Režie:
Joel CoenKamera:
Bruno DelbonnelHudba:
Carter BurwellHrají:
Denzel Washington, Frances McDormand, Brendan Gleeson, Bertie Carvel, Harry Melling, Brian Thompson, Stephen Root, Ralph Ineson, Corey Hawkins (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Lord Macbeth (Denzel Washington) je přesvědčen trojicí čarodějnic, že je jeho osudem stát se příštím králem celého Skotska. Ambiciózní žena (Frances McDormand) jej v tom podporuje a k naplnění proroctví zbývá jediné – zbavit se krále současného (Brendan Gleeson). (buzzwoody)
Videa (4)
Recenze (75)
Vizuální stránka filmu je dokonalá. Moc se mi líbil černobílý efekt, dávalo tomu trachu tajemna a jednoduchosti. Celkově to bylo pojaté hodně divadelně, což se mi také líbilo. To shrnuje jednu hvězdičku. Druhá hvězda je za skvělé herecké výkony. Denzel a Frances naprosto boží, věřila jsem jim každé slovo, každé gesto. A to je všechno. Macbeth vůbec nepatří mezi mé oblíbené Shakespearovy hry, nebavil mě když jsem ho četla a nebavil mě ani teď. Zdlouhavé dialogy jen o špatném svědomí a šílenství mě fakt neberou. Škoda, že ten text Coen nepojal trochu moderněji. Byl by to pak dobrý kontrast s tou divadelní a černobílou atmosférou. ()
Macbeth má kliku na adaptace, což je velmi potěšující. A ještě lepší je to, že i tento způsob adaptace zdá se mi velmi šťastným. A nejen to, možná dokonce nejlepším! V porovnání se skvělou exteriérovou verzí skotské hry od Justina Kurtzela a syrové verze od Romana Polanského tahle rozhodně obstojí, protože je fakt nejlepší. Věrné zpracování originálu s naprosto fantastickou kamerou, neskutečnými výjevy plnými magických obrazů, husté a drsné mlhy, hry světla a stínu a jednoduchých expresionistických kulis, s minimem akce a téměř celé v interiérech... Absolutně divadelní, neskutečně krásné. Působivé, vizuálně opravdu vymakané, strhující, s fantastickými herci. A je úplně jedno, že jsou černí, protože jsou fakt úžasní. Denzel je velikej borec, Frances je tradičně úžasná, ovšem naprosto nejlepší je tady magická a děsivá Kathryn Hunter v roli všech tří čarodějnic. Je to drsné, napínavé, takhle se prostě má filmovat předloha. Krásně na tom je, že na divadle by to vypadalo úplně stejně a možná ještě o něco hůř. Skutečná lahůdka, které ta černobílá neskutečně sekne a dělá jednu z nejlepších a největších Shakespearových tragédií ještě působivější. Jsem nadšen, tohle se skutečně vydařilo. Artovka pro širokou veřejnost a jeden z vizuálně i herecky naprosto nejlepších filmů, jaké jsem kdy viděl. 8,5/10. Veškeré nominace a ocenění budou zde vskutku zasloužená! Těším se na ně. ()
Pocitově horší, než výsledek na plátně. Joel Coen, poprvé bez svého bratra Ethana, jakoby zůstal sám doslova. Určitě jde o důstojnou adaptaci, jenže diváka si bude hledat zatraceně těžce. Samozřejmě mnozí ocení úchvatnou scénografii a práci se světlem, ale scénář téhle psychologicky vrstevnaté morality měl ubrat na recitativních dialozích a nebát se osekat trochu té konzervativnosti. Skotský král byl ve skutečnosti oblíbeným panovníkem, především s přispěním Williama Shakespeara je ale vnímaný jako tyran a uzurpátor. Denzel Washington ho hraje skvěle, oscarová nominace je za jeho poutavé ztvárnění na místě. Sice strhne, ale celkové mechanické pojetí příliš ne, na emoční odezvu úplně zapomeňme. ()
Jestliže mi v době koronapičusové něco chybí, je to divadlo. A právě Joel Coen si protentokrát natočil divadelní film k obrazu svému – tedy jako hvězdně obsazenou (Denzel Washington & Francis McDormand zde doslova herecky kralují) a audiovizuálně podmanivou adaptaci ikonický shakespearovský tragédie, jejíž děj se odehrává výhradně v interiérech, a který výjimečně odpustíte i ten historickej revizionismus. Výborná artovka, esence divadelního filmu. [#A24RULES!] ()
// Divadelní depka, kterou Joel Coen vzdává hold nejen divadlu a Shakespeareovi, ale především filmu jako řemeslu takovému. Rozhodně lepší než ten poslední experimantální western, co natočil s bráchou. Příště už bych ale poprosil návrat k věcem jako Tahle země není pro starý, V nitru Llewyna Davise nebo Fargo. Porovnávat první polovinou s druhou půlkou kariéry těchto tvůrců není zrovna veselá záležitost. ()
Galerie (12)
Photo © A24
Zajímavosti (4)
- Natáčanie filmu začalo 7.2.2020 v Los Angeles a trvalo 36 dní, čo je režisérov rekordný čas. Kompletne celý film bol natočený v interiéroch štúdia na takzvaných "soundstages." Jedným z dôvodov bol aj zámer tvorcov, aby film vyzeral čo najviac "odtrhnutý od reality." S výnimkou poslednej scény nie je žiadny záber z exteriéru. (Real Tom Hardy)
- Frances McDormand si už v minulosti zahrala v divadle Lady Macbeth, a to v roku 2016. (Real Tom Hardy)
- Jedná sa o už 9. spoluprácu medzi režisérom Joelom Coenom a herečkou Frances McDormand. Tí sú taktiež manželia už od roku 1984. (Real Tom Hardy)
Reklama