Režie:
Wes BallScénář:
Josh FriedmanKamera:
Gyula PadosHudba:
John PaesanoHrají:
Freya Allan, Owen Teague, Peter Macon, William H. Macy, Kevin Durand, Eka Darville, Sara Wiseman, Neil Sandilands, Lydia Peckham, Dichen Lachman (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Režisér Wes Ball přichází s čerstvým a strhujícím příběhem z Planety opic, který se odehrává několik generací v budoucnosti od vlády lidoopa Cézara. V té době jsou opice na planetě dominantním živočišným druhem a lidé musejí přežívat v úkrytech. Zatímco nový opičí tyran buduje své království, jistý mladý lidoop podniká strastiplnou cestu, během níž se musí vyrovnat s minulostí a učinit náročná rozhodnutí, která budou mít zásadní vliv na budoucnost opic i lidí. (Falcon)
(více)Videa (20)
Recenze (286)
Výborná výprava, úchvatné scenérie a zejména trikoví kouzelníci z novozélandského studia Weta. Jejich hrdinové z jedniček a nul, to je prostě hluboká poklona. Jenže co dál? Pražádný humor, mizerné emoce, průměrná atmosféra, rozkolísané tempo, bez momentu překvapení a hlavně tu máme postapokalyptický svět (o mnoho generací později), který si musel mnohé prožít, přitom tady je předložený v absolutně nesurovém rodinném balení. Chlupáč Noa je sympaťák, ale Andy Serkis a jeho vůdcovský Caesar, to bylo jednoduše ikonické spojení. Každopádně jeho odkaz přežívá také v aktuálním světě, kde vládnou primáti. Žijí v různých oddělených klanech, jeden napadne druhý, tlupa je zajata opičím tyranem, ústřední hrdina přežije a čeká ho (nejen ve snaze zavděčit se silnému otci) záchranná odysea. A v čase (v dalších dílech) pochopitelně cesta k sebevědomému vůdci klanu. Zatímco lidská žena (a dobře ji hrající Freya Allan) potěší, u orangutana Raky jsem byl rád, co se mu na mostě přihodilo. I další postavy jsou poměrně nezajímavé nebo nedostávají tolik prostoru, kolik by měly. Technicky naprosto v pořádku, příběhově nikoliv, i když základy pro další potenciální filmy samozřejmě máme. Wes Ball se mohl po sérii pro náctileté (Labyrint) dostat na dospěláckou akci, ale krapet to odmítl. Důstojné, ale měl se do toho pořádně obout. Tři až čtyři hvězdy. ()
Toulavě pomalý příběh, který se vždy rád zastaví právě na tak dlouho, aby novou kulturu představil, ukázal pár jejích zvyků a pak až rozpoutal archetypální souboj, který nikdy není černobílý. Triková stránka je právě tak ohromující, jak je v říši opů zvykem. Díky tomu tak jemně vedené humanistické linky zapůsobí o to víc, tím spíš, že se na pozadí příslibů věcí budoucích odehrávají jen tak mimochodem. Chytrý velkofilm té nálady, kterou nikdy nepřestanu hledat. ()
Scénář, na který by vystačilo bez problémů 100 minut stopáže. Minimálně v první třetině tady totiž hrdinové občas tápou v dechberoucím způsobem udělaném vizuálním aranžmá plném rozpadlých mrakodrapů v zarostlém pralese a trvá sakra dlouho, než to začne mít grády a nějaký systematický směr, kterým se nové Opice chtějí ubírat. X-té pokračování, které díky bohu nedegradovalo ve stylu Fast and Furious a jiných podobných mega-ság, ale pořád si drží střídmé, relativně minimalistické vedení děje a velmi rozumnou akci, která není na úkor story-telingu. Závěr to solidně rozhýbal, ale chyběla mi tam nejvyšší rychlost. Navíc v některých momentkách se tvůrci silně inspirovali posledními příspěvky do Mad Max série. ()
První, co mě napadlo někdy v půlce, bylo to, jak moc složité a zároveň odvážné je začít v této sérii budovat nový svět, nové postavy a nového hrdinu. Při vycházení z kina se mi to jen potvrdilo, když kamarád řekl, Cézar je prostě Cézar. Moje odpověď byla, ale i Cézar byl v prvním díle vlastně domácí mazlíček. Kamarád pokývl na souhlas. WB se to povedlo. Do toho světa se rád vrátím, nádhernou Freyu Allan bych si dal v téhle roli znovu a i Noe má svůj velký potenciál. Čistá 70 ka u mě, ale nutno dodat, že s velkou nadějí do dalších dílů. ()
Miluju celou tuhle opičí sérii, miluju Wese Balla a miluju jeho Labyrinty, takže tohle byla jasná záruka kvality, což se ostatně potvrdilo už od prvních minut. Jestli je něco bezchybné, je to vizuál celého filmu, protože tady dostáváme naprosto precizní opice, jejichž kvalita stoupá s každým dílem a tohle je už asi pomyslný vrchol, přes který se už nepůjde dostat, dále je tady excelentně zobrazen barvitý svět okolo, lesy, příroda, ORLI!!, takže k této stránce nemám slov. Stejně tak musím pochválit příběh, který nám v úvodu vysvětlí, kam jsme se od doby Cézara dostali a který solidně vykresluje jednotlivé současné "frakce" na zemi a kdo proti komu vlastně je. Takže jako vizuální lahůdka spolu s putováním po světě a odhalováním příběhu je film suprový. Jediný můj problém, který mě současně odrazuje od plné pětky, je ale absence větší akce, velkolepějšího finále či hromadné bitvy (která v předchozích dílech byla téměř vždy velkou dominantou závěru...) a stejně tak až možná trochu moc nasílu směřovaný příběh k tomu osudnému přístání rakety (což jsme tak nějak všichni tušili, že přijde), takže divák vlastně asi zhruba ví, kdo vyhraje, co se stane a jak to celé skončí, což trochu kazí moment překvapení. Ačkoliv sice převládají výrazně pozitivní dojmy, tak mi k tomu k dokonalosti pořád chybí nějaké větší završení, lepší "záporák" nebo větší osudovost celé série, takže hádám nezbývá než doufat, že se toho Wes chopí pořádně a další díly přinesou větší řežbu. Jo a chválím orly a originalitu tohoto prvku, jelikož ti byli opravdu dost potěšující. ()
Galerie (43)
Photo © 20th Century Studios
![Království Planeta opic - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/168/823/168823612_7tuggy.jpg)
Zajímavosti (8)
- Prvý trailer získal 75 miliónov online videní za prvých 24 hodín. (Arsenal83)
- V rozhovore pre Empire urobil režisér Wes Ball porovnanie, že kým v predchádzajúcich filmoch sme videli opice v ich „dobe kamennej“, v tomto filme ich uvidíme v ich „dobe bronzovej“, zatiaľ čo predtým boli organizovanými lovcami - zberačmi, teraz už majú trvalejšie sídla, nosia odev, používajú kovové nástroje a majú rozvinutejšiu kultúru s náboženstvom a systémom písma. (Arsenal83)
- Opice využívajúce pozostatky lode na brehu ako obydlie je odkazom na cintorín lodí použitý ako úkryt vo filme Útek z planéty opíc (1971). (Arsenal83)
Reklama