Reklama

Reklama

Amleth (Alexander Skarsgård) kdysi býval synem mocného vikinského krále (Ethan Hawke) a jeho ženy Gudrún (Nicole Kidman), než ho zrada a zákeřná vražda připravila nejen o otce, ale i o střechu nad hlavou. O pár let později se světem protlouká jako bezejmenný válečník a má jediný cíl. Vlastnoručně zabít ty, kteří ho připravili o rodinu a šťastnou budoucnost. (Cinemart)

(více)

Videa (11)

Trailer 5

Recenze (641)

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Phenomenal! Seveřan je pro mne okamžitou srdeční záležitostí, film roku, nejlepší Vikingský film a dost možná i nejlepší Revenge film v jednom! Robert Eggers po komorní Čarodějnici a Majáku si natočil svůj první vysokorozpočtový film za 90 mega a je to přesná definice Art meets Spectacle. Eggers je ďábel, co ten chlap dokáže s větším rozpočtem jsou neskutečné věci a jsem hodně zvědav, zda příště si vybere horor anebo zkusí něco jiného, ale bez debat Wan-Peele-Eggers a Aster jsou noví Cronenberg-Carpenter-Raimi-Craven. Northman mě od první minuty chytil za koule a celých 140 minut je držel a vypustl až při závěrečných titulcích, dlouho se mi nestalo, abych při filmu zapomněl dýchat, ztratil pojem o čase, zapomněl své jméno a magicky se přesunul do absolutního neznámého Abstrakna. Transcendentní Vikingský zážitek, který nemá obdoby. Vikingové působí oproti Northmanovi jako předkrm, Last Kingdom- což byl můj dosavadní vrchol nejen vikingů, ale i historického žánru obecně byl teď Northmanem překonán. ( V jistých scénách má Northman i nádech LOTRA). Seveřan je rozdělen do několika kapitol, kde sledujeme Alexandra Skarsgårda ( životní role!!), který plánuje svou osudnou pomstu za smrt svého otce. Pomsta nikdy nechutnala sladčeji. Herecké výkony jsou bez debat strhující a oscar-worthy. Záludná Nicole Kidman solidní, Skarsgård samozřejmě ďábel, Anya Taylor-Joy pouze potvrzuje post nejlepší mladé herečky současnosti a Claes Bang je záporák jak se patří. Film má úchvatnou audiovizuální stránku ( Duna působí jako kýč oproti tomuhle), má strhující atmosféru jako prase, hlavně jsem Eggersovi uvěřil naprosto vše, co mi předkládá ( věřím, že si nastudoval hodně materiálu), ale takhle realisticky natočit žití tamní doby, to klobouk dolů. Hlavně ty magicko-čarodějnicko- mystické rituály s až hororovým nádechem byly vyloženě boží ( Příprava syna na post budoucího krále no WOW!) a samozřejmě došlo i na Valkýry a nejlépe filmově zobrazený vstup do Valhally! Když došlo na akci, tak tam mi padala čelist ( Chci si každou jednu scénu pustit znova), sice zde chybí pořádný epický battle ( křesťané se zde naprosto ignorují) a Skarsgård to tam loví víceméně solo v Stealth akci, ale je to správně syrové, brutální, nekompromisní, temné až na dřeň. Je tu dost možná nejlepší scéna se střevama ven vůbec a scéna, kde postaví z různých končetin,hlav,těl jakýsi Vikingský symbol, tak to jsem málem v kině zařval. Ke své vrcholné spokojenosti bych samozřejmě bral ještě o půl hodiny déle a mrknul třeba na dobývání Paříže nebo Mercie, či lodní bitvu, ale to bych chtěl po Eggersovi už moc, tak či tak jsem připraven na film vyrazit znova a těším se na druhou projekci obrovsky. Příběh 4/5. Akce 5/5, Humor 1/5, Násilí 5/5, Zábavnost 5/5 Hudba 5/5, Vizuál 5/5, Atmosféra 5/5, Napětí 5/5, Emoce 4/5, Herci 5/5. 