Režie:
Tony ScottKamera:
Jeffrey L. KimballHudba:
Harold FaltermeyerHrají:
Tom Cruise, Kelly McGillis, Val Kilmer, Anthony Edwards, Tom Skerritt, Michael Ironside, John Stockwell, Barry Tubb, Rick Rossovich, Tim Robbins (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Pete Mitchell (Tom Cruise), odvážný mladý letec přezdívaný "Maverick", se začíná stávat nejlepším z nejlepších. Je vyslán na pětitýdenní kurz do kalifornského Miramaru na školu pro elitní vojenské piloty, které se říká Top Gun. Zde se vznětlivý pilot utká s těmi největšími esy v oboru a setká se nejen s vnadnou astrofyzičkou a leteckou instruktorkou Charlie (Kelly McGillisová), ale také s geniálním a velmi soutěživým spolustudentem "Icemanem" (Val Kilmer), s nímž od samého začátku svádí bezohledný boj o prvenství. Zatímco je však Maverick pronásledován záhadnou smrtí svého otce, bude schopen zkrotit svou divokou povahu a získat tak nejen prestižní trofej Top Gunu, ale i srdce milované dívky? (HBO GO)
(více)Videa (14)
Recenze (881)
Jedinečnost Top Gunu spočívá mimo jiné v tom, že se skrze něj dá pochopit, proč Tony Scott tak často a rád používal teleobjektivy. Teleobjektivy tvoří jak známo podstatnou součást jeho režisérského rukopisu. Top Gun je toho dobrým příkladem, protože jsou tu použitý snad v 80% stopáže, ne-li víc. Důvod, proč tomu tak je, si můžeme ukázat na jednoduchém příkladu: představte si, že jste kameraman a někdo jako třeba Tony Scott po vás chce natočit letecké souboje. Jedno z klíčových rozhodnutí se týká toho, jak budete zabírat letadla. Buďto je můžete brát přes normální objektivy, aneb přes teleobjektivy. Normální objektivy, tzn. velký úhel záběru, způsobí, že letadlo se bude moct volně pohybovat od okraje záběru k okraji a bude působit dynamicky, zatímco okolní krajina statičtěji. Oproti tomu teleobjektivy, tzn. malý úhel záběru s extrémním přiblížením k předmětu, udělá z letadla statický prvek na pozadí dynamické a rozostřené krajiny. Toto druhé řešení má ovšem jednu dost nezanedbatelnou výhodu, protože piloti v kokpitu jsou obvykle snímání úplně stejně (kamera nalepená na pilota a dynamicky ubíhající krajina za ním), tudíž když se během soubojů přestřihává z letadla na pilota a vica versa, není v tom tak velký kontrast, jako kdyby se stříhalo z „velkého" pilota na „malé" letadlo brané normálními objektivy. Z hlediska střihu je řešení s teleobjektivy zkrátka lepší. Naopak když jede Tom Cruise na motorce, bere se to často spíš přes normální objektivy, protože žádné střihy na něho jako jezdce za řídítky neexistují, a cílem je naopak to, aby vynikla spíše okolní krajina, topící se čirou náhodu zrovna v tom nekýčovitějším kalifornském západu slunce. Top Gun tudíž chápu jak takovou esej na téma teleobjektivy, jejichž použití nemusí být navíc vůbec samoúčelný. Nejenže to je efektivní, protože teleobjektivy jakoby izolují předměty a odtrhávají je od okolí, což zde, kde letci během tréninku soupeří spíš sami se sebou než s nějakými dalšími piloty, má svůj pádný význam. Vedle toho je použití teleobjektivů i velmi efektní a dává to filmu zvláštní šmrnc. Nejznámějším příkladem této efektnosti je nejspíše scéna z Hitchcockova Psycha, ve které detektiv Arbogast padá ze schodů. Upřený pohled znehybnělé hlavy, snímaný na dynamicky se pohybujícím pozadí, v protikladu k tomu, co se děje ve „skutečnosti“, kde pozadí zůstává v klidu, zatímco hlava se pohybuje (podobně jako u pilotů v Top Gunu), konkuruje svou působivostí snad i slavné scéně ze sprchy. ()
Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších akčních filmů - 100 Greatest Action Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Jeden ze 100 nejlepších romantických filmů - 100 Greatest Romance Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Klasika od Tonyho Scotta, kterou mám rád. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=VN8ze3S0Uj8 ()
Jako akční hra na hrdiny jasných 5*. Ten patetický patriotismus, ta silácká armáda, to bratrské přátelství, ta vášnivá láska, ta drsňácká nezávislost, ta bezmezná oddanost rozkazům, ta správňácká pohodička, ta ješitná rivalita a ta hrdinská válka, to jsou prostě věci, které dělají takový film jedinečným v očích desetiletých chlapců jako jsem byl já, když jsem to viděl prvně a Top Gun si zamiloval, stejně tak jako armádu a stíhačky. Dneska se u tohodle filmu válím smíchy! Když sečtu to nadšení kdysi a ten odpad dnes, dostanu slabé 3*. ()
Ve své době romantická pecka s dramatickou vsuvkou. Klasický, namachrovaný americký frajírek se jde předvádět jak to umí ve stíhačce i mimo ni, však ve svém jádru je to čestný muž a šlechtic. Hudba k filmu je nezapomenutelná a totéž platí i o Tomu Cruisovi, jehož herectví bylo vždycky dokonale přesné. V té době jsem ještě nebyla přesycena americkým patriotismem a filmovou předváděčkou jejich vojenské vybavenosti. Dokonce jsem nebyla ani nijak zvlášť alergická na ten tak typický konec všech amerických army filmů jako je závěrečný potlesk všech, včetně komparzu, uklízeček nebo pána z byfé ... Hodnotím podle toho, jak bych hodnotila v době, kdy jsem film viděla poprvé a poprvé jsem z něj byla poněkud ... ách, nadšená. Puberťačka, no :-) ()
Totálně americké. Totálně cool (v tom horším slova smyslu). Totálně nasáklé pošukanou atmosférou osmdesátých let. Totálně vygumovaně hridnské a totálně klišoidní. Nicméně je to láska mého dětství, má to pěkný soundtrack (ať žije Berlin a jejich Take my breath away :-) ) a má to šťávu. Holt Tony přece jenom točit umí. 50% ()
Galerie (75)
Zajímavosti (123)
- Bunda Mavericka (Tom Cruise) se vydražila za 17 000 euro. (Jimmy15)
- Ve filmu měla zaznít píseň "Reckless" od Judas Priest z jejich alba Turbo. Skupina však nakonec odmítla poskytnout práva k písni, protože se bála, že film bude propadák. (SeanBean)
- Piloti se ve filmu utkávají s neexistujícími stíhačkami MiG-28. (Divočák)
Reklama