Režie:
Steven SoderberghKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Michael Douglas, Don Cheadle, Jacob Vargas, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Tomas Milian, Catherine Zeta-Jones, Emilio Rivera, Erika Christensen (více)Obsahy(1)
Kriminální snímek známého režiséra Stevena Soderbergha vznikl na motivy britského televizního seriálu Traffik z roku 1989. Film se ovšem odehrává na americko-mexické hranici. Tři vzájemně propletené příběhy pojednávají o nikdy nekončícím boji proti drogové mafii. Mexický policista Javier Rodriguez se i navzdory své předvídavosti zaplete s kolegou do války dvou konkurenčních drogových gangů. Předseda amerického protidrogového úřadu Robert Wakefield zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je závislá na tvrdých drogách. Spořádaná panička Helena Ayalová teprve po zatčení svého muže zjistí, že její manžel je jedním z hlavních amerických distributorů drog, dovážených z Mexika… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (477)
Drogové filmy jsou moje parketa, tak není divu, že i Traffic mě velmi potěšil. Avšak ještě dřív než drogy, udeří do očí roztěkaná ruční kamera se skvěle zvolenými filtry, měnícími se stejně jako se střídá vyprávění jednotlivých příběhů. Příběhů policisty, soudce a manželky drogového dealera, které zdánlivě nemají nic společného, ale spojuje je jedna mohutná pointa - boj proti drogám. Film se divákovi emocionálně nijak nepodbízí a úspěšně se vyhýbá patetičnosti, naopak je velmi reálný. Potěší také výborné výkony tří hlavních představitelů, mezi kterými kral(ovn)uje Catherine Zeta-Jones. Výrazný zápor film nemá, ale jeho jednotlivé části se v celku mohly spojit elegantněji, resp. už jsme to viděli i lépe. 9/10 ()
Poprvé mě to ještě jakž takž bavilo, protože jsem stále čekal, co se z toho vyklube. Ale podruhé potřetí už ne - suchopárná středoproudová protidrogově angažovaná N-U-D-A. Rozmazlené, znuděné a dutohlavé bílé dětičky se v rámci protestu proti svým bohatým rodičům sjíždějí drogami, které kupují od chudých pouličních negrů, kteří jsou, chudáčci, vlastně obětí systému, a celý ten tyjátr dirigují španěláci, to je opravdu velké a originální překvapení. A tenhle byznys se bude točit dál a dál bez ohledu na to, kolik dealerů nebo narkobaronů se pozatýká, to jsem taky nevěděl. Mexičtí policajti jsou zkorumpovaná sebranka (další velké překvapení), ovšem kromě Benicia, jednoho statečného, který je zkorumpovaný jen trochu. Rodokapsový přerod Bety-Jones z ženušky-těhulky na Donnu Corleone. Pak nějaké to zákulisní politické a rodinné tlachání všelijakých panáků a paniček, při kterém se stále dokola mlátí už stokrát vymlácená sláma a ze kterého se citlivějším jedincům zvedá kufr. K tomu naprosto příšerná ruční kamera, aby to celé působilo hodně moderně a autenticky (a hlavně aby to bylo levnější), pocukrováno uslintaně patetickým koncem, a máme tu žhavého kandidáta na pár Oscarů. A divácké stádo tupě tleská a spatřuje v téhle rozplizlé bezpohlavní nudě geniální režii, myšlenkovou hloubku a závažné poselství, protože jelikož má celá tahle příšernost skoro dvě a půl hoďky, musí na ní přece "něco" být... ()
Nebýt první hodiny, která je podle mého NAPROSTO zbytečná a nudná, mohlo být mé hodnocení vyšší. Vyzdvihnout bych chtěl zejména Douglase, Zeta Jones a Del Tora. Bez nich by se mé hodnocení pohybovalo okolo 1 *. Opravdu nezáživný film. Navíc ta kamera a způsob, jakým bylo nasnímáno Mexiko, (nebo kde to vlastně bylo), mě nehorázně srala. ()
// Válka proti drogám pokaždé začíná doma. Ať už jste kdokoliv, kdekoliv a kdykoliv - pokaždé platí to samé. Soderberghova zpráva je jasná, problém je, že je možná až příliš jasná. Možná kdyby se v tomhle ohledu tlačilo míň na pilu, kladl se větší důraz na to, aby si divák mohl sám určitě věci domyslet, ubralo se na šťastných náhodách a celá linka s prominentní školačkou, která spadne do drog, dostala o něco lepší motivace, než "..I guess I'm angry.." pak by to vyznění fungovalo lépe. Takhle to byl sympatický chaos měnící se v až příliš čistý obrázek o tom, že všichni jsme idioti točící se v kruhu, ze kterého není cesty ven. V tomhle směru se mi Sicario líbilo podstatně víc. Nehledě na to, že to bylo z mého pohledu až příliš dlouhé - zbytečně. Řemeslně super, příběhově slabota, finální obrázek zklamání. Sorry, Stevene a spol. 6/10 ()
Soderberghovi se podařilo podívat se na problém drog tak komplexně, jak je to vůbec na ploše jediného filmu možné – od obyčejných feťáků, přes různé stupně překupníků až po protidrogové orgány. Je to mistrovsky odrežírovaná mozaika s vynikajícím scénářem a naprosto dokonalým obsazením až po naprosté štěky. Všechny čtyři Oscary jsou určitě ve správných rukou, ten za nejlepší film evidentně ne. ()
Galerie (52)
Photo © 2001 USA Films
![Traffic - Nadvláda gangů - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/723/159723505_001bdf.jpg)
Zajímavosti (36)
- Během prvního dne natáčení filmového debutu Soderbergha Sex, lži a video (1989) dostal od producentů telegram, ve kterém stálo, že slyšeli, že by neuměl řídit ani dopravu (couldn't direct traffic). O dvanáct let později, dostal Soderbergh Oscara za natočení filmu s názvem Traffic. (don corleone)
- Režisér použil na každý vyprávěný příběh jiný materiál a různým způsobem je také upravil při post-produkci. Docílil tak jiných odstínů jednotlivých částí filmu. (don corleone)
- V původní verzi filmu bylo zmíněno, že Caroline a její kamarádi chodí do školy Cincinnati Country Day. Tato škola po uvedení filmu proti asociaci svého jména ve spojení s drogami ostře protestovala a proto byla zmínka o škole vynechána v DVD verzi filmu. (don corleone)
Reklama