Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Drama muže odsouzeného na smrt a ženy, která hledá způsob, jak ulehčit poslední dny jeho života. Sestra Helen pracuje jako sociální pracovnice v černošské čtvrti v New Orleansu. Ve vězení se setkává s cynickým a brutálním vrahem Matthewem Ponceletem pár týdnů před jeho popravou. Její úsilí o pomoc člověku v nouzi se postupně mění ve snahu dosáhnout alespoň zmírnění jeho trestu. Mezi Helen a Matthewem se přitom vytváří zvláštní vztah. Zatímco ona těžce hledá cestu jak překonat vlastní pochyby, musí vězeň přiznat svoji vinu... Silné drama vzniklo podle stejnojmenného bestselleru, v němž jeptiška Helen Prejeanová vypráví osobní zážitky při setkáních s vězni z cel smrti. Scénář k filmu napsal scenárista a režisér Tim Robbins (Bob Roberts, The Cradle Will Rock). Hlavní postavu pozoruhodným způsobem ztvárnila Susan Sarandonová (Atlantic City, Čarodějky z Eastwicku, Thelma a Louise, Nebezpečný klient a Soumrak), která byla za svůj výkon v hlavní roli oceněna Oscarem. Vězně čekajícího na poslední den svého života si zahrál Sean Penn (Nejsme žádní andělé, Hra, Tlumočnice, 21 gramů, Milk). Za svůj výkon v Robbinsově snímku byl oceněn Stříbrným medvědem na 46. MFF v Berlíně v roce 1996. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (294)

Madison 

všechny recenze uživatele

Keď si ukradneme privilégium ,,vyššej moci" a odsudzujeme, vidíme ten úzkostný pohľad v očiach umierajúceho, môžeme si snáď povedať, že sme šťastnejší? Jeden z mála filmov, ktorý vám na tácke predloží desiatky hlbokých úvah a polemík o ľudskej nespravodlivosti, nenávisti vedúcej k ,,ničomu" a túžbe po pomste. Na prvý pohľad bezcitný odsúdenec, v harmónii žijúca sestra a ich priateľstvo vedúce k intímnemu poznaniu sily nádeje, kde hlavnú úlohu zohráva Boh a viera v Jeho odpustenie. Susan Sarandon a Sean Penn predvádzajú výkony, ktoré sa na plátne len tak nevidia a film je naplnený hŕstkou neznesiteľne dojemných a emočných dialógov, ktoré ani nebudete schopní uniesť. Dráma bezprostredne poukazujúca na to, že aj brutálny vrah a ľuďmi odsúdený zatratenec môže nájsť pokoj v duši skôr ako ľudia hrajúci falošné divadlo. ()

