Reklama

Reklama

Láska je jako jazzová píseň. Je krásná, dokud se nezačne chýlit ke svému konci… Píše se rok 1945 a „Velké jablko“, které nikdy nespí, New York, se právě zmítá v opulentních oslavách válečného vítězství nad Japonskem. Zábava je v plném proudu také v nočním klubu, kde na sebe narazí nafoukaný saxofonista Jimmy Doyle (Robert de Niro) a zpěvačka organizace amerických ozbrojených sil Francine Evansová (Liza Minnelliová). Navzdory nezájmu ze strany Francine se Jimmy do půvabné umělkyně v uniformě zamiluje a začne ji bez úspěchu stíhat. Osud dvojici později přeci jen svede dohromady, aby skončila jako hudební pár, který se nakonec promění v pár milenecký. Jakmile ale začne jejich vztah prohlubovat a sláva mohutnět, láska začne pohasínat… Méně známý a neprávem opomíjený film v kariéře velikána americké kinematografie Martina Scorseseho. 34letá vycházející hvězda se pečlivě stylizovaným snímkem rozloučila se syrovým realismem, jenž proslavil jejího Taxikáře. S výpravným dílem New York, New York vykročil Scorsese sebevědomě stranou a rozmáchlou jazzovou freskou, zasazenou do poválečné Ameriky, vzdal výtvarně i dějově hold tradici klasického Hollywoodu s žánrem muzikálů 30. – 40. let. Ke zvláštnostem filmu patří skutečnost, že po vzoru jazzové hudby byla řada dialogů vedena formou improvizace, což nakonec obnášelo zvýšené nároky na střihovou skladbu, aby se zachovala vnitrozáběrová soudržnost i plynulost vyprávění. Píseň New York, New York se stala klasickým šlágrem a hymnou stejnojmenného města. „Noirový muzikál“, jak jej nazval Scorsese, bohužel nenaplnil očekávání divácké návštěvnosti a produkce skončila v hluboké ztrátě. S ohledem na dobový neúspěch filmu na Scorseseho dolehly deprese; roku 1978 na pokraji smrti skončil v nemocnici, a to kvůli předávkování drogami. Záhy jej však vyléčil jiný projekt, který Scorseseho opět vyzdvihl na výsluní americké žánrové kinematografie: Zuřící býk. (Česká televize)

(více)

Recenze (111)

DEXTER099 

všechny recenze uživatele

New York,New York je příběh o zpěvačce Francin a saxofonistovi Jimmy,příběh o jejich lásce,o kariéře hudebníku a následně jejich rozdělení ,to vše v době kdy se celý svět dával dohromady po 2.světové válce.Pokud máte rádi jazz a například jednoho z dvojice ústředních herců pak budete spokojeni,ale já ač mam rád Roberta Den Nira tak mi do úplné spokojenosti něco chybělo-nevím jestli téma jako takové,délka filmu a nebo mi to prostě nesedlo jako jiné filmy od tohoto herce.Takže za mě celkově 77% a čtyři hvězdy. ()

H.Gordon 

všechny recenze uživatele

Film se skvělou atmosférou a ještě lepším hudebním doprovodem. O Lize Minnelli jsem si obrázek jako na herečku díky tomuto snímku bohužel neudělala, ale zpěvačka je to skvělá. Robert De Niro byl samozřejmě perfektní. Na jednu stranu lump a vtipálek k pomilovaní a na stranu druhou jsem ho někdy nemohla přes jeho nelogické chování vystát. Co ještě musím pochválit, tak kameru, protože to musel natáčet fotograf, jak to bylo geniálně natočené, alespoň to tak vypadalo. U mě trochu slabší čtyři hvězdičky... ()

