Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Detektiv Mark McPherson vyšetřuje vraždu Laury Huntové, jejíž tělo bylo nalezeno u ní v bytě. Tato krásná, úspěšná mladá žena nejspíše zemřela v pátek v noci za velmi podivných okolností. Podezřelými jsou její bývalý milenec, arogantní novinář Waldo Lydecker, současný snoubenec a playboy Shelby Carpenter a přítelkyně Ann Treadwellová. Všichni k Lauře shlížejí s neskrývaným obdivem, přesto musí McPherson z každého stále doslova "dolovat" nové důležité informace...

Film patřící mezi nejlepší tituly žánru noir (takzvaného černého filmu) natočil hollywoodský režisér Otto Preminger podle úspěšného kriminálního románu spisovatelky Very Casparyové. Téma posedlosti krásou podpořil jakousi chladnou elegancí, temným laděním, stíny a častým deštěm. Vedle svižných dialogů, v nichž nechybí cynický humor, pomáhá atmosféru napětí působivě dotvářet černobílá kamera (za níž stál Joseph LaShelle) oceněná Oscarem. Krásou oslňující Lauru ztělesnila herečka Gene Tierneyová (Láska není hřích, Noc a město, Smrtelný hřích), Marka McPhersona ztvárnil Dana Andrews (Jízda do Ox-Bow, Nejlepší léta našeho života). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (103)

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Milujem retrospektívne poňatie a prerozprávané flashbacky, pri ktorých mám občas pocit, že vražda, ktorá je najpodstatnejšia, "chvíľku počká". Tajomstvo Laury je fascinujúce rozprávanie, rovnako ako spôsob jej správania sa k mužom a osudová vražda. Vyšetrovateľ je výborný herec, takisto aj Laura či nepríjemná vtierka Waldo. Tento príbeh sa dá rozprávať hneď z niekoľkých uhlov pohľadov a v superlatívoch. Prvých 15 minút trocha rozpačitých, ale zbytok je výborné filmové predstavenie. ()

swed 

všechny recenze uživatele

Úvod filmu je přesně podle pravidel žánru - do děje nás uvádí vnitřní monolog postavy, po kterém následuje příchod neomaleného detektiva, který dostal za úkol vyšetřit tajemnou vraždu. Postupně se seznamujeme s minulostí hlavní hrdinky a všemi podezřelými. V zápletce nechybí ani twist, po kterém bohužel následuje úpadek tempa, což se naplno projeví v nevýrazném závěru. "Laura" má pověst noir kultu, ale na ty nejlepší ji schází výraznější atmosféra (komornost filmu je místy ubíjející). Naštěstí je tu mnohoznačná zápletka a výborní herci, což film posouvá do nadprůměru. P.S. Po přečtení zdejších komentářů a diskuze si budu muset snímek pustit ještě jednou. Je totiž možné, že jsem něco přehlédl._____ Po dalším zhlédnutí je většina mých námitek zapomenuta a hodnocení navýšeno. "Laura" totiž představuje jeden z těch mála filmů, které si divák může vyložit po svém - vždy tu bude nejednoznačný děj s množstvím obskurních postav a komplikovanou psychologií. U "Laury" se vyplatí věnovat pozornost právě tomu, co je skryto za obrazem. 9/10 ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Po zvrate v polovici filmu a jednom zvláštne nasnímanom zábere som si bol takmer istý, že som prišiel na pointu filmu. Neprišiel a bol som z toho mierne sklamaný. Pointa je totiž viac psychologická, ako trilerovo prekvapivá a je to aj kľúč k tomu, ako chápať mužské postavy a ich chovanie vo filme (Freud by mal radosť). Laura je totiž skôr psychologický triler, kde sú veci podmienené pudovosťou. Z filmu noir máme zafixované osudové ženy, ktoré dejom a mužmi hýbu podľa vlastných predstáv, Laura to robí síce rovnako intenzívnym spôsobom, ale nevedomky, pasívne, ako krásnej žene jej totiž stačí iba byť. Po spoznaní pointy nie je od veci porozmýšlať nad tým, čo znamenala pre postavy smrť konkrétnej mladej ženy. Myslím bez úvodzoviek. Hádže to trochu temné svetlo aj na tie kladnejšie postavy príbehu. Film noir je síce čiernobiely, ale ak si podrobne všímate plátno, všimnete si omnoho viac odtieňov týchto dvoch základných, kontrastných farieb. Čiže akoby neprvoplánovo charakterizovali aj charakteristické postavy žánru. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Sražte ikony k zemi! Pramálo mě zajímá, že LAURA dle některých kritiků patří mezi nejlepší noir snímky. Ano, atmosféra je k nakousnutí - hodně tabákového dýmu, temné ladění, stíny, neustávající déšť. Bohužel dějově Premingerův film neobstojí ani jako průměrná detektivka, dialogy jsou banální a závěrečné rozřešení je tak neskutečně triviální, že se nabízí už od samotného začátku. Jedno z největších zklamání na letošní LFŠ. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Zcela po právu jeden ze základních pilířů "černého" žánru z období jeho klasické fáze. Pro každého fanouška by bylo smrtelným hříchem nevěnovat Lauřiným přednostem náležitou pozornost. Premingerova Laura se totiž honosí hned celou kolekcí superlativ a nezpochybnitelných kvalit - vyšperkovanými a břitkými dialogy, pozvolna gradujícím napětím a houstnoucí atmosférou, nečekanými dějovými zvraty, výtečně napsanými a obsazenými postavami, jednou z nejkrásnějších femme fatale, precizní režií a skvělou kamerou. Nezbytné je i dramatické nasvícení, akcentující vytáhlé stíny (a žaluzie) a konečně všudypřítomný opar z cigaretového kouře a deštěm zkrápěné ulice, tedy atributy, které jen umocňují nádherně snový charakter vyprávění. ()

Galerie (72)

Zajímavosti (12)

  • Snímek je známý i díky ústřední melodii. Na dotaz, proč odmítla roli Laury, Hedy Lamarr odpověděla: "Poslali mi scénář, ne soundtrack." (IQ Tiqe)
  • Rosalind Russell ve svém životopisu píše, že jí byla nabídnuta role Laury, ale odmítla, protože jí role postavy, která se neobjevuje v celé délce filmu, připadala malá. (IQ Tiqe)
  • Portrét Laury (Gene Tierney) v jejím bytě je ve skutečnosti fotografie přemalovaná olejovou malbou. (IQ Tiqe)

Reklama

Reklama