesedla. Vadila mi tam spousta úplně náhodných blbostí, typu to příšerně vytrhané obočí Faye Dunawayové, a celkově jsem se hodně musel nutit do toho to dokoukat. Jeden z těch klasických filmů, k nimž jsem si cestu bohužel nenašel... ()
Napodruhé to bude určitě ještě lepší zážitek, jestli někdy nějaké podruhé nastane. V tuhle chvíli pociťuji vlastně mírné zklamání vzhledem k tomu, jak obrovský hype tomuhle film předcházel. Chápu, proč si Syd Field tak oblíbil právě tenhle scénář. Je totiž dokonalej... ale tak nějak ve špatném smyslu. Jako kdyby ho psal robot. Strojově přesně napsanej, ale tak nějak bez emocí. ()
Tohle je jeden z vrcholu americke kinematografie nejen sedmdesatych let. Jen malo co je takhle dobre. Asi nejoblibenejsi film meho detstvi. (Ano tajne jsem se dival skulinou mezi dvermy.) Co psat vic...? Ano nejlepsi herci,nejlepsi kamera,nejlepsi hudba a scenar. Duch Phila Marlowa konecne spocinul v klidu. ()
Galerie (151)
Photo © Paramount Pictures
![Čínská čtvrť - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/558/158558265_533b27.jpg)
Zajímavosti (50)
- Ve scéně, kdy Evelyn Mulwray (Faye Dunaway) odchází z domova důchodců, je za zamřížovanými dveřmi možné vidět na ulici projíždět moderní automobily ze 70. let. (Zdroj: ČSFD)
- Pôvodne mal byť kameramanom William A. Fraker, s ktorým už Roman Polanski spolupracoval na horore Rosemaryino dieťa (1968), ale na nátlak producenta, kvôli obavám prílišného spojenectva režiséra a kameramana, ustúpil a angažoval Johna A. Alonza. (classic)
- Původní scénář měl přes 300 stran. (Kulmon)
Reklama