Faye 

všechny recenze uživatele

Najít ten správný odstup, dokázat potlačit pocity a objektivně bojovat pro nebo proti něčí smrti, a přitom své rozhodnutí ustát. Co je to, ale objektivně? A jaká jsou měřítka při rozhodování ??? Nezáleží jenom na tom, jaké má kdo morální nebo náboženské pohnutky. Jinak vnímá trest ( nejenom smrti ) ten, kdo je na straně oběti a jinak vrah. Jaké pocity zažívá asi člověk čekající na svůj verdikt ? Ty dlouhé hodiny, měsíce.... roky, kdy si musí přiznat sama sebe, takového jaký je, bez příkras, kterými se snaží ovlivnit a ospravedlnit své právo na svůj další život. Nádherný film vyvolávající spoustu otázek. ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Hoci ja tie oscarové výkony som tu až tak necítil, film ako celok je veľmi hodnotný. A hlavne bez toho, aby úplne jasne pretláčal nejaký názor na trest smrti, ako to tu niektorí vnímajú. Pretože hoci skutočná rehoľná sestra bola jeho jasným odporcom, Robins brilantnou réžiou prepína medzi fázami odpustenia a fázami zobrazovania zločinu. A nech si už názor spraví každý sám. Veľmi dobre sa dá hodnotiť aj veľmi dlhé udržiavanie tajomna okolo prípadu - vinný či nevinný? ľutuje, neľutuje? Film je v tomto symbolom veľkého pokánia, hoci až do konca nie je úplne všetko jasné a či sa vôbec o pokání môže hovoriť. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Tim Robbins si vybral silné, univerzální téma, aby jej následně rozmělnil schizofrenní režií. Vypustil zdlouhavé představování postav, jde rovnou k jádru věci. Jeptišku, jež žije v idylické symbióze s vždy přátelskými černochy, nechává vést sáhodlouhé dialogy s na smrt odsouzeným kriminálníkem. Není jasné, proč se tak rozhodla, proč odmítá vidět jeho temnou tvář, proč mu věří a chce pomáhat. Z principu? Výborná Susan Sarandonová i Penn, který může ale také nemusí být vlkem v rouše beránčím, hrají od srdce, ale odcizenost jejich postav byla maximální. Jako bych oba dva pozoroval skrze mříže. Důslednost v obcházení tradičních scénáristických kliček, stejně tak snaha nehrát na divákovy city, si vybírá daň v podobě vaší lhostejnosti k viděnému. Bylo mi jedno, jestli Matthewa popraví či nikoliv, resp. neměl jsem důvod litovat jeho života. V kontrastu s tím působí jako pěst na oko zakomponování „zaručeně dojemného“ černošského gospelu, silný náboženský podtext a posledních cca deset minut, kdy vyvře na povrch to, čemu se Robbins celou dobu vyhýbal jako čert kříži. Příliš doslovný konec explicitně rekapituluje několikrát naznačené a nedává prostor další diskuzi. Filmařsky vděčné téma trestu smrti nikdy nepřestane vyvolávat silné emoce a hlasité polemiky. Příběhově velice blízký Capote by z tohoto duelu vyšel jako film sevřenější, plynulejší a z interpretačního hlediska odvážnější. 65% Zajímavé komentáře: Faye, castor ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Nádherný film, který se věnuje jednomu z nejdiskutovanějších témat vůbec, otázce trestu smrti. Netroufnu si zde na rozdíl od mých některých kolegů říct zda trest smrti ANO či NE. Osobně by mě zajímalo, zda všichni ti, co mají v sobě tolik lidství a po jednom filmu kříčí trest smrti NE, zda by své NE zopakovali i v případě kdyby před jejich očima nějaký gauner brutálně zmasakroval jejich nejmilovanější osobu a pak jen bezmocně sledovali směšný verdikt soudu a následně tuto bestii ještě živili ze svých daní aniž by měla bestie nějaký povinnosti, za to měla spousty práv. Dále by mě zajímalo, zda všichni ti, co mají v sobě tolik touhy po pomstě a říkají trestu smrti ANO se pozorně dívali na tenhle film, zda se svým ANO nestávají úplně stejným člověkem jako ten, jehož vnitřní zloba ho také zavedla k ANO nad ukončemím lidského života. Tím chci říct, že vynášet soudy na csfd je lehké, ale umět nést za ně odpovědnost, umět žít se svým vlastním svědomím, umět žít s obrovskou bolestí nebo umět žít s odpuštěním, tam bych směřoval naše otázky, tam bych přemýšlel nad ANO a NE, protože říct ANO nebo NE a nějak si to udůvodnit, to umíme všichni, ale dost už mých myšlenek i když se velmi týkají obsahu filmu, samotný film příliš nekomentují. Já jsem původně chtěl filmu pomoci a otevřít mu svou mysl i srdce, ale to se nakonec ukázalo jako zbytečný, protože každýmu kdo má alespoň trochu citu, příběh vstoupí do srdce sám. Susan Sarandon a Sean Penn tady hrajou líp než já chlastám a možná i díky tomu film Mrtvý muž přichází z mé hlavy příliš rychle neodchází. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (21)

  • Ve skutečnosti byli Elmo Patrick Sonnier a Robert Lee Willie, kteří spáchali stejný zločin a z jejichž příběhu vychází postava Matthew Ponceleta, kterou hraje Sean Penn, usmrceni na elektrickém křesle v roce 1984. V roce 1993 zavedl stát Louisiana smrtící injekci a proto se filmaři rozhodli ve snímku použít právě "více snesitelnou" injekci. (don corleone)
  • Film bol pre režiséra Tima Robbinsa rodinnou záležitosťou. Obsadil do neho svojho otca, matku, sestru a svojich synov. Jeho brat skladal hudbu. (misterz)

Reklama

Reklama