Režie:
Vojtěch MašekKamera:
Dušan HusárHrají:
Michal Kern, Emanuel Fellmer, Saša Rašilov nejml., Vojtěch Vodochodský, Martin Pechlát, Vojtěch Vondráček, Tomáš Kobr, Václav Rašilov, Róbert Jakab (více)Obsahy(1)
Film Arvéd vypráví o tom, kam až jsme schopni zajít, abychom dosáhli svého cíle. Jiří Arvéd Smíchovský byl ochoten jít až k hranicím samotného pekla. Život a smrt Jiřího Arvéda Smíchovského jsou dodnes obestřeny mnoha tajemstvími. Za války jako nacistický konfident zachránil před koncentračním táborem Štěpána Plačka. Po válce se jejich role otáčí, Plaček splácí dluh a zařídí, že soud za spolupráci s nacisty nepožaduje pro Arvéda smrt, ale odsuzuje jej pouze na doživotí. Tím však vzájemné služby nekončí. Plaček jako vyšetřovatel státní bezpečnosti využívá Arvéda ke svým cílům, k usvědčování nepohodlných osob. Za jeho služby mu oplácí výhodami prominentního vězně a především Arvédovou největší drogou – vzácnými okultistickými knihami ze zkonfiskovaných knihoven. Arvéd a Plaček rozehrávají šachovou partii. Hra o duši vstupuje do finále. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (203)
Velký potenciál, téma mimo stream, ale silné. Ovšem špatné zvládnutí, škoda. Nelze chválit kameru, světla ani herce (i když výborný Kern přehrával), když příběh jaksi není příběh, vyprávění se nevypráví, nejde to odnikud nikam a postavy zůstávají tak cizí, že divák je lhostejný tak, jako je čtenář lhostejný ke špatnému románu. Škoda veliká. ()
Arvéd skvěle vypadá, Kern a Rašilov parádní, moc se mi líbil zvuk a atmosféry tu je taky na rozdávání. Co chybí, je drama. Vám to vadit nemusí, ale já nějak prostě věřím, že film je zobrazení vývoje dramatického konfliktu, kdy nějaká postava něco chce, my s ní jdeme a vidíme, jak její snaha postupuje, jak se postava vyvíjí a přitom víc a víc rozumíme tématu filmu nebo jeho sdělení. A scény, které nejsou součástí vývoje toho dramatického konfliktu, by ve filmu neměly být. Tady bv Arvédovi ale není žádný konflikt, žádné drama, žádný příběh. Arvéd v halucinogenních smyčkách přeskakuje mezi kanceláří StB, celou a svým bytem, ale nic nechce, nikam nesměřuje a my se o něm nic nedozvídáme. Po deseti minutách filmu víte, že to byl okultista co práskal lidi, a na konci filmu víte to stejné. Všechny scény jsou jakási intelektuální vata, kdy Arvéd uvažuje o homosexualitě DaVinciho, satanismu Kostky Neumanna, přesvědčuje někoho aby si přečetl Kafku... ale nikam to neposouvá příběh, jen to dokladuje sečtělost Arvéda a autorů filmu. Pak Michal Kern zaleze do skříně a jede se další kolo. Pro mě to bylo místy k neukoukání. Já nevím, kamarádi, artový přece nemusí znamenat nedramatický! ()
Za toho Švejka mám chuť přidat 4 hvězdu. ___ Místo plnohodnotného filmu o Dr et. Dr. Smichowski autoři nabízejí jen mozaiku a k tomu ještě zasazenou až do komunistické cely (omezené lokace kvůli covidu?). Takže žádné vyrůstání v bohaté čecho-německé rodině, První světová, Itálie, Francie, Universalia, nacistická SD, ale až konec života s STB. A to jen s důrazem na udávání u procesů, nikoli například pomoc s výstavbou zpravodajské služby (byl u počátků italské SIM, nacistické SD). Ale uznávám, že sehnat rozpočet na výše uvedené lokace je v ČR asi nerealistické. ___ Herecky na český film slušné, hudba taktéž. Dá se říct, že tento film je opak rutiny s flashbacky u Šarlatána. ()
Je tu tolik překrývaného a přerývaného, že bez důvěrnější znalosti života tohoto démonicky pojatého člověka-udavače a vraha neinformovaný netuší, čeho všeho se film dotýká a kam vlastně směřuje. Z druhé strany je pravdou, že jeho tvůrci mu věnovali velkou péči s důrazem na propracovanost tématu i hlavní postavy a kvalita chorobného mystična je v tomto ohledu opravdu veliká. V tomto ohledu se toto dílo vymyká standardu polistopadové filmové tvorby. ()
Jsem rád, že česká kinematografie se proměňuje a nebojí se aktuálně jít do těžkých témat. Smíchovský je ale natolik zajímavá postava, že by si přeci jen zasloužila klasický film a ne tuhle depresivní změť čehosi, která po příběhové stránce nedává vůbec žádný směr a vlastně se na plátně dvě hodiny vůbec nic neděje. Přitom Michal Kern předvedl úctyhodný výkon. Jen v divácky velice těžce přístupném filmu, který jeho život nepředkládá divákovi fakty a činy, ale pocity a emocemi. Ty jsou dle očekávání temné a depresivní. Ostatně jako celý film. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (5)
- Herec Michal Kern priznal, že nakrúcanie tohto filmu bolo pre neho jedným z najkrajších zážitkov v živote: „Taký malý zázrak. Dlho potom vo mne všetko doznievalo. Arvéd moje telo aj myseľ opúšťal iba veľmi pomaly. Vlastne - asi so mnou ostane už navždy." (Arsenal83)
- Scenár vychádza z knihy "Malostranský ďábel" od Jana Poláčka. (Biopler)
- Aby sa viac zžil s postavou a vyrovnal s negatívnymi emóciami, Michal Kern sa uchýlil počas natáčania k meditácii. (Arsenal83)
Reklama