Režie:
Robert EggersKamera:
Jarin BlaschkeHrají:
Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Claes Bang, Ethan Hawke, Anya Taylor-Joy, Gustav Lindh, Willem Dafoe, Phill Martin, Eldar Skar, Olwen Fouéré, Edgar Abram (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Amleth (Alexander Skarsgård) kdysi býval synem mocného vikinského krále (Ethan Hawke) a jeho ženy Gudrún (Nicole Kidman), než ho zrada a zákeřná vražda připravila nejen o otce, ale i o střechu nad hlavou. O pár let později se světem protlouká jako bezejmenný válečník a má jediný cíl. Vlastnoručně zabít ty, kteří ho připravili o rodinu a šťastnou budoucnost. (Cinemart)
(více)Videa (11)
Recenze (642)
A tak sa prihodilo, že akýsi artový hipster z Brooklynu natočil najlepší film o Vikingoch a v kontexte súčasnej kinematografie klenot v mori sračiek. Celý čas som chrochtal ako ošípaná s rypákom v plnom válove. Príbeh je zdanlivo jednoduchá báchorka o pomste, v ktorej sa však postupne stiera hranica medzi dobrom a zlom, až si takmer vymenia úlohy. Viac ako dej však zaváži mystická atmosféra podporená famóznym soundtrackom, gejzíry štiav a veľká snaha o akurátnosť historických reálií. Predpokladám, že puristi si tam nájdu také to svoje "trenky má z látky, ktorú začali na Islande tkať až o dve zimy neskôr", ale ja som bol nadšený. Malé koníky, veľmi dobré kostýmy, šperky, zbrane, lode, stavby, nevynímajúc detaily toho typu, že modla v svätyni na Kyjevskej Rusi je replika tzv. zbručského idolu, reálneho archeologického nálezu z Ukrajiny. Takisto zvyky, správanie postáv naprieč spoločenskými vrstvami, hry či rituály sú dosť verne zobrazené, vrátane pohrebu takmer doslova podľa Ibn Fadlána. Pri scéne, v ktorej hrdina bojuje s múmiou dávneho vládcu, zotne jej hlavu a tú potom vezme a položí mŕtvole medzi nohy, tak v celom kine nikto nič a ja chrochty-chrocht, lebo hlava medzi nohy alebo pod pazuchu sa dávala ako opatrenie proti návratu nebožtíka v podobe upíra, nemŕtveho, revenanta... Skvostný detail a takými je napchatý celý film. Oukej, dlhodobo si myslím, že Alexander Skarsgaard s jeho šteňacím pohľadom je mizerný herec a ani tento film na mojom názore nič nezmenil. Lenže Severan je okrem Hamleta či Beowulfa inšpirovaný hlavne Barbarom Conanom (nielen filmovým, ale aj literárnym, viď scéna v hrobke) a tak, ako kedysi k príbehu o pomstychtivom divochovi pasovala Arnoldova topornosť, tak sa aj do tohto rozprávania hodí Alexandrovo (ne)herectvo. ()
Mýtická filmová krasojízda oživující prastaré vikingské báje na základě starodávného skandinávského příběhu Ur-Hamleta, neboli Amletha (podle něj později vznikl Shakespearův Hamlet) ... jen bych si to představoval ještě mnohem syrovější a drsnější... PS: Tenhle snímek je názorným ozřejmením, proč byl anglický termín označující Slovana (Slav) odvozen od slova otrok (slave)... ()
Vikingský film se vším všudy. Prostý děj zabili jste mi fotra, tak tady máte přes držku funguje díky velmi brutálnímu prostředí. Blbé je, že jsem neměl rád hlavního hrdinu. Je to prostě viking, namakaná krvelačná bestie, co své trauma z dětství světu splácí desetinásobně. V tomhle se s tím film fakt nepáře a třeba úvodní plenění v Rusku je masakr. Bitka až komicky drsná, ale následný upalování civilistů vás chladnými nenechá. Pak to bohužel dost ubere plyn a náš viking si hraje na otroka někde v prdelákovicích na Islandu. Tam bych to pokrátil, ale stále jsou tam zajímavé výjevy, jako brutální hra, nějaká šukací oslava, pohřeb atd. Vlastně mě na tom bavily víc výjevy ze života vikingů, než příběh samotnej. ()
Pravdepodobne som sledoval iný film. 136 minút obsahuje viac mystických či podivných pasáží, než tých, ktoré si človek bude naozaj pamätať. Tešil som sa na depresívnu jazdu v daždi či padajúcich vločiek, dostal som akúsi prazvlášnu, spomalenú, nevýraznú fantasy, opierajúcu sa o story, ktorú si už dnes večer nebudem pamätať. Tá záverečná 20cka to už skrátka nezachránila .. nemala skrátka čo. Priemerná nuda, ktorá miesto priamočiareho deja, ponúka zbytočne "originálne" poňatie, ktoré nebolo zapotreby .. ()
