Režie:
Anders Thomas JensenScénář:
Anders Thomas JensenKamera:
Kasper TuxenHudba:
Jeppe KaasHrají:
Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, Andrea Heick Gadeberg, Lars Brygmann, Nicolas Bro, Gustav Lindh, Roland Møller, Albert Rudbeck Lindhardt (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Nasazený voják Markus se vrací domů ke své dospívající dceři poté, co jeho manželka zemřela při tragické nehodě vlaku. Zdá se, že to byla pouze nešťastná shoda náhod, dokud se neobjeví matematický geek Otto se svými dvěma excentrickými kolegy Lennartem a Emmenthalerem. Otto také cestoval ve zničeném vlaku. A je přesvědčený, že za tím někdo musel být. Jak se hromadí stopy, Markusovi je jasné, že mohlo jít o pečlivě naplánovaný atentát, jehož obětí se nakonec náhodou stala jeho manželka. Komedie Anderse Thomase Jensena je moderní bajkou o solidaritě, náhodnosti vesmíru… a, no, o smyslu života. (Film Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (422)
Celý film je vystavěný okolo myšlenky, že sebemenší akce může ve výsledku vyvolat masivní a zcela absurdní reakci. Pravděpodobně jde o ten nejlepší skandinávský film, který jsem kdy viděl a zároveň o jeden z nejlepších filmů v poslední době. Celým dějem nás pak provede poněkud netradiční skupina hlavních hrdinů v čele s vojákem Maddsem Mikkelsenem, který je z naší party jediný fyzicky zdatný a postará se tak o 90% akčních scén. Zbytek týmu je tvořen z několika nerdů, kteří chtějí pomoci, ale trpí různými psychickými poruchami. Díky jejichž vzájemným interakcím vznikají moc vtipné momenty. Jedná se tedy o velice promyšlené, přirozeně vtipné, akčně naprosto dokonalé a procítěn drama. PS: Toto dílo zařazuji do kategorie svých top filmů za tento rok a doporučil bych američanům, aby si vzali příklad, jak snadno a nenásilně (zcela přirozeně) lze do děje zakomponovat homosexuála a osobu, či dokonce osoby s postižením. ()
Jensen geniálně rozpracovává souvztažnost namnoze bizarních scén, jejichž protagonisty jsou lidé porouchaní na duchu i na těle. Extrémně se mi zamlouval Broův rozpolcený hacker, byla to jeho zřejmě nejlepší role. Dánská kinematografie se nenápadně vyšplhala mezi světovou špičku a zdá se, že se jí tam zalíbilo a jen tak nehodlá opustit pozice. ()
V rámci pohyblivých obrázku naprosto DOKONALÝ průvodce kauzalitou, do perfekce dotažený manuál obsedantních poruch a zároveň tak nějak heteroseksuálně teplý, totálně zábavný a lidský film, kterým Jensen vyhodil na kompost i své už tak geniální Adamova jablka, a jen tak se nepřekoná. Vlastně klidně i velkohubě prohlásím, že takovou sqěle zahranou a pevně porežírovanou scénáristickou jasnozřivost, jejíž hlavní síla leží v především v tom přibaleném miliónu úžasných a vtipných mikrodetailů, překoná jen máloco. Teď zas abych, kurwa, přemýšlel, co vyhodit ze svých VRCHOL 10. Když jeden uváží, co za prvoplánové kýčovité sračky tu vedou homožebříčky, jaké povrchní svinstva soutěží o nejprestižnější filmové ceny a že se dokonce najdou přechytřelí buzeranti nebo totální vypatlanci, kteří jsou schopni tomu dát pouhé tři, je mu až smutno, že tento nesporný klenot světové kinematografie patrně záhy také pohltí žluklé bahno instáčové debility, konzumní hlouposti a rozumbradáčství artových hnědopichů, přičemž ani Foresta Žumpa, Žlutohnědou míli, ba ani Assvendžry asi na smetiště nepošle, byť zaslouženě. Fňuk. ()
Jak se říká - "Náhoda je blbec!" - ale když se začnou náhody podezřele kupit na sebe, začíná jít do tuhého. Rytíři spravedlnosti staví do popředí dějovou kauzalitu (příčina-následek), která je v podstatě vlastní každému příběhu. V tomto případě je však tento všední dějový atribut opatřen líbivým námětem a doprovázen neuvěřitelně bizarní plejádou postaviček a spoustou momentů, v nichž se nešetřilo černým humorem, krví, pěstmi a nadávkami, přičemž se dostalo i na pár vážných scén ze života. Ať už se jednalo o náhodu, osud, omyl či algoritmus, Jensenův film je - nikoliv náhodou - solidní podívaná. ()
„Jsme si všichni vědomí, že jedeme za šíleným členem gangu, že?“ - „Jeho bratr je členem gangu. On je elektromechanik zaměřený na vlakové komponenty.“ - „Držení drog, ublížení na těle, krádež, spoluvina na zabití, nedovolené držení zbraně, krádež koně, držení drog, nedovolené držení zbraně...“ - Dobře, tak elektromechanik, co se pohybuje ve špatných kruzích!“ Když vám před očima umře máma a vy nemůžete spát, otcova rada, abyste počítali do 500 pozpátku, vám příliš nepomůže. A už vůbec ne, když si domů přivede několik podivných chlápků s nimiž započne zvláštní terapii…anebo přece jen? 1 vysloužilý voják, 3 nepoužitelní statistici, 1 vysvobozený anální otrok a páreček…tomu říkám parta k pohledání! Režisér si tady s tím mixem žánrů zahrává snad ještě víc než jinde, a přestože to tu a tam malinko drhne, po většinu času tahle směska, která je absurdně vtipná stejně jako smutně vážná až mrazivě brutální, šlape jako dobře namazaný stroj. Pro mě nejlepší Jensenův film (z mnou viděných), kterému s radostí dám slabší plný počet. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (7)
- Film se natáčel ve třetím největším dánském městě Odense a také v malém dánském městečku Faaborg. Obě dvě města se nacházejí na dánském ostrově Fyn. (Trajektt)
- Jedná sa už o piatu spoluprácu medzi režisérom Andersom Thomasom Jensenom a hercami Mads Mikkelsen a Nikolaj Lie Kaas. Predtým už spolupracovali vo filmoch Blikajúce svetlá (2000), Mäsiari (2003), Adamove jablká (2005) a O kuratách a ľudoch (2015). (R...)
- Nikolaj Lie Kaas si už zahral postavu menom "Otto" vo filme Chlapci od svatého Petra (1991), kde si odbil svoj filmový debut. (R...)
Reklama