Režie:
Paul GreengrassScénář:
Paul GreengrassKamera:
Ivan StrasburgHudba:
Dominic MuldowneyHrají:
James Nesbitt, Allan Gildea, Gerard Crossan, Tim Pigott-Smith, Nicholas Farrell, Christopher Villiers, Gerard McSorley, Darren Healy, Eva Birthistle (více)Obsahy(1)
V neděli 30. ledna 1972 zastřelili v severoirském městě Derry britští vojáci 13 neozbrojených civilistů. Tato neděle, nazývaná také jako Bloody Sunday (Krvavá neděle) se zapsala do moderní historie Irska více, než jakýkoliv jiný den. Počínaje tímto dnem začaly nikdy nekončící boje přerůstající v civilní válku, která donutila stovky mladých mužů vrhnout se do služeb irské republikánské armády (IRA). Film vypráví příběh odehrávající se od rozbřesku do soumraku právě v onu Krvavou neděli, kdy se do ulic vydalo tisíce civilistů, proti nimž nastoupily jednotky vojáků. Film sleduje jednotlivé skupiny zúčastněné na dění ve městě (organizátory, britské vojáky i civilisty z obou rozdělených stran) se zaměřením na osudy dvou mladých mužů, Ivana Coopera, idealistického vůdce skupiny Civil Rights, jenž je členem katolického kempu a který věří v mírumilovnou změnu podle Martina Luthera Kinga a Gerry Donaghyho, sedmnáctiletého katolického rebela, který touží po založení rodiny a sňatku s jeho protestantskou dívkou, ale který je zároveň vtažen do násilných střetů s vojáky. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (398)
Některé filmy vás neuspí, ani když se na ně díváte po půlnoci v televizi, již trochu unavení. Tohle nebyl ten případ. Především to neustálé smýkání kamerou sem a tam, což mělo patrně dostat do snímku jakousi nervozitu či napětí, paradoxně spíš unavovalo. Podobně jako u Greengrassova pozdějšího Letu č. 93. A podobné to bylo také s postavami, nebo spíš s herci - působili podivným dojmem, že myslí především na to, aby se hlavně náhodou nepodívali do kamery. Nevím, čím to je - u mě prostě autenticita veškerá žádná a po stylizaci, která by film posouvala jinam, ani stopy. Tak jsem to asi po půlhodině vypnul. ()
Uffffff - tak to byla síla. Nájezd to mělo sice pomalý, ale to, co se začalo dít ve chvíli, kdy průvod vyrazil bylo něco otřesného a z hlediska filmařského úchvatného. Bylo to tak reálné, že mi běhal mráz po zádech a několikrát jsem se přistihl s hlavou v dlaních. Tenhle film dokáže člověka vtáhnout do děje a i když chcete pryč, tak prostě nemůžete a musíte dojít až na konec, kde na vás čeká přihláška do IRA, kterou bych nejspíš po zhlédnutí filmu bez mrknutí oka podepsal. ()
„TAKŽE VZKAZUJEME BRITSKÉ VLÁDĚ TOTO: BUDEME TUTO NEDĚLI POKOJNĚ POCHODOVAT A POCHODOVAT A ZASE POCHODOVAT, DOKUD V TÉTO OBLASTI NESKONČÍ UNIONISTICKÉ PŘEDPISY A NEBUDE PŘIJAT NOVÝ SYSTÉM, ZALOŽENÝ NA OBČANSKÝCH PRÁVECH PRO VŠECHNY ...“ /// Filmový dokument. Krátký střihy i u líbačky, filtr takovej, že se ocitám v roce 1972. Dlouho celkem nuda. Studujeme nálady lidí, politiků, vojáků…rozkazy, úvahy, plány… prostě napříč oběma „tábory“. Pak se dav pohne a máme to tady zase – možná doslovně, co, kde, kdo řekl, co se stalo, proč se to stalo. Už je to ale trochu zajímavější, protože dav je … prostě dav. Armáda reaguje a máme tady pouliční, jednostrannou válku. Proti „rowdies“ zasáhnou výsádkáři s ostrejma – dobrý maso! Nejen díky střelbě, ale i kvůli myšlenkovejm pochodům. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Jedu jen kusy podle skutečnosti. 2.) Nechápu, proč IRA… (kdo je IRA? – aha, no tak se podívej…). 3.) Thx za titule „Wulfgar z Planiny“ a „n.marek“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ** ()
Inteligencia a postavenie britskej potiticky u mňa po tomto filme značne klesla. Naopak Greengrass a jeho dokumentárno-autentický štýl v hranom filme je ukážkou perfekcionizmu. A dúfam, že sa tento štýl uchytí aj v inom žánri, nielen vo filme mapujúcom skutočné udalosti. Vnútorné znepokojenie u diváka je počas (a hlavne po sledovaní) filmu akousi samozrejmosťou. Roztrasená kamera, perfektní herci, majstrovsky vyškolený a zdirektovaný komparz a jedna ďalšia veľká čierna bodka v histórii súčasných, civilizovaných (!) dejín. Škoda, že veľká časť takýchto príbehov sa svetu ukáže len prostredníctvom filmu. 90%. ()
Paul "zelená tráva" Greengrass pojal událost Krvavé neděle velmi komplexně, uceleně a realisticky. Uvidíme co prostestnímu pochodu na Krvavou neděli předcházelo, následovalo a samozřejmě i velmi detailně co se během něj dělo. Střídají se perspektivy mezi protestanty a vojáky, dá se dobře pochopit jejich uvažování (resp. u vojáků spíše v uvozovkách) a vše působí až dokumentárním stylem. Ovšem stále zábavně, vše je neustále v hektickém pohybu, roztěkaná kamera a všudypřítomná autentičnost se postará o velmi věrohodný a intenzivní zážitek. Taktéž si cením profesionálního pojetí, kdy se film člověku nijak nepodbízí, nehraje úmyslně na city a výhýbá se patosu. Útočí na diváka pouze krutou pravdou, aspoň myslím, neboť zda náhodou nezkresluje ve prospěch protestantů, to už mohou posoudit jen lidi, kteří Krvavou neděli zažili na vlastní kůži. 8/10 ()
Galerie (14)
Photo © 2002 Paramount Pictures Classics
Zajímavosti (8)
- Okrem autentického mesta Londonderry v Severnom Írsku sa natáčalo aj v metropole Írska - Dubline. (MikaelSVK)
- Na konci titulkov je možno vidieť aj menný zoznam obetí tohto krvavého incidentu. Rovnako je spomenutý aj fakt, že počas rokov násilností v Severnom Írsku prišlo o život zhruba 3000 ľudí. (MikaelSVK)
- K historickej udalosti, ktorá je témou celého filmu, zložila Írska rocková skupina U2 pesničku s názvom "Sunday Bloody Sunday", v ktorej odsúdila počínanie britských vojakov. Pesnička sa čoskoro stala celosvetovým hitom. (alexix7)
Reklama