"You must choose between kindness for your kin, or hatred for your enemies." ________ Když se Robert Eggers – notoricky známý kuchař husté atmosféry a autor dnes již kultovních artových hororů 'The VVitch' a 'Lighthouse' – veřejnosti svěřil, že u svého nejnovějšího celovečerního projektu od Focus Features (rádoby artové odnože korporátního kolosu Universal Pictures) neměl tak volnou ruku, byl jsem před projekcí víc než na rozpacích. Právě výrazný a v mnoha ohledech divácky nepřístupný autorský rukopis je hlavní důvod, proč je Eggers zcela právoplatně považován za jednoho z nejambicióznějších režisérů současnosti. Jenže Robík není zas až tak blbej aby nechytil příležitost za pačesy, vyhnul se nařízením shora, opět si všechno idylicky namaloval k obrazu svému a ejhle – během pár minut moje skepse zmizela a já si při sledování mezitím uvědomil, že je sotva polovina dubna, a už tu máme jeden z nejlepších filmů roku.... Očekáváte však epickou akční řezničinu alá 'Gladiátor'? Ale kdeže. Chyba lávky. Samozřejmě, je to neskutečně brutální, surový, agresivní, machistický a vzhledem ke kontextu Eggersovy tvorby víceméně přímočařejší, divácky atraktivnější a žánrově koherentní. Ovšem 'Seveřan' je v prvý řadě klasický revenge flick – jenže místo kvérů, aut, a kriminálníků jsou zde sekery, koníci a pohanský rituály. V druhé řadě jde o adaptaci skandinávské legendy o Amlethovi, která mimochodem inspirovala Shakespeara k napsání Hamleta. V čem ale 'Seveřan' bezkonkurenčně vyniká je hlavně interpretace jednotlivých dílčích motivů - především pak motivu osudu - jejichž prostřednictvím Eggers s až dějepisnou přesností kombinuje jak historické reálie, tak fikci. Fikcí je míněno neskutečně poutavý tematizování fantazijního folklóru, který čerpá z mýtů a bájí severské mytologie, jehož surreálná symbolika je častokrát tak mysticky nejednoznačná, že si její význam může divák vyložit dle libosti. Na účet Valhally si navíc ještě připište neobyčejně bohatý formální jazyk – zejména pak famózní kamerový jízdy zkomponovaných z dlouhých, táhlých až hypnotických záběrů díky kterým by se měl kameraman Jarin Blaschke okamžitě přejmenovat na Gigachad Blaschke. O fantastickým hudebním doprovodu, pomalý, zato intenzivní příběhový gradaci, či hereckých výkonech ani nemluvě – démonický Alexander Skarsgård svou expresí občas stírá hranici mezi člověkem a zvířetem, no a Anya Taylor-Joy s ruským přízvukem je doslova k sežrání...... Škoda jen toho anti-klimatickýho finále, mnohdy předvídatelnýho příběhu a žánrových klišé. Kolem a kolem jsem však rád, že Eggers ten budget o velikosti 90 melounů nevyhodil z vokna, poněvadž ve výsledku je 'Seveřan' pohlcující historickou podívanou a poctivý nekonvenční řemeslo, který se na stříbrným plátně - alespoň v rámci historických filmů - objeví jen párkrát za uherskej rok, a který je perfektní takřka ve všech svých uměleckých i neuměleckých složkách. Jestliže nemáte na Velikonoce do čeho bodnout, zajeďte na tuhle exkurzi do Vikingstánu – nebudete litovat. Fajnšmekři to budou milovat, mainstreamoví konzumenti budou remcat. Já si totiž tuhle krvelačnou rozprávku zcela subjektivně užil...... () (méně) (více)
Galerie (40)
Zajímavosti (25)
- Natáčanie filmu začalo 3. augusta a skončilo 11. decembra 2020. Natáčalo sa na Islande, v Severnom Írsku a Írsku. (MikaelSVK)
- Původně byl do filmu obsazen i Bill Skarsgård, ale kvůli odsunutí natáčení následkem pandemie se musel role zřeknout. (Spinelion)
- Pokud vám jméno hrdiny Amletha (Alexander Skarsgård) připadá povědomé, vězte, že příběh vychází ze severské legendy, která silně inspirovala Williama Shakespeara při psaní „Hamleta“. (Cinemart)
Reklama