Reklama

Reklama

Nůž ve vodě

  • Polsko Nóż w wodzie (více)
Trailer

Sólo pro dva muže, jednu ženu a plachetnici.  Filmový debut režiséra Romana Polańského se stal po uvedení v roce 1962 pro polskou kinematografii významnou událostí. Psychologické drama z prostředí Mazurských jezer, ve kterém se představí pouze tři postavy, předvádí mužskou ješitnost i morální úpadek, konflikt sobectví finančně zajištěného novináře a pozérství bezejmenného studenta za přihlížení cynické manželky. Příběh začíná v autě během cesty Andrzeje a Krystyny k jezeru, když náhle porazí mladého muže stopujícího uprostřed silnice. Andrzej muži navrhne, aby s nimi jel kus cesty. Později, místo rozloučení, mladíka pozve na společnou jednodenní projížďku na plachetnici. Mladý muž nabídku přijímá, přestože nemá žádné znalosti o plachtění.... Dobře vystavěný scénář, děj situovaný na omezeném prostoru automobilu a lodi, atmosféra, herecké výkony a vynikající kamera (kterou vedl Jerzy Lipman), zůstávají přednostmi filmu. Jeho název odkazuje na důležitou scénu, v níž Andrzej v náznacích popichuje mladíka kapesním nožem, který následně úmyslně upustí do vody. Snímek měl v době svého vzniku silný mezinárodní ohlas, o čemž svědčí nominace na Oscara a řada dalších ocenění. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (129)

Matty 

všechny recenze uživatele

Pod očekávání nevinné kočkování dvou psů (za přelétavého povzbuzování jedné feny), kteří si nechtějí připustit podobnost jednoho s druhým, se teprve v závěru vyvrbí v drama člověka, trpícího za zločin, který nespáchal. Chtěl-li Polanski tímto cvičením na troufale malém prostoru říct pár metaforicky zaobalených slov k tématu „život za komunismu“, či jenom natočit náznakový thriller o hájení svého teritoria, není tak podstatné jako fakt, že se na to moc dobře kouká. 75% Zajímavé komentáře: Douglas, jatamansi ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KSE - P) NŮŽ VE VODĚ drží několik prvenství. Poprvé bylo Polsko nominováno na Oscara v kategorii Nejlepší zahraniční film, jedná se o první celovečerní počin Romana Polanského a zároveň část volné trilogie - spolu s VE SLEPÉ ULIČCE a SMRT A DÍVKA - pojednávající o párech, jejichž vztah rozloží třetí osoba zvenčí. Mnohem zajímavější a produktivnější mi ale přijde na toto psychologické drama, klamně inzerované jako thriller, nahlížet v kontextu režisérovy pozdější tvorby. I nadále je totiž pro filmografii jednoho z nejznámějších pedofilů příznačné, že si vystačí s minimem postav, omezuje počet míst, v rámci kterých se zápletka odehrává, a ženské postavy se nakonec ukážou jako ty racionální, ačkoliv je konec po vzoru vyprávění uměleckých filmů nejednoznačný. I stále se ale nezbavil uspěchanosti při vyobrazování změn v jednání postavy, kdy ta není dostatečně psychologicky motivovaná, s čímž se pojí i žánrový zvrat z milostného trojúhelníku do dramatu se záhadou. Ne každému výše popsané sedné, zvlášť když na počátku své tvorby Roman Polanski ještě nesvedl tak mistrně manipulovat s divákem a jeho očekáváním, jakého dosáhl ve své americké tvorbě, kterou ale zatěžuje uzavřenost prostorů. Debut dokazuje, že klaustrofobního účinku svede dosáhnout i v exteriérech s nápaditou kompozicí záběrů. Více - především kontextualizace debutu v Polańského filmografii - zde. ()