10/10. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Mýtická filmová krasojízda oživující prastaré vikingské báje na základě starodávného skandinávského příběhu Ur-Hamleta, neboli Amletha (podle něj později vznikl Shakespearův Hamlet) ... jen bych si to představoval ještě mnohem syrovější a drsnější... PS: Tenhle snímek je názorným ozřejmením, proč byl anglický termín označující Slovana (Slav) odvozen od slova otrok (slave)... ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Režisér a scenárista Robert Eggers v posledních letech platil za jednoho z nejvýraznějších nezávislých filmových tvůrců. Pozornost na sebe dokázal strhnout již svým debutem Čarodějnice, ještě více se do paměti diváků zapsal snímkem Maják. Ten byl velmi náročnou podívanou, která skrývala spousty významů, byl plný symboliky a pro mnohé se stal synonymem ´´ artového pekla ´´. Jeho třetí snímek s názvem Seveřan je poté divácky mnohem vděčnější, především již ovšem nešlo o nízkorozpočtovou produkci. Eggersův třetí film totiž vyšel na 90 milionů dolarů a bylo jasné, že po dvou víceméně komorních hororech Eggers skutečně chystá něco zcela jiného. A natočil nejen svůj divácky nejvděčnější film, ale dost možná i svůj doposud nejzajímavější film. Eggers svůj nový film natočil dle známé severské tragédie o princi Amlethovi, která měla mimo jiné inspirovat Williama Shakespeara k sepsání Hamleta. Sám Eggers poté prohlásil, že tento film potřeboval velké plátno a je to skutečně pravda. Na Seveřanovi jsou vidět výrazné produkční náklady. Nádherná islandská výprava i akční scény, které působí neskutečně intenzivně a dokáží vyvolat pocit, že je divák sleduje přímo z epicentra dění. Fanoušci Majáku se přitom nemusí bát, protože Eggers si svůj autorský styl rozhodně ponechává. A dokázal, že jde natočit mainstreamovou záležitost, která zároveň může obsahovat autorskou vizi. Po nedávném Batmanovi jde tak o další film, který v tomto ohledu dokáže vyvolat optimizmus ohledně budoucího vývoje filmového průmyslu. Samotný příběh o cestě pomsty a snahy naplnit svůj osud potom skutečně vyznívá tragickým nádechem. Dle příslibů je to velmi drsné a brutální, jde ovšem přesně o ten případ, kdy mají brutální výjevy svůj smysl. Eggers především dokáže překvapit a i přes prozatím žádné zkušenosti s natáčením akčních scén dokáže překvapit výbornou akcí s bravurní choreografií. Po vzoru Majáku poté kamera Jarina Blaschkea nepřichází o výtvarnost a už teď se dá tipovat, že na konci roku bude Seveřan patřit mezi ty vizuálně nejpoutavější filmy letošního roku. Eggersův film i tentokrát stojí na silném obsazení. Alexander Skarsgård je v ústřední roli naprosto fenomenální. Od počáteční autentické důvěry v to, že si tohoto severského válečníka nechcete poštvat po stěžejní momenty Amlethovi výpravy za pomstou. Skarsgård do své role dává naprosto vše, především v akčních sekvencích působí jako skutečně nebezpečné zvíře, které by mělo nepřátelé odhánět už při pouhém pohledu. Anya Taylor- Joy poté též předvádí silný výkon, kdy skutečně potvrzuje status jedné z nejvýraznějších vycházejících hereček současnosti. Nepřekvapí ani herecké jistoty Ethan Hawke a Willem Dafoe, především je ovšem důležité zmínit Nicole Kidman. Ta zde má jednu ze svých nejlepších rolí za poslední roky a jisté