Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Lord Macbeth (Denzel Washington) je přesvědčen trojicí čarodějnic, že je jeho osudem stát se příštím králem celého Skotska. Ambiciózní žena (Frances McDormand) jej v tom podporuje a k naplnění proroctví zbývá jediné – zbavit se krále současného (Brendan Gleeson). (buzzwoody)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (74)

lamps 

všechny recenze uživatele

Okázale neokázalé prolnutí divadelních a kinematografických tradic v příběhu, který je.. tak nějak vedlejší. Shakespeare psal nadčasová díla, která už jsou jako antické tragédie dávno spíše archetypy než plnokrevnými zápletkami, a Joel Coen to chápe. A vše tomu přizpůsobuje - časoprostor filmu je sice oficiálně popsán (Skotsko v 11. století), ale ve skutečnosti funguje jako svévolný fiktivní svět s prvky fantasy. Tohle je Shakespeare, ne učebnice dějepisu, tudíž ani obsazení černošských herců prostě není a nemůže být problém. Prostředí je osvětlováno a inscenováno tak, že opravdu připomíná jeviště, ovšem zdokonalené promyšleně volenými filmovými postupy. Inspirace expresionismem je mnohdy zřejmá, jindy jen návodná - film sice ve svém černobílém formátu 4:3 a se scénami, které neoplývají dynamickým pohybem, vypadá jako produkt starší doby, ale režie je jinak moderní a nechybí jí žádné klasické normy jako záběr/protizáběr nebo časté střihy na detaily. A vše vypadá moc krásně, i když ten chlad kamenných stěn a zamlžených vřesovišť, kde není vidět na krok, dopadá i na vyprávění. Opět je to tedy ‘jen’ uctivá sprška básnických a archaických monologů, v níž zaniká vývoj postav a skoro vše se odehraje hrozně mechanicky. Tedy až na několik nádherně inscenovaných scén, v nichž se dramatický efekt náhle probouzí. Je to určitě soustředěný a dobrý film, jen mi přišel ve finále moc uspěchaný a netečný. Denzel i Frances každopádně válí a Joel Coen ukazuje, že svému médiu rozumí a umí jej aplikovat i na čistou divadelní látku. 75 % ()

castor 

všechny recenze uživatele

Pocitově horší, než výsledek na plátně. Joel Coen, poprvé bez svého bratra Ethana, jakoby zůstal sám doslova. Určitě jde o důstojnou adaptaci, jenže diváka si bude hledat zatraceně těžce. Samozřejmě mnozí ocení úchvatnou scénografii a práci se světlem, ale scénář téhle psychologicky vrstevnaté morality měl ubrat na recitativních dialozích a nebát se osekat trochu té konzervativnosti. Skotský král byl ve skutečnosti oblíbeným panovníkem, především s přispěním Williama Shakespeara je ale vnímaný jako tyran a uzurpátor. Denzel Washington ho hraje skvěle, oscarová nominace je za jeho poutavé ztvárnění na místě. Sice strhne, ale celkové mechanické pojetí příliš ne, na emoční odezvu úplně zapomeňme. ()

Reklama

Qitek 

všechny recenze uživatele

Divadelní forma tomu sice sedí (ale proč ji vstřebávat na plátně, když k tomu slouží divadlo), scénografie minimalisticky úžasná, nádherný svícení a Coen se zhostil látky velmi osobitě - formálně. Co byl pro mě velký problém, tak přístup k průběhu dějství. Shakespearova báseň slov se zde pronáší takovým způsobem, že vás jejich flow začne zaručeně uspávat po 30 minutách (ne-li dřív) a vy si začnete přát, aby byl za deset minut konec, nebo se něco stalo ( a že se toho v MacBethovi děje - nebo má dít) . Minimalistická vizuální krása, které nebije žádné srdce, nedrtí vás morální tíhou, neděsí činem a unavuje řečí. Jediný herecký výkon mi nepřišel sice špatný, ale zároveň ani nijak unikátní. Jediné co si z každé scény odnáším je "Ty kráso takovýho textu si zapamatovat a odříkat jej bezchybně musí být náročný". A to je bohužel vše. Filmový MacBeth Justina Kurzela je o několik desítek levelů výš. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

