Režie:
Petr SchulhoffKamera:
Jiří VojtaHudba:
Pavel BlatnýHrají:
Rudolf Hrušínský, Radoslav Brzobohatý, Jiří Pleskot, Jaroslav Moučka, Zdeněk Kutil, Ferdinand Krůta, Lola Skrbková, Věra Tichánková, František Peterka (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Základem příběhu Vrah skrývá tvář je skutečný případ sedminásobného vraha Mrázka, který svého času vzbudil u veřejnosti velkou pozornost. Major Kalaš a jeho pomocník nadporučík Varga řeší složitý případ série vražd mladých žen. Nakonec se rozhodnou k riskantnímu pokusu – provedou rekonstrukci přepadení dívky, která jako jediná unikla smrti. Dívka však trpí psychickou poruchou a hrozí nebezpečí, že se její stav po rekonstrukci ještě zhorší… O vystižení atmosféry a tísnivého pocitu lidí žijících v kraji, kde se pohybuje neznámý vrah, se postarala i citlivá kamera Jiřího Vojty. Vedle Rudolfa Hrušínského se setkáte s Radoslavem Brzobohatým, Jiřím Pleskotem, Ferdinandem Krůtou, ale i s MUDr. Miroslavem Plzákem, který zde vytvořil roli psychiatra. Snímek zanedlouho po premiéře získal Cenu za nejlepší film roku... Postava majora Kalaše v podání výborného Rudolfa Hrušínského se objevila ve čtyřech filmech režiséra Petra Schulhoffa: Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969) a Diagnóza smrti (1979). (Česká televize)
(více)Recenze (237)
Syrové a hutné. Paranoidní prostředí venkova, podráždění, podezřívaví lidé. Vraha cítíte na vlastní kůži, i když skrývá tvář. Dívá se na vás a vypadá, jako já, nebo vy, prostě docela normálně. Rekonstrukce vše řeší a na bílém sněhu vše působí jako dokonalý kontrast. Jeden z mála příkladů "trilogijních" filmů, které mají vzestupnou tendenci. ()
V době Kriminálek Las Vegas, New York nebo Sběratelů kostí a jim dalšímu tuctu podobných seriálů je těžké natočit pořádnou kriminálku/detektivku. Obecně takových je dost málo, jak toho prvního, tak druhého, avšak Vrah skrývá tvář je jedna z nich. Příběh napíná od začátku do konce, nejsou tu otravné postavy, ale co je tu hlavní je to, že to má atmosféru a silný scénář, díky kterému celý ten film opravdu funguje a ani na moment nenudí. Snad jen pár minut v prostředku filmu se tempo zpomalí (u toho pohřbu), ale zase na druhou stranu, tady to nevadí. A aby toho nebylo málo, má to skvělou kameru a zvláštní mystickou hudbu, a to všechno tu atmosféru jenom podporuje. Moc jsem tomu nevěřil, ale nakonec se mi to líbilo, líbilo se mi to hodně. Vadí mi tam jenom pár drobností, ale jinak se jedná o velmi dobrý film. Děkují tátovi za tip, tohle mi poradil opravdu dobře. 5* ()
Hudba a kamera navozují hned od počátku filmu dokonale syrovou, až hororovou atmosféru, k tomu nepřátelské venkovské prostředí, sychravý podzim a několik brutálních vražd. Film, který je velice napínavý, aniž by v něm byl prakticky jakýkoli náznak akce, naprosto postačí jen tušení hrozby a vědomí, že vrah je někde blízko. Jedna z nejlepších detektivek vůbec s bezchybným duem kriminalistů Rudolf Hrušínský-Radoslav Brzobohatý, i dalšími výbornými herci a skvělou kamerou. ()
Slušné krimi s charizmatickým Hrušinským. Ono vo väčšine kriminálok skrýva vrah svoju tvár, čiže názov je veľmi neoriginálny. Atmosféra je dobrá, príbeh je celkom slušný, chválim hlavne spracovanie. Film však vyzerá o 10 rokov staršie, ako to má v 'občianskom'. Každopádne, je to čosi lepšie ako jeho priamy predchodca - Strach. ()
Brilantní detektivka s výbornou černobílou kamerou a tísnivou až skličující atmosférou. V okolních lesích zapadlé vsi se začnou objevovat mrtvoly mladých žen. A jelikož se mezi sebou všichni navzájem znají, padá podezření na každého. Vrahem může být kdokoliv, což značně přispívá ke, už tak, hrůzné náladě celého příběhu. ()
Galerie (17)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (7)
- Mimo Československa pronikl film také do jiných států Evropy, např. do Východního Německa (říjen 1966) či do Maďarska (listopad 1967). (Varan)
- V jednom ze záběrů scény prohlídky domu Míšovy babičky je nade dveřmi vidět nápis obsahující tříkrálové iniciály spolu s letopočtem 1965, ovšem film z roku 1966 je inspirovaný událostmi z roku 1957. (stefji)
- Psychiatr Plzák, který ve filmu hraje, na dotaz, proč roli vzal, odpověděl s jistým humorem, že režiséra Schulhoffa léčil, a ten než aby mu zaplatil, jej raději jako protislužbu obsadil ve svém filmu. (sator)
Reklama