Reklama

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Téměř genialitě se přibližující Polanského debut! Zastávám názor, že filmy vystavěné na jednoduché zápletce a omezeném prostoru jsou nejlepší a zde se mi to opět potvrdilo (proto mi nikdy úplně nepřirostli k srdci nejrůznější Kmotři a jiné epické fresky, roztažené dějem nezřídka na několik desetiletí). Výtečná kamera, nádherná jazzová hudba slavného Krzysztofa Komedy a vynikající, psychologicky propracovaný scénář - už od prvních záběrů jsem chrochtal blahem a nepřestal až do konce. 60s! ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Nůž ve vodě je vůbec prvním celovečerním snímkem Romana Polanského. Jedná se o komorní, avšak strhující drama o třech hercích na jezeře. Polanski prostřednictvím svých postav - manželů, kteří si vyjedou na výlet na plachetnici, a stopaře, kterého po cestě přiberou - líčí příběh žárlivosti, mužské ješitnosti, soutěživosti a intrik, což může snadno vést k tragickým následkům. Z formálního hlediska představuje Nůž ve vodě nesmírně zajímavý příklad práce se stylem a narací. Svým způsobem se jedná o revoluční film, ať už z pohledu jednoduché zápletky, která však obchází veškeré konvence, přesně vypočítané tempo-rytmiky nebo práce s kamerou. I přesto, že se jedná o debut, obsahuje Nůž ve vodě hned několik prvků Polanského stylu a postupů, jež byly pro jeho pozdější tvorbu signifikantní. Nechává nás v napjatém očekávání s pocitem vnitřní nejistoty, rád provokuje a stupňuje sevřenou atmosféru tak, že jsme každou další minutou více a více ve střehu. Kdo je hlavním hrdinou filmu? S přihlédnutím k dramatickému vývoji by to měla být postava Krystyny, kterou nezapomenutelně ztvárnila překrásná Jolanta Umecka. Právě ona je tichou hybatelkou dění, okolo ní se točí prakticky veškeré další jednání – soupeření mezi jejím manželem Andrzejem a bezejmenným stopařem, které pak neméně skvěle zahráli Leon Niemczyk a Zygmunt Malanowicz. Kameraman Jerzy Lipman si pohrává s každým záběrem, budovaným v dokonalé černobílé stylizaci a přirozeně souzní s Polanského vyjadřovacími prostředky i smyslem pro porušování zavedených pravidel (záběr opalujícího se stopaře na lodi, erotická symbolika v postavě Krystyny), poplatných době a místu svého vzniku (snímek byl v Polsku přijat velmi nelibě). Výjimečná je i jazzová hudba od Krzysztofa Komedy, která už při úvodních titulcích nastolí v souhře s Lipmanovou kamerou specifickou atmosféru. Navzdory všemu zůstává Nůž ve vodě poměrně nedějový film. Divák moc dobře ví, že se na konci výletní cesty něco stane - následný vývoj se ale nedá dopředu nijak odhadnout, zvlášť když Polanski ono "něco" neustále odkládá pomoci svérázných žertíků mezi dvojicí mužů. Po stránce gradační je tedy Polanského a Skolimowského scénář skutečně význačný. Na Noži ve vodě je zajímavé i srovnání drobných formálních rozdílů mezi tvorbou Polské filmové školy a Československé nové vlny, a byť je Nůž ve vodě na rozdíl od československých filmů v podstatě apolitický a jeho děj je vyfabulovaný, zachovává si stejnou vypravěčskou bravuru i pravdivou vypovídající hodnotu. Polanski poskytuje svým postavám prostor pro pomyslnou proměnu, zároveň odhaluje jejich skutečné charaktery do té doby ukryté v přetvářce. Důležitou složku hraje i cynický humor, jenž skvěle vyznívá např. ve scéně s větrným útěkem lodi. Podle mě je Nůž ve vodě jedním z narativně i stylově nejzajímavějších a pro evropskou kinematografii nejzásadnějších filmů druhé poloviny 20. století. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Na to, že Polanski měl tak krátce po škole a malé zkušenosti, vznikl s minimálními náklady působivý film zařaditelný do žánru psychologického dramatu. Polanskému stačí k navození působivé atmosféry tři herci, člun, opuštěné jezero a dvě nadměrně vyvinutá mužská ega. Po dějové stránce film nestojí za řeč, ale ty dialogy a herectví stojí za zapamatování. A především Nůž ve vodě jasně naznačil Polanského možnosti ve velké kinematografii. Celkový dojem: 65 %. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (14)

  • První polský film nominovaný na Oscara za nejlepší cizojazyčný film. (Kulmon)
  • Během jednoho záběru byl kameraman Jerzy Lipman přivázán ke stožáru a držel kameru. Přestože vítr nebyl silný, stožár se houpal, kamera byla těžká a bylo obtížné udělat dobrý záběr. Režisér Polanski o záběr velmi stál a ptal se jak to jde. Lipman se naštval a zařval: "Na hovno" a upustil kameru do vody. Kamera nebyla nalezena potápěči a dodnes leží na dně v jezeru. (Kulmon)
  • Jachta užitá ve filmu původně patřila nacistickému pohlavárovi Hermannu Göringovi, který měl ve zvyku trávit léto v Sztynortu, kousek od místa, kde se filmovalo. (Kulmon)

Reklama

Reklama