William Shakespeare opustil svět v roce 1616, zanechal za sebou ovšem oblíbená divadelní díla, která se pravidelně dočkávají nových pokusů o zpracování. Součet všech zpracování Romea a Julie, Hamleta, Krále Leara či Macbetha by trval dlouho. Ostatně nejnovější adaptace Macbetha dorazila ještě v roce 2015, kdy se skotského lorda usilující o trůn chopil Justin Kurzel a s Michaelem Fassbenderem a Marion Cotillard v hlavních rolích natočil adaptací, která mohla vizuální stylizací evokovat filmy Zacka Snydera, svou existenci si ovšem přeci jen vyloženě obhájit nedokázala.   A přesto nová adaptace Macbetha dorazila v roce 2021, kdy se jí chopil Joel Coen. Polovina známé dvojice bratři Coeni tentokrát bez svého bratra Ethana natočil novou adaptaci jedné z nejznámějších divadelních her všech dob s Denzelem Washingtonem a Frances McDormand v hlavních rolích a dle nejnovějších informací by údajně mohl Joel Coen též po vzoru svého bratra definitivně opustit svět filmů a utéct k divadlu. Může The Tragedy of Macbeth fungovat jako důstojná tečka kariéry?   Osobně bych se nebál The Tragedy of Macbeth označit za nejlepší Coenovku. Především i proto, že má ke klasické Coenovce vlastně skutečně daleko a Coen se Shakespearovy předlohy drží velmi věrně, kdy po obsahové stránce vlastně přichází jen s tou změnou, že nechal Macbetha a jeho ženu zestárnout a pro mnohé se rozhodl o kontroverzní casting Denzela Washingtona do titulní role.   Coen má pořád výhodu v tom, že čerpá z jedné z nejlepších divadelních her všech dob a nemá na první pohled co zkazit. Výhodu má Coen i v obsazení Washingtona a McDormand (Coenova žena), kteří nadále patří mezi nejlepší herce současnosti a takový Washington opět předvede, že jeho neokázalé a neexpresivní herectví má neskutečně kouzlo. a McDormand by si z fleku mohla dojít pro čtvrtého hereckého Oscara ve své kariéře.   Coen se ovšem zřejmě očividně vyskytl v situaci, kdy si sám řekl, že nemusí nic nikomu dokazovat a že se aktuálně nachází v tom bodě kariéry, kdy si před definitivním odchodem do filmového důchodu může přeci jen udělat co chce. A přitom se odmítl spokojit s v zásadě obyčejnou adaptací Macbetha.   Coen navíc dokáže něco, co se předchozím Coenovkám vlastně dvakrát nepovedlo. Povede se mu totiž u diváka alespoň částečně emocionálně krve dořezat a naservíruje skutečně intenzivní podívanou s výraznou vizuální stylizací, která skutečně čerpá z německého expresionismu a skutečně tak dokáže evokovat filmy jako Kabinet doktora Caligariho, Nosferatu nebo Vrah mezi námi. Kameraman Bruno Delbonnel se postaral o vizuál, který by šlo rozebírat velmi dlouho.   Každý, kdo alespoň jednou držel Macbetha v ruce rychle pochopí, že Coen zůstává zdrojovému materiálu skutečně víceméně věrný a přesto právě na rozdíl od zmíněného Kurzelova Macbetha dokáže vše dostatečně vysvětlit, aniž by bylo vyloženě potřeba pamatovat si libovolný detail z Shakespearovy předlohy.   Právě divadelní kořeny poté Coen využívá ve vytvoření filmu, který očividně kombinuje filmové a divadelní prvky. Snadno tak může dojít k výtkám, že je v jistých bodech The Tragedy of Macbeth přeci jen teatrální a Coen skutečně archaické dialogy neoprášil. V součtu ovšem vzniká snad nejpůsobivější adaptací Shakespeara v uplynulých letech a dokazuje se, že se svěžím pojetím může i stokrát omílaný a známý příběh fungovat jako působivá podívaná.   Kompletně černobílý film natočený ve formátu 4:3 zmíněnou inspirací německým expresionismem dokáže chvílemi fungovat i jako nepříjemný horor, který Skotsko 11. století prodává jako místo beznaděje a celé pojetí Coenova Macbetha působí svěže.   Jde o film s výraznou autorskou vizí, který dokáže být pocitově pohlcující. Příběh o chamtivosti a příliš vysokých ambicích je v jistých momentech navíc dost možná v Coenově podání pojat jako filmová báseň, protože některé záběry s lyrickým podtextem vlastně výrazně koketují a je pravděpodobné, že je Coenova Macbethova tragédie plná symbolismu, který dost možná není tak snadné rozlousknout. Práce s osvětlením a stíny poté dohromady skutečně utváří jeden z vizuálně nejsilnějších zážitků roku 2021.   Coen Macbetha dokáže pojmout jako tragickou postavu, ke které jde vlastně v součtu i tak trochu chovat jistou formu sympatií. Na první pohled poté vlastně skutečně Coenova adaptace Macbetha nemůže být předchozím Coenovkám vzdálenější, jistá pojítka jde ovšem ve finále skutečně objevit.   Pokud navíc i druhý z bratrů Coenů definitivně uteče k divadlu, minimálně The Tragedy of Macbeth předvádí, že by se na divadelních prknech nemusel Coen držet pozadu. The Tragedy of Macbeth tak ve finále působí jako solidní tečka za filmovou kariérou a solidní start divadelní kariéry.   Coen sice díky čerpání ze Shakespearovy tvorby vlastně nemohl po obsahové stránce nic pokazit, zároveň ovšem prokázal, že má jeho The Tragedy of Macbeth k těm bezkrevným adaptacím, které v poslední době vznikají rozhodně daleko. Pocitově i obrazově silný zážitek, který skutečně funguje jako plnokrevná kombinace filmu a divadla. Divácky nevděčná a pro mnohé automaticky zapovězená podívaná, pro vyvolené ovšem ukázka toho, že potenciál těchto adaptací rozhodně není vyčerpaný a pořád mohou v této kategorii vzniknout výjimečné podívané. Pokud i druhý Coen skutečně skončí s filmy, minimálně jeden z nich by aspoň mohl odejít na vrcholu...... () (méně) (více)

