Režie:
John SchlesingerScénář:
William GoldmanKamera:
Conrad L. HallHudba:
Michael SmallHrají:
Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, William Devane, Marthe Keller, Fritz Weaver, Richard Bright, Marc Lawrence, Allen Joseph, Lou Gilbert (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Student newyorské univerzity Tom Levy, toužící jednou zvítězit v maratónském běhu, je najednou proti své vůli vtažen do nebezpečné hry, o níž na počátku vůbec nic netuší. Bývalý nacistický lékař a agent Christian Szell, ukrývající se v USA, jej totiž podezírá z toho, že odhalil jeho totožnost. A s pomocí mučení chce vyzvědět na Tomovi pravdu. Tak se z nich stávají nepřátelé na život a smrt… Dnes již legendární, na síle neztrácející mistrovský thriller s protiválečným a protirasistickým vyzněním natočil významný režisér John Schlesinger (Drahoušek, Daleko od hlučícího davu, Půlnoční kovboj, Den kobylek). Ve filmu herecky exceluje Dustin Hoffman (v úloze studenta Toma), jeho protihráčem je britský herec Laurence Olivier (v roli sadistického agenta Szella). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (375)
Ak sa ma raz niekto v živote spýta: "Je to bezpečné?", tak mu jednu vyjebem. Od detstva je môj vzťah so zubárom na bode mrazu. Ja tam nechcem ísť, on ma tam nechce, no proste "vzťahová idylka". Prečo sa tento snímok volá "Maratónec" divákovi v jednej chvíli veľmi rýchlo docvakne, pričom človeku je toho, čo sa ho snaží dolapiť priam ľúto. Pri týchto starších snímkoch mám vždy najviac obavy z "nereálnosti" deja, respektíve správania postáv. Tento film je však ďaleko viac o príbehu, ktorý treba veľmi pozorne sledovať, lebo akonáhle stratíte niť, tá ihla v kope sena je definitívne stratená. Odbočiek je tu totiž miestami trochu viac ako "z kruháča", a preto treba pozorne sledovať "značky". ()
Zlatí Chlapci z Brazílie. Scenáristické peklo s kvantom absurdných scén (senilná auto-naháňačka v úvode!), prekombinovaným dejom a s kolosálne prehrávajúcimi hercami. Ku koncu to nezvláda ani samotný Laurence Olivier (v 1977 Akadémii zjavne riadne šibalo, viď nominácia pre Piper Laurie), no na to čo predvádza Dustin Hoffman niet slov. Azda len možno povedať, že do prípadného pokračovania by som ho odporúčal preobsadiť Nicolasom Cageom a bude to dokonalé. ()
"Je to bezpečné běhat dlouhé tratě?" Maratónec nejsem, ale od toho je tady Dustin Hoffman, který svým sugestivním hereckým výkonem dokáže uběhnout v pohodě vzdálenost až k zubařskému křeslu, kde mu sadistický válečný zločinec udělá v dutině ústní bělostný chrup. Tahle známá scéna není nijak drastická, dokonce bych řekl, že zaostává za svým očekáváním, a to platí pro celý film. Není tak skvělý, jak o něm koluje, ale vyplatí se ho vidět už z pouhé zvědavosti. Mladý Hoffman je zajímavý a Laurence Olivier je sice také poměrně nechutný, ale postrádal jsem u něho větší zvrácenost, a tak se u mě nezařadil k top záporákům. Z přeneseného sportovního hlediska film chtěl skutečně uběhnout maraton, ale dost se zadýchával, protože už dávno není nejmladší. Táhne mu na 40 let a to už se moc nesportuje. Z filmařského hlediska bych to viděl jako takový lepší průměr, kdy všechno mohlo být ještě lepší, ale už se s tím nedá nic dělat. Herci fajn, z příběhu se dalo vytřískat víc, dost se vlekl, napětí stagnovalo, technická stránka slabší a odpovídající době vzniku. Schlesingerův režijní styl nebyl nejhorší, ale klidně by se dal vypilovat do maximální dokonalosti. Film bych si podruhé nedal, ale když pořád všichni o něm mluvili, jak je super, tak jsem si ho dal. Super nebyl, ale chytat nacistického válečného zločince se nepodaří každý den. 60% ()
Run, run, run, run faster! 70. léta nacisti diamanty tajná služba historik McCarthismus cizinka láska sex lži bratr smrt vana topení útěk vrtačka + kleště – anestetikum – zuby = brr mučení nějaká krev zrada útěk * chaos roztěkanost přespříliš témat politika = nuda sevřenost 0% k zapamatování scény 3 Hoffman běží zarputile standard Olivier parchant veřejný lynč vítaný cílová páska daleko thriller --> preferuji sprint. 70% Zajímavý komentář: andrewz ()
Dříve jsem měl na staré americké filmy takový názor, že jak jsou starý, tak jsou senilní. Ze začátku jsem tomu moc nedával, ale po čase mě ony filmy začaly docela zajímat. I mezi nimi se najdou zajímavý kusy se zajímavými příběhy a hlavně jsou plný kvalitních herců a dobrých režisérů. Ale to asi v každém období kdekoliv na světě. Jenže dřív jsem to nechápal a házel všecko do jednoho pytle. Problém amerických filmů je hlavně v tom, že se hrozně dlouho táhnou a pokud mě nedokážou během začátku zaujmout, většinou to u nich protrpím. Maratónec měl na to aby mě chytnul. V hlavní roli má vynikajícího Dustina Hoffmana, zajímavý námět, tehdá ještě velice kvalitní český dabing a brutální začátek. Jenže i přes pár naprosto bezkonkurenčních scén se obrací k pomalému průběhu a táhne se to s ním hůř než chlapská nemoc. Nakonec jsem film dokoukal, ale připomněl mi, že ne každý americký film je pro mě. A nezáleží to moc na námětu, ale hlavně na náladě a umění režiséra mě vtáhnout do příběhu, se kterým se mi zpomalí tep tak o deset čísel. ()
Galerie (201)
Zajímavosti (23)
- Ačkoliv se film odehrává v New Yorku minimálně dvě scény jsou prokazatelně natočeny v Los Angeles. (Kulmon)
- Hlavní roli měl hrát původně Al Pacino. (Kulmon)
- Laurence Olivier se v průběhu zubařské scény tolik bál, aby případně Dustina Hoffmana nezranil, že se ho neustále ptal, jestli je v pořádku. (Javert)
Reklama