Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Student newyorské univerzity Tom Levy, toužící jednou zvítězit v maratónském běhu, je najednou proti své vůli vtažen do nebezpečné hry, o níž na počátku vůbec nic netuší. Bývalý nacistický lékař a agent Christian Szell, ukrývající se v USA, jej totiž podezírá z toho, že odhalil jeho totožnost. A s pomocí mučení chce vyzvědět na Tomovi pravdu. Tak se z nich stávají nepřátelé na život a smrt… Dnes již legendární, na síle neztrácející mistrovský thriller s protiválečným a protirasistickým vyzněním natočil významný režisér John Schlesinger (Drahoušek, Daleko od hlučícího davu, Půlnoční kovboj, Den kobylek). Ve filmu herecky exceluje Dustin Hoffman (v úloze studenta Toma), jeho protihráčem je britský herec Laurence Olivier (v roli sadistického agenta Szella). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (375)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Scénář je děravý jako cedník a stejně tak inteligentní. Nudný film se změní v parodii sebe sama od chvíle zabití bratra. Pak Hoffman předvede několik nezdařilých hereckých kreací a celý snímek se poroučí. Protrpěla jsem to až do hořkých konců, jak toho trapného v domě, v němž nezkušený student zastřelí zřejmě jednou dobře mířenou ranou dva ze tří zkušených zabijáků. Další komediální vložka nastala ve vodárně. Předpokládám, že v té něco zkazila i klapka, protože ta je špatně od scénáře, přes režii až po herecké výkony. Tenhle film musel být špatný již v době vzniku, je extrémně naivní, zbytečně dlouhý, poprvé jsem viděla Hoffmana špatně hrát a režisér místo toho, aby se alespoň pokusil budovat atmosféru, zařazuje jednu frašku za druhou. Hodně výbornou parodií je i ta část, v níž po jedné straně běží stařenka a křičí, aby zadrželi zlosyna, ten peláší po druhé straně ulice, pak stařenka hupsne pod auto, ale naštěstí je nesmrtelná, takže nezraněná pokračuje v názorných ukázkách ze hry Lijavec. Musím podotknout, že tak extrémně lomit rukama zřejmě umí jen tato nesmrtelná stařenka. Mohla by se v parných letních dnech používat místo klimatizace, protože tím lomením určitě dělala pořádný průvan. ()

KarelR 

všechny recenze uživatele

U opěvovaného Půlnočního kovboje jsem Schlesingerovu genialitu nenašel, tak jsem rád, že mi to vyšlo napodruhé. Maratónec je zatraceně atmosférický, excelentně natočený a mistrně zahraný, a pokud se vám ho podaří zhlédnout, aniž byste tušili, o čem je (díky bohu za to, synopse tomu filmu musí neskutečně brát vítr z plachet), budete dobré dvě třetiny filmu vyjeveně čumět, jak zprvu nanápadný příběh nabírá otáčky. Ta chvíle, kdy vám všechno zapadne dohromady, je k nezaplacení. ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Já si nemůžu pomoct, ale musím tady jít do opozice proti červenýmu hodnocení. Bylo to nepřehledný jak pražská dopravní situace a to že v tom hraje Dusin Hoffman ještě neznamená, že se z toho udělám. A jak tu každej zmiňuje zubařskou scénu jen svědčí o tom, že kdyby měl film strhující tempo, emotivní závěr, vyšperkované scény nemusel bych si při čtení Vašich komentářů připadat jak na celorepublikovým sjezdu stomatologů, ale jak na filmové databázi lidí, co uchvátil film a ne zubní trable. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Nedávno jsem psal komentář ke snímku Taxikář a obdivoval jsem, jak film zůstává pořád aktuální a působivý i s odstupem několika dekád. Maratónec vznikl v téže době, ale vyvolává opačný dojem - zatuchlina je z něj cítit na dálku. Za zmínku v jeho případě stojí něco jiného. Silná herecká sestava v čele se slavným Laurencem Olivierem a mladým Dustinem Hoffmanem, kteří jsou obvykle spojováni s umělecky ambiciózními projekty, tady zabraňuje vidět skutečný stav věcí. I ti nemnozí, kteří projevují ve svých komentářích výhrady, činí tak se sebekritikou hodnou příslušníka sekty, který se kaje kvůli nedostatku víry. Maratónec ve skutečnosti patřil k běžnému komerčnímu zboží natočenému k okamžité spotřebě. Němečtí váleční zločinci hráli tutéž roli, jakou v dnešní době zastávají islámští teroristé. John Schlesinger sice nemůže Maratónce považovat za zlatý hřeb své kariéry, nicméně řemeslo je to stále solidní. Zásadní slabina ale spočívá ve scénáři, který místy film stahuje až někam k hranici parodie. Kupříkladu když se smrtelně zraněný bratr plazí městem, aby zemřel hrdinovi v náručí. Motivace postav a jejich duševní pochody u mě často vyvolávaly krčení ramen a kroucení hlavou. Tohle si podle mého zasloužilo 3* v 70. letech. Dnes už musím nevyhnutelně jít níž. Celkový dojem: 40 %. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Kvalitní thriller/drama. K filmu, až na pár hluchých míst (viz nedomyšlený scénář), nemám výhrady. Snímek těží z pečlivě budované, postupně houstnoucí atmosféry, dobré hudby a výborných hereckých výkonů (Hoffman byl opravdu fajn, ale hlavně mě zaujal Olivier; na jeho nacistického zubaře jen tak nezapomenu/te). Navíc zde bylo několik opravdu silných scén (ta mnohokrát zmniňovaná, s otázkou "je to bezpečné?", mě dostala asi nevíc). Na 5* to ze svého pohledu nevidím; přesto rozhodně doporučuju. ()

Galerie (201)

Zajímavosti (23)

  • Na roli Szella byl zvažován Jean-Pierre Aumont či George Cukor. (Kulmon)
  • Laurence Olivier hrál roli doktora Szella založené na postavě doktora Mengeleho. O dva roky později hrál ve filmu Hoši z Brazílie, který se zabývá doktorem Mengelem. (Kulmon)
  • Hlavní roli měl hrát původně Al Pacino. (Kulmon)

Související novinky

Zemřel herec Treat Williams

Zemřel herec Treat Williams

13.06.2023

Ve věku jednasedmdesáti let zemřel americký herec Treat Williams, většině diváků známý zejména díky ztvárnění jedné z hlavních rolí v muzikálu Vlasy režiséra Miloše Formana. Smutnou zprávu médiím… (více)

Reklama

Reklama