novoten 

všechny recenze uživatele

Černobílá stínohra, kdy je každý kontrast ještě ostřejší než u Bergmana v nejlepší formě. Ani se nechce věřit, že nejde o plnění celoživotních tvůrčích snů, jen o souhru šťastných náhod, uprostřed které se Joel Coen ocitl. Jen to chtělo do charakteru tnout hlouběji, protože na to, že jsou všechna přání a myšlenky vysloveny nahlas, je přerod hlavního hrdiny značně přímočarý a v jednu chvíli dokonce překotný. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (4)

  • Natáčanie filmu začalo 7.2.2020 v Los Angeles a trvalo 36 dní, čo je režisérov rekordný čas. Kompletne celý film bol natočený v interiéroch štúdia na takzvaných "soundstages." Jedným z dôvodov bol aj zámer tvorcov, aby film vyzeral čo najviac "odtrhnutý od reality." S výnimkou poslednej scény nie je žiadny záber z exteriéru. (Real Tom Hardy)

Související novinky

Bratři Coenové chystají krvavý horor

Bratři Coenové chystají krvavý horor

30.01.2024

Je tomu už pět let od posledního společného snímku talentovaného tvůrčího dua bratří Coenů, jímž byl western Balada o Busteru Scruggsovi vyrobený pro streamovací službu Netflix. Po uvedení tohoto… (více)

Chris Evans jako vůdce sekty od Ethana Coena

Chris Evans jako vůdce sekty od Ethana Coena

29.01.2024

Po premiéře filmu The Tragedy of Macbeth, prvního projektu, na němž pracoval sám Joel Coen (Tahle země není pro starý, Big Lebowski) bez svého bratra, se šířily zvěsti, že Ethan Coen o režii… (více)

Denzel Washington chystá třetího Equalizera

Denzel Washington chystá třetího Equalizera

13.01.2022

67letý oscarový herec a režisér Denzel Washington (Let, Americký gangster) oznámil, že se chystá na natáčení třetího Equalizera. Prozradil to při rozhovoru o svém nejnovějším snímku The Tragedy of… (více)

Nejlepší letošní filmy podle Baracka Obamy

Nejlepší letošní filmy podle Baracka Obamy

19.12.2021

Jako každý rok, i letos si bývalý americký prezident a zároveň obří filmový fanoušek Barack Obama sedl, aby sestavil své oblíbené kulturní žebříčky. Vedle knížek tak došlo pochopitelně i na filmovou… (více)

Reklama

Reklama