Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Jan Cina, Jenovéfa Boková, Martin Finger, Jan Nedbal, Adrian Jastraban, Alexander Bárta, Judit Pecháček, Elizaveta Maximová, Julius Oračko, Dana Černá (více)Epizody(3)
Obsahy(1)
Dramatický příběh slibného mladého herce zasazený do počátku padesátých let dvacátého století. Mnoho mladých lidí tehdy muselo volit stejně jako on: totalitnímu režimu se postavit, přizpůsobit, nebo se na něm dokonce aktivně podílet. Volba hlavní postavy minisérie Herec je přitom ještě o řád složitější. Standa v sobě totiž skrývá velké tajemství. Pro někoho traumatizující handicap, pro něj však překvapivá cesta ke kariéře. Minisérie je studií lidského charakteru a jednání ve vyhrocených situacích, kdy otázka morálky a chování hrdiny není zdaleka jednoznačná. (Česká televize)
(více)Recenze (186)
Další průměrná televizní inscenace o tom, jak byla 50. léta strašná. Scénář všechny jasně rozdělí na oběti a svině, jediné překvapení je na konci prvního dílu, pak už se tvůrci spokojili s variováním úvodní epizody. K tomu zní návodná hudba, aby bylo jasné, jak dramatické to asi mělo být. Vlastně si nejsem jistý, zda moje hodnocení není až příliš velkorysé (50%). ()
Šel jsem jenom zkontrolovat, zdali stále není vůle vysvětlovat českým hercům, že nemají hrát jako na jevišti a vidím, že je pořád všechno v pořádku. Těší mě, že už máme týmy, které jsou schopné pohlídat si nějaké produkční standardy a minimálně v posledním díle jsem si hodně užíval těch pár scén v sychravých venkovských exteriérech, ale jinak je to typický český zástupce "commie-man bad" mindsetu, jehož snaha o vykreslení ambivalentního kariéristy třeba po vzoru Bertolucciho Konformisty jenom dokazuje nakolik nejsme tady ještě schopni vnímat v rámci minulého režimu jedince, nýbrž pouze masu, která je pro a masu, která je proti. Formálně je to jinak celkem nuda, protože na těch dlouhých záběrech z ruky jde vidět, že prostě s dobrým digitálem už nemusí nikdo moc přemýšlet nad nějakým rámováním, přičemž stačí všechny ty divadelníky prostě nechat hrát a volně si kolem nich pobíhat s kompaktní kamerou, která si je schopná dorovnávat kontrasty a ostrost automaticky. No a v neposlední řadě mi přišlo srandovní, jak si herci užívají, když mohou říct nějaký tehdejší slangový výraz a kdykoli někdo prohlásí, že se chystá "překročit ČÁRU!" nebo že ho sbalili ČERTI!" tak jsem byl skokem vytržen z dřímoty. ()
Nová minisérie ČT je v souladu se zobrazovanou dobou správně šedivá, temná a beznadějná. Tvůrci se nebáli zobrazit poměrně otevřené sexuální scény ani fyzické násilí, herecké výkony jsou do jednoho skvělé - kromě Ciny musím vyzdvihnout Jenovéfu Bokovou v roli Standovy sestry nebo Pavla Baťka jako jednoho ze Standových "cílů". Projekt má ale bohužel i svoje negativa. Všechny epizody (každá se stopáží cca 80 minut) mají poměrně repetitivní výstavbu, která v závěrečném díle nemá moc čím překvapit. Právě finálová část je svým způsobem nejslabší, protože vymizí do té doby důležité vedlejší postavy a zároveň se velmi špatně čte motivace ústředního hrdiny. Úplný závěr ale zase zamrazí. Vzhledem k tomu, že filmové ceny Český lev myslí už i na televizní tvorbu, minimálně Honzíkovi Cinovi, kterého už pár let nekriticky zbožňuju, bych nějaké to ocenění ze srdce přála. Skoro 4*. ()
„Mám novou šanci a nevzdám to! Já se nechci zakopat jako ty, já v životě něco dokážu!“ A jak řekl, tak také udělal…Opravdu mě to chytlo až na se závěrem prvního dílu, to ale nic nemění na tom, že mi tahle 3dílná minisérie utekla jako voda a povětšinu času mě bavila. Dobová atmosféra šedi, strachu, bezvýchodnosti a k tomu onen cejch, který si rodina vláčela stále s sebou, byly působivé, ale zas ne tolik, abych u toho vydržel v souhrnu skoro 4 hodiny. Ten důvod byl jinde. Ano, řeč je o perfektně napsané, a ještě lépe zahrané hlavní postavě bezpáteřní svině snažící se přežít za jakoukoliv cenu a neustále se přitom pohybující na tenkém ledu, který může kdykoliv prasknout. A ačkoliv ani Finger, Boková, Jastraban nebo Maximová nehrají špatně, Jan Cina si krade veškerou pozornost pro sebe a mě moc bavilo sledovat vývoj Standy Láníka. Ano, nějaké ty zápory se najdou, ať už jde o určité méně uvěřitelné situace, místy až úsměvnou démonizaci či silné nadužívání zlověstné hudby, ale i navzdory řečenému dám rád solidní 4*. ()
Scenáristé příliš tlačili na pilu, ve snaze udělat z podsvinčete pořádnou svini, stvořili neuvěřitelnou postavu. Hlavní hrdina nemá žádnou kladnou stránku, je tudíž naprosto nepochopitelné, že má přátele, milující sestru a dokáže ošarmit (čím?) dva muže, kteří by se s někým takovým rozhodně nemuseli zahazovat. Škoda, neboť režijně je minisérie velice dobrá. Cina je mi sice extrémně nesympatický, ale musím uznat, že má unikátně široký rejstřík funění. Boková, Finger a Jastraban sice nejsou kovaní funiči, ale zase oproti Cinovi skvěle hrají. Cina bohužel roli nezvládá, naprosto selhal při propracování psychologie Láníka, takže zbyla jen oživlá fotografie, která funí a bezemočně koná. Na českou tvorbu prohrabující se v bahně padesátých let se však jedná o poměrně kvalitní počin. Samotné politiky je zde poskrovnu, jen proniká životy všech aktérů, oč nenápadněji a plíživěji, o to nezvratněji do nich zasahuje. Největším přínosem této minisérie pro mě bylo seznámení s Jurajem Dobrakovem, jehož hudba velmi lahodila mým uším. ()
Galerie (84)
Photo © Česká televize / Zuzana Panská
Zajímavosti (11)
- Jan Cina o své hlavní roli uvedl: „Byla to výzva, která mě zavedla do nových neprobádaných končin. Jako herce i jako člověka. Otázku, jak se dá připravit, jsem si kladl dlouho před natáčením a nevím, jestli jsem našel odpověď. Jsem typ, který často propadá pocitu, že se nepřipravil dost a nejinak tomu bylo i v tomto případě. Postava Standy Láníka pro mě byla zatím skutečně nejkomplikovanějším setkáním. Zejména, co se morálních rozporů týče.“ (SONY_)
- Natáčelo se mj. v malém městě Hrochův Týnec ve východních Čechách na Chrudimsku (leží asi 11 km jihovýchodně od Pardubic). (jungewolf)
- Příběh se odehrává v roce 1953. (SONY_)
Reklama