Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Drama francouzského válečného zajatce ve Východním Prusku, jemuž se lidé vyhýbají, a který hledá útočiště ve světě dětí a zvířat. Obyčejný chlapec vyrostl ve zvráceného netvora. Dvanáctiletý, stále odstrkovaný a ponižovaný Abel se mstí. Pouhou myšlenkou založí požár nenáviděné školy. Od té chvíle ví, že může ovlivňovat osud: „Ten den jsem pochopil, že osud je skutečný, že má magické schopnosti, a že je na mé straně". Abelovým světem zůstávají děti. A tak přijde obvinění ze znásilnění malé dívenky. Ale on přece „jen" fotografoval tu malou, krásnou princeznu. Historie mu dává další šanci. Místo vězení přichází válka. Je rok 1939 a přicházejí „vyvolení" - jednotky SS. Ve službách důstojníků 3. říše, včetně Hermanna Göringa osobně, roste jeho historický význam. On, v sedle svého koně, doprovázen čtyřmi dobrmany, vyhledává budoucí elitu německého národa - děti na převýchovu. Na odporu nezáleží, jen je přived, nedej na to, že ti říkají netvor. Pouze ty rozhoduješ... Klíč k nevšednímu příběhu muže, jenž zůstal věčným dítětem poskytne napůl pohádkový charakter předlohy, jenž nahlíží fenomén nacismu a jeho manipulace s vědomím mas v souvislosti s germánskou mytologií. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (48)

Muse 

všechny recenze uživatele

Pohled na nacisty zevnitř, od prvopočátku formování dětských duší na fanatické, na svůj národ hrdé zabijáky. Malkovichem ztvárněná postava Abela své přezdívce Netvor však nedostojí, naopak je to mírumilovný podivín, který svůj život zasvětil ochraně zvířat a dětí. Velice příjemná podívaná (když pominu hořící tělíčko desetiletého chlapce...). ()

Kosir 

všechny recenze uživatele

Divnej kousek, nevím co si mám o něm myslet. Nijak mě nezaujalo, ať už byl džony sqělej až na půdu. Hodně mně vadila ta fešácká válka, kamaráčoft frantíků a nácků. Proč vůbec vyšetřující soudce toho Abela zachraňoval, aby šel do pole, když se stejně opravdu nebojovalo. Frantíci se jednoduše nechali zajmout a někteří z nich potom kliďánko chodili na dlouhé zdravotní procházky do lesa, kam z lágru nosili losům mrkvičku, a pak dokonce debužírovali na zámku u německého šlechtice, krotíce lvice. Že pak na konci scénárista šoupnul na plac malinkou bitvičku bylo až trapný. Nebejt hloupejch harantů, tak Abel nemusel vůbec lízt do vody, protože by bylo po vojně. I když, von stejně nemusel, ale symbolika je "symbolika." ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Malkovich excelentný, hrá s veľkým citom, celý život dokazuje svoj nadštandard, hoci niekedy berie aj hlúpe úlohy. Film sa trochu vlečie, ale ten pohľad na sfanatizované deti z Hitler Jugend, to bolo asi jedno z top stvárnení šialenej oddanosti propagande. Inak je však obraz vojny niekedy skreslený a ukazuje nemožné situácie - žiadny Frantík by sa nedostal tak blízko Goeringovi, rovnako tak obkľúčenie nacistických elít, život v tábore, to všetko nemalo veľa spoločného s realitou. Netvor Abel je vlastne Forest Gump v druhej svetovej vojne. ()

Rockerman 

všechny recenze uživatele

Je to zase jeden z těch filmů, které označuji názvem neobvyklé nebo jiné a ty mám rád. Je to ve stylu vyprávění, který je jiný, než obvykle. Fantaskní příběh francouzského prosťáčka, který má rád děti a kvůli nim se přidává na nesprávnou stranu fronty ve 2.světové válce, mě zaujal. Leč úroveň filmu se nedaří udržet po celou dobu a tak jednu hvězdu ubírám. Spokojenost však převládá. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Netvor je pro Schlöndorffa tím, co pro Herzoga Temný úsvit. Nemůžu si pomoct, ale navzdory tomu, že to neplatí až tak a jsou tu i typické Schlöndorffovy scény, tak i tak jsem měl pocit, že koukám na Plechový bubínek pro americký trh. Sice to s Plechovým bubínkem má společnou jen druhou světovou válku, ale obojí o tom pojednává z pohledu Němců, obojí má hlavního představitele divného, co vším prochází a ničemu plně nerozumí a obojí má trpké uvědomění si reality v závěru. Až na to, že tady je hlavní postavou hodně jednoduchý muž jménem Abel, který, byť je Francouz se židovským jménem (!), se postupně dostává až ke cvičení a unášení děcek do Hitlerjugend, aniž by chápal, jak a co vše okolo znamená. Prostě mírně postižený, který za nic nemůže a je vám ho líto jen za to, na čemž sice není nic špatně, ale je to docela laciná výpomoc jak získat divákovy sympatie k určité postavě, zatímco u Oscara v Plechovém bubínku bylo vše mnohem složitější. To tomuto filmu chybí nejvíc - větší hloubka, větší komplexnost, větší propracovanost celého období. Vše je zpracované tak, že si mě to sice získalo, ale mimo pár scén z Hitlerjugend moc nezanechalo. A od Schlöndorffa jsem čekal rozhodně víc, když se tématu druhé světové z pohledu Němců často věnuje. Oproti Temnému úsvitu to pořád není tak "americké" a podstatná část druhé poloviny pro mě byla dost intenzivní, ale i přesto to na víc jak silné tři nevidím. Silné 3* ()

Galerie (34)

Zajímavosti (4)

  • Skratka KG na Abelovom (John Malkovich) kabáte znamená "Kriegsgefangener", vojnový zajatec. (BlackTom)
  • Natáčanie prebiehalo od konca júla do začiatku decembra 1995 v Paríži, v Marienburgu, južne od Gdanska, na zámku Schönberg a v Nórsku. (Arsenal83)
  • Film obsahuje veľa biblických symbolizmov. Postavy Ábela (John Malkovich) a Raufeisena (Heino Ferch) možno chápať ako symbolické stelesnenie princípu mieru a vojny v súvislosti so starozákonným príbehom Ábela a Kaina. Scéna, v ktorej sa silný Ábel vo veľkej núdzi brodí vodou s malým židovským chlapcom na pleciach, je zas odkazom na sv. Krištofa, ktorý preniesol Ježiša cez vodu na svojich ramenách. (Arsenal83)

Související novinky

Gottfried John 1942 - 2014

Gottfried John 1942 - 2014

03.09.2014

Herec Gottfried John zemřel nedaleko Mnichova, kde dožíval svůj život po boku své ženy a kde prohrál svůj boj s rakovinou. Narodil se v Berlíně během bouřlivých dnů války. Otce nikdy nepoznal a… (více)

Reklama

Reklama