Reklama

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Povedal by som, že Letec (2004) z New York New York čerpá mnoho. Napríklad dynamiku, spôsob ostrakizovania hlavnej postavy a jeho perfekcionistického sebazaprenia po základných a materiálnych potrebách. Inak je ale silne nezávislý feelingovo, a to hlavne, nízkorozpočtovo ladený, čím vzdáva hold žánru a dejinám kinematografie (a ukazuje, akú znamenitú vášeň u autora umenie vzbudzuje). Nabáda na to, s akým zanietením a odovzdaním svojho maxima sa dá dosiahnuť kvalitný osobnostný profil vychádzajúci z auto-biografických prvkov bez nutkajúceho prikrášľovania a so silnou dávkou mrazivej irónie. Priebeh filmu až vedecky stupňuje únavu života a zabehnutie významovosti zabehnutých stereotypov a detronizáciu stúpajúcej slávy na postupný duchovný rozklad. Hudobné čísla sú precítené a pôsobia medzi spomínaných konfliktami ako akási nárazníková zóna, ktorou sa čiastočne darí problémy hasiť a naopak, vyostrovať. V celku príjemné prekvapenie pre milovníkov režisérovej tvorby a úctyhodným nenápadným prierezom medzi jeho dvoma najslávnejšími filmami. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Spojení umělého světa muzikálů 40. a 50.let s realistickým příběhem o nesnadném (nemožném?) vztahu dvou umělců může projít snad jen Scorsesemu. Temný charakter De Nirovy postavy je odrazem tehdejšího rozpoložení samotného režiséra, příznačná je pak scéna, v níž manažer radí saxofonistovi, že bez drog dojde dál. Tehdy propadák, dnes jasná "příprava" na Zuřícího býka. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Celou dobu jsem se snažil pochopit, proč to Scorsese točil tak moc dlouhé, protože ten film na tu stopáž rozhodně nabídnout adekvátní zážitek a vlastně i toho Scorseseho jsem v tom moc neviděl, resp. mi přišlo, že to není námět zrovna pro něj. Pro mě sice není směrodatné, aby Scorsese vypadal jako Scorsese, není to zrovna můj velký oblíbenec a tohle bych v rámci toho, co už jsem od něj viděl, řadil někam doprostřed, ale vnímám v tom, že to mělo potenciál na víc a bohužel se ho nepovedlo naplnit. Příběh není špatný, ale není silněji podaný, herecky to ujde, ale není to zase žádná sláva, písničky jsou fajn, ale jak kdy, atmosféru to má, ale opět jak kdy a natočené je to skvělé, ale Scorsese umí i profesiálněji. A do toho si připočtěte tu přehnanou stopáž a špatné prostřihy mezi normálními a hudebními scénami, které to tahají dolů, ale zase taky velice zdařilé scény, které to zase tahají nahoru. Už dlouho jsem neviděl film, ve kterém bych měl poměr líbilo/nelíbilo doslova 50/50. A podle toho i hodnotím a přesně takové pocity z New Yorku, New Yorku mám. 3* ()

Galerie (30)

Zajímavosti (16)

  • První sestřih filmu trval čtyři a půl hodiny. Ve střižně byl posléze zkrácen nejprve na přijatelných 153 minut a poté ještě na 136 minut. Ovšem v roce 1981 bylo několik scén obnoveno a stopáž se vyšplhala na konečných 163 minut. (GudMen)
  • Martin Scorsese chtěl muzikálový koncept návratu do časů továrny na sny změnit na drama narušených vztahů a smíchat nostalgii se společenským fenoménem. Tímto tématem se kritici zaobírali až v době, kdy byl film uveden v kinech. (Rocky62)

Související novinky

Druhý Joker bude muzikál s Lady Gaga

Druhý Joker bude muzikál s Lady Gaga

14.06.2022

Ne, tohle není apríl. Bylo bláhové si myslet, že pokračování k miliardovému hitu Joker od režiséra Todda Phillipse (Pařba ve Vegas) bude jakkoli konvenční nebo následovat tradiční sequelová, natožpak… (více)

Reklama

Reklama