Reklama

Reklama

Ušlápnutá Thelma Dickinsonová, kterou doma drží zkrátka silácký manžel, a její kamarádka, samostatná servírka Louise Sawyerová, si jednou vyjedou spolu na víkend v horách. Ani jedna z nich netuší, jak se jejich nevinný útěk od všedních starostí zvrtne. Vše se zhatí ve chvíli, kdy se Thelmu pokusí znásilnit jejich náhodný známý. V Louise, která má revolver, se v té chvíli cosi zlomí a neurvalý surovec za to zaplatí životem. Výletnice, které se těšily na dva dny oddechu, jsou od té chvíle na útěku před zákonem... Snímek vynikajícího režiséra Ridleyho Scotta na počátku devadesátých let s novou razancí otevřel otázku postavení ženy v moderní společnosti a v rodině. Je však především strhujícím příběhem dvou osobností, které se sice doslova řítí do propasti, ale zároveň v sobě objevují překvapivé vlastnosti, o kterých ve svém dosavadním sešněrovaném životě neměly ani tušení. (Česká televize)

(více)

Videa (14)

Trailer

Recenze (513)

castor 

všechny recenze uživatele

Dvě oscarové herečky (Náhodný turista a Mrtvý muž přichází) se sešly ve strhující road movie, ve které v sobě jejich postavy postupně nacházejí vlastnosti, kterých si díky svým ušlápnutým životům nebyly ani trochu vědomy. Veterán Ridley Scott na co sáhne, kromě drobného výpadku v polovině 90. let (Bílá smršť, G.I. Jane), mění ve zlato!! Jeho feministické drama s kriminální zápletkou, které nadchlo nejen při prvním uvedení v Cannes, sice není tak vizuálně okázalé, jak jsme u něho zvyklí, ale má řadu zapamatování hodných momentů (zejména vypořádávání se s mužskými protivníky – policista, řidič trucku). Pokouší se o jakousi hlubší výpověď současného světa, rozdílnosti mezi opačnými pohlavími a moc dobře ví, že už není cesty zpátky!! ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Thelma a Louisa se rozhodly vypadnout ze svých rolí a během vizuálně podmanivé cesty zjišťují, že není nad život bez závazků, že je fajn být hrdinkami mužských žánrů a že pokud jako žena jednou porušíte pravidla patriarchátu, je sakra těžké zachovat si důstojnost a přežít. Teprve v závěru, který mi přišel spíše zdrcující než osvobozující, vychází plně najevo, jak tragický podtext ta vesmes zábavná jízda po celou dobu měla. Jinak všechna čest Scottovi, který se nevzdal svých "malířských" trademarků (širá westernová krajina Thelmy a Louisy, neonoirové svícení a déšť detektivního vyšetřování) a přitom natočil film, který je ženský a může na to být hrdý. 80% Zajímavé komentáře: Melies, Visáč, dobytek, Cimr, becki_tu ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

Nikdy ma to nebavilo. Ridley Scott sa po filmoch Votrelec a Blade Runner rozhodol oddýchnuť si od veľkých a vizuálne náročných projektov. Paradoxne si k tomu vybral film dosť odvážny: ženskú road movie, v ktorej sú muži  nie príliš schopní policajti, devianti, násilníci, magori, v lepšom prípade sexuálne hračky. Z chlapov nakoniec najlepšie dopadol Michael Madsen v jednej z najnormálnejších rolí svojej kariéry. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Celý problém Thelmy a Louisy tkví v nešťastném propojení precizity klasického hollywoodského stylu s evropskou tematikou aplikovanou na americké prostředí. Na jednu stranu se film tváří jako evropské vyprávění, kdy není děj motivován primárně příčinou a následkem nebo naplňováním deadlineů, ale pracuje s mnohem uvolněnějšími kauzálními vazbami a vědomým neujasněním si cíle, na druhou stranu rozvolněná šedesátá i deziluzivní léta sedmdesátá dávno odezněla. Nacházíme se v Americe, v post-klasickém Hollywoodu let devadesátých, s nimiž se pojí nutnost vršit deadliney – tedy jakési limity, do kdy musejí postavy vyřešit určitou věc. Takový deadline představuje kupříkladu vzetí / nevzetí Brada Pitta (na rozhodnutí mají postavy vymezený čas, protože Brad na ně věčně čekat přirozeně nebude), sehnání peněz nebo překročení hranic do Mexika. Nejvýraznější deadline je pak policie, jež obě dívky stíhá a jež rámuje celý příběh (proto dojde ke kontaktu dívek s policí až u konce). Jak vidno, deadliney jasně převažují nad uvolněným evropským vyprávěním, s kterým nemá film zhola nic společného, přestože po něm permanentně - minimálně synopsí - háže očkem. Postavy se v hollywoodských filmech osvobodit a odpoutat zkrátka nemohou. I když možná za tím nevězí normy hollywoodského vyprávění, ale omezení, které na dívky klade patriarchální model společnosti. Rovněž proto se těší Thelma a Louisa tak značné oblibě mezi teoretičkami genderových, feministických, post-feministických, kulturálních a queer studií. Přesto všechno je film nesmírně zajímavý jednou věcí – zdá se, jako by prohazoval příčinu a následek, protože obě dívky teprve až po objevení deadlineu (budoucího následku) začínají konat, ale tomuto deadlineu se snaží pokaždé vyhnout. Směřuje se tu od deadlineu, nikoliv k němu. Jak mazané, pane Scott! ()

Rover 

všechny recenze uživatele

Perfektní, výtečné a hlavně vtipné!! Předstvitelky hlavních rolí jsou prostě k zulíbání...Hned bych se na to podíval znova. Všechna chvála také patří výborným českým dabérkám... krásný filmový zážitek. Po pravdě řečeno: ani to nemohlo skončit jinak, proto konec nebyl zas až takové překvapení....ale jinak se film překvapeními jen hemžil!!! HUDBA: Hans Zimmer - hmm, rozhodně jiné, než pozdější apokalyptické (ovšem na jedno brdo) symfonie ()

Galerie (85)

Zajímavosti (53)

  • O režii se jednoho času zajímal Richard Donner (celkem bylo zvažováno přes 40 režisérů, projekt měl vzniknout již roku 1983). (HellFire)

Související novinky

Nekalé praktiky v pakárně

Nekalé praktiky v pakárně

21.08.2006

Herečky Susan Sarandon a Helena Bonham Carter utvoří silnou ženskou dvojici ve stylu Thelmy a Louise v dramatu ELEANOR AND COLETTE. Příběh snímku se odehraje v psychiatrické léčebně, kde pacientka… (více)

Reklama

Reklama