momenty (především jeden stěžejní) si svým výkonem vyloženě krade pro sebe. Upozornit by se poté mělo též na Claese Banga, představitele Amlethova strýce Fjölnira. Nejen díky scénáři, ale i díky výkonu Banga se z Fjölnira stává víc než jednorozměrný protivník hlavního hrdiny. Tento dánský herec je ve své roli jednoduše geniální a jeho podání dělá celou zápletku o pomstě ještě více komplexnější. Za tím ovšem stojí především scénář. Zásadní chybou by bylo Seveřana vnímat jako generický film o pomstě a především jako generický historický film. Dalo se čekat, že přesně s něčím takovým se tak výrazný tvůrce jako Eggers nespokojí. A tak se též stalo. Do celého příběhu je tak zakomponovaná severská mytologie, pohled na život Vikingů na rozmezí mezi 10. a 11. stoletím a především je po vzoru Majáku vlastně spekulativní, co vše ve filmu se skutečně stane a co je jen součástí halucinací/symbolismu/skrytých významů. Eggersův Maják šlo vnímat jako horor i jako psychologický thriller. Seveřana poté jde vnímat jako fantasy, vyloženě nutné to ovšem právě díky oné nejasnosti vlastně není. Dle samotné legendy je nejspíš fantasy tak trochu přítomné, celé to ovšem sází na to, že sám hrdina nejspíš neví, co je pravda a co vidiny. V tomto ohledu tak Seveřan zanechává komplexnost Eggersova tvůrčího přístupu, stěžejní je ovšem především právě ten ústřední konflikt spočívající v tom, zda je pomsta tím správným krokem či nikoliv. Tam, kde v klasickém příběhu o pomstě dochází k dosáhnutí cíle a pocitu naplnění, zde se rázem ocitne otázka o tom, co je vlastně dobře a zda se má po právu, co mstít. I v tomto ohledu se tak jde na příběh Seveřana dívat dvěma různými pohledy, ani v jednom z nich se ovšem z Amletha nestává zlosyn. V obou případech na něj jde ovšem hledět jako na tragickou postavu. Na prakticky každou stěžejní postavu Seveřana jdou utvořit dva separátní pohledy, ještě více to prokresluje komplexnost a nečernobílost postav. Krom úžasné kamery (která párkrát vsadí na výborné dlouhé záběry) stojí za zmínku vynikající práce se zvukem, kterou ani nejde slovy popsat, nutno jen dodat, že tento film prostě potřebuje pro plné docenění velké plátno s tou nejlepší kvalitou obrazu a těmi nejlepšími reproduktory. Především v momentě, kdy dojde na vynikající soundtrack dvojice Robin Carolan/Sebastian Gainsborough. Ten pochopitelně těží ze samotného zasazení příběhu a funguje to stejně famózně jako samotná dobová stylizace. Skutečně platí, že je na filmu vidět každý dolar a tahle epická tragická severská řežba díky tomu dokáže působit velkolepě. I samotné finále je vynikajícím způsobem vystavěné a dohromady to celé skutečně utvoří fascinující příběh o pomstě a nevyhnutelnosti osudu. Celé je to radost sledovat a navíc to jen dokazuje, že autorské blockbustery nevymřeli. Robert Eggers si tak ponechal svůj tvůrčí rukopis, zároveň ovšem natočil o poznání divácky vděčnější podívanou, což ovšem neshazuje její obdivuhodnost a především výsledné kvality. Seveřan si zaslouží pozornost a hojnou diváckou návštěvu, především i proto, aby takové drahé a přitom autorské záležitosti vznikat mohli. Fascinující kombinace mainstreamu a uměleckého filmu, která dost možná dokáže stmelit dohromady dva typy filmových fanoušků. I proto si nezaslouží v kinech vyhořet..... () (méně) (více)

