Režie:
Pedro AlmodóvarScénář:
Pedro AlmodóvarKamera:
José Luis AlcaineHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Gael García Bernal, Fele Martínez, Daniel Giménez Cacho, Lluís Homar, Javier Cámara, Alberto Ferreiro, Pau Poch, Leonor Watling, Petra Martínez (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Madrid 1980. Úspěšný režisér Enrique Serrano už dlouho marně hledá námět, který by ho zaujal, když k němu náhle vpadne neohlášená návštěva. Enrique hned nepozná svého někdejšího spolužáka Ignacia, jenž ho přišel požádat o roli, a snaží se ho zbavit, přestože mu připomene minulost. Po jeho odchodu se ale začte do rukopisu novely, který mu Ignacio nechal, a začnou v něm ožívat vzpomínky. V 60. letech se jako chlapci setkali v jezuitské koleji, kde spolu objevovali film, ale také lásku, sex a strach. Svědkem i hlavním aktérem jejich probuzení byl tehdy otec Manolo, ředitel ústavu a profesor literatury, zosobňující dvojtvářnost náboženských institucí této doby. Příběh, jehož autorem je Ignacio, zaujme Enriqua natolik, že po někdejším intimním příteli, s nímž se pak setkal znovu jen jednou v 70. letech, začne pátrat. Je mu jasné, že objevil námět, na který čekal, a je odhodlán natočit podle něj film. Netuší ale, k jakým odhalením ho pátrání po bývalém příteli dovede. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (253)
ocenenia : MFF Cannes 2004 - Nesúťažný výber ◘◘◘◘ Je čistá hlúposť, byť obdarovaný tak obrovským talentom, a použiť ho na takéto tendenčné, nekomplexné témy.... Veľa zanietenosti a úprimnosti, no o to menej súdnosti a nadhľadu..... Almodóvar by mohol natočiť také úžasné filmy o pokrytectve, závisti, ješitnosti, ctižiadosti......ale iba ak by sa dokázal zbaviť svojej obsesie "sexuálnou inakosťou", iba ak by dokázal byť k ľuďom aj kritický, nie iba empaticky ľútostivý a prehnane humanistický. Žiaľ, to jediné k čomu dokáže byť Pedro kritický je náboženstvo, v ktorom si (podľa mňa až chorobne) zosobnil príčinu všetkého zla a každej diskriminácie. ()
Mám pocit, že Almodóvar půjde mimo mě. Každá postava tu je gay, transvestita nebo nejlíp obojí dohromady, myšlenkově je to prázdné, retrospektivně vyprávěný děj nemá moc na čem stavět a nejeden konflikt mi přišel vycucaný z prstu, stejně tak i ta dost vratká kritika církve. Navíc je to dost zjednodušeně a černobíle podané, jen sestříhané a natočené to je tak, aby to působilo jako bůhvíco inteligentního - přitom ten námět je na úrovni průměrného thrilleru s trochu gay telenovely. A postavy jsou taky značně jednorozměrné, jenom hodní gay transvestité, jenom zlí kněží. A hlavní postavě jsem tu lásku k filmům absolutně nevěřil, když si ji mám vyvodit jen ze závěrečného textového dodatku a jedné scény návštěvy kina v dětství. Je to sice slušně natočené a zpočátku to má i určitou podmanivou atmosféru, ale ve výsledku mě to nebavilo, s postavami jsem nesympatizoval a vlastně mě na tom ani nemělo co zajímat. A přehršel (homo)sexuálních scén mému výslednému dojmu taky celkem uškodil. Rozhodně od toho na základě žánrů nečekejte bůhvíco - je to hlavně drama s mysteriózní zápletkou, kde je maličko krimi a po thrilleru v tom nejsou ani stopy. Btw měl jsem pocit, jako by do toho filmu Almodóvar prolínal zážitky ze svého života, ale stavím ho hlavně na tom zvláštním prolínání filmového scénáře s realitou (v ději filmu). 2* ()
Barvité almodóvarovské melodrama (byť tentokrát kapku šmrncnuté kriminálním thrillerem) má komplikovanou vyprávěcí strukturu, ale autor se nesnaží, aby se v příběhu divák ztratil, jen používá celou řadu vypravěčů k zachycení složitého vztahu řady postav ze všech úhlů. Film je také dobrý důkaz toho, že výzva k toleranci se dá vést zároveň s útokem proti církvi. ()
Po řemeslné stránce asi není moc co filmu vytýkat, nicméně když se vše konečně rozplete, zbude jen prázdná nádoba. Pro mě Almodóvarův nejhorší film co jsem viděl (což ovšem vzhledem k jeho jménu stejně slibuje zajímavý filmový prožitek). Zároveň ale velmi dobrá kamera, opravdu velmi citlivě a vyborne vybrané obrazy, silné scény a momenty v ději... ()
Gayovský opus magnum, jehož jedinným kladem je Almodóvarovo režijní mistrovství. Opět ten film hýří barvami, jenže děj mě naprosto nezaujal (nuda) a finální kličky a vysvětlování (i když dobře vymyšlené a "sedící") to v mých očích pohřbilo úplně. Gael García Bernal může hrát sebevíc přesvědčivě, jenže stejně nejsem zvědavý na to, jak ho vojíždí důchodce. ()
Galerie (54)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (8)
- Snímek měl oficiální světovou premiéru 12. května na festivalu v Cannes, byl jeho tzv. otevíracím filmem. (imro)
- Psaní scénáře trvalo Almodóvarovi celou dekádu. Jako východisko mu posloužila autobiografická povídka, kterou napsal ještě jako teenager. (imro)
- Slavný režisér natočil svůj nejnovější opus za 8,5 mil. euro a investice se producentům samořejmě vyplatila, když například jen ve Španělsku diváci zanechali hned během prvního víkendu (19. – 21. 3. 2004) promítání 1,1 mil. eur v 158 kinech. (imro)
Reklama