Big_Boss 

všechny recenze uživatele

Ze všech tří filmů Roberta Eggerse je zrovna Sevřan asi nejpřístupnější širšímu publiku, protože příběhovou linkou se hodně podobá Disneyovce Lví Král. Film je hodně komorně natočený s přimočarým příběhem, který má ve filmu jenom jeden zvrat (který jsem úspěšně odhald už dlouho předtím než na něj došlo). Vizuální stránka filmu je perfektně natočena, protože se jedná o takzvaný artový film a obecně tenhle snímek nemá žádnou kulervoucí hollywoodskou akci, což v tomhle případě není výtka, ale naopak pochvala. Akční scény jsou krátké, realistické a nejvíc bych je asi přirovnal k akci z filmu NIKDO. Ne kvůli choreografii, ale kvůli té její údernosti a syrovosti. Navíc je většinou natočená na jeden záběr, takže je všechno krásně přehledné. Vrcholem filmu pro mě byly různé snové a halucinogení sekvence, které víc odkrývaly tu severskou mytologii a její mýty. Škoda, že jich nebylo víc. Film můžu jedině doporučit, ale upřímně to není snímek, který bych si chtěl v nejbližší době pustit znovu. Hlavní postava Alexandera Skarsgarda toho moc nenamluví, ale většinu jeho myšlenkových pochodů odtušíte z jeho výrazu ve tváři nebo z řeči těla. Film můžu doporučit všem milovníkům vikingů a severské mytologie obecně – 7,5/10. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Tak trochu jsem čekal film ve stylu Refnova Valhalla Rising alias Barbara, ale nakonec jsem překvapivě dostal něco docela jiného, k divákovi mnohem vstřícnějšího a přístupnějšího než nejen zmíněný film, ale i než Eggersovy dva předchozí počiny. Zejména tedy než Maják. Seveřan je dokonalá báje se vším všudy - udatný hrdina, příběh o pomstě, nějaká ta magie, respektive božské zásahy, žena, zrada, smrt, znáte to. I když vím, že je Robert Eggers mistr atmosféry, stejně mi vyrazilo dech, jaká pastva pro oči film je. A pro uši! Člověk se cítí, že je opravdu tam, ať už v zakouřené jeskyni, v níž se odehrává prastarý rituál, ve vesnici, kterou vlčí nájezdníci dobývají v jednom dlouhém záběru, nebo na úpatí soptící sopky. Obdivuhodná práce. A obdivuhodné je i obsazení - lidsko-zvířecí Alexander Skarsgård, charismatický Ethan Hawke a ještě charismatičtější Claes Bang, nevyzpytatelná Nicole Kidman a netuctově krásná a věrohodná Anya Talor-Joy. Jsem strašně moc spokojený, že Seveřan vznikl a že je tak výborný a nemůžu se dočkat dalšího Eggersova filmu. ()

Galerie (40)

Zajímavosti (25)

  • Většina runových nápisů neodpovídá jejich písemnému překladu ve filmu. (NiWi)
  • Film se odehrává v roce 914, v době „landnámsöld“. „Landnámsöld“ („věk zabírání půdy“) se vztahuje k počátkům osídlení Islandu před založením Althingu. (KGBelik)

Související novinky

Míří k nám další velká streamovací služba

Míří k nám další velká streamovací služba

11.09.2022

V Česku je dnes možné předplatit si desítky streamovacích služeb, prorazit na poměrně saturovaném trhu se ale pokusí další. A může mít dobrou šanci na úspěch. Jde totiž o SkyShowtime, výsledek… (více)

Jak vidí svoji budoucnost režisér Robert Eggers?

Jak vidí svoji budoucnost režisér Robert Eggers?

31.05.2022

Přestože jeho poslední film kritici vychválili, Eggersova (Čarodějnice, Maják) novinka Seveřan v kinech krutě propadla. Vikingský epos navíc vznikal nikoli coby produkt nezávislé scény, ale naopak… (více)

Remake Nosferatu vznikne v Praze

Remake Nosferatu vznikne v Praze

31.03.2022

Režisér Seveřana nebo Majáku Robert Eggers plánuje svůj příští film natočit v Praze. Potvrdil to v nedávném rozhovoru, ze kterého vyšlo najevo, že už zde nějakou dobu dokonce pobývá a pomalu se… (více)

Willem Dafoe jako Joker?

Willem Dafoe jako Joker?

19.01.2022

Herec Willem Dafoe (Spider-Man: Bez domova, Maják, Vražda v Orient expresu) dlouhé roky poslouchá ze všech stran, že by byl perfektní volbou na postavu Jokera. Batmanův arcizáporák a jedna z… (více)

Reklama

Reklama