Režie:
Stephen SommersScénář:
Stephen SommersKamera:
Adrian BiddleHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Brendan Fraser, Rachel Weisz, John Hannah, Arnold Vosloo, Kevin J. O'Connor, Oded Fehr, Jonathan Hyde, Bernard Fox, Erick Avari, Stephen Dunham, Corey Johnson (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Temperamentní americký dobrodruh a voják cizinecké legie Rick O'Connell hledá v Egyptě své štěstí. Čirou náhodou objeví dávno ztracené Město mrtvých. Jeho objev je pro půvabnou knihovnici káhirského muzea a nadšenou egyptoložku Evelyn archeologický nález století. O'Connell dostane nabídku zavést Evelyn s výstředním bratrem Jonathanem do pouště. Evelyn touží objevit ztracenou Knihu mrtvých, Rick zase prahne po legendárním faraónově pokladu. Ruiny střežené bojovnými Tuaregy však skrývají děsivé tajemství - sarkofág s mumií staroegyptského kněze Imhotepa, jenž byl za svá provinění pohřben zaživa. Zemřel strašnou smrtí, byl sežrán tisíci brouky. Pokud by ho ale někdo oživil, znamenalo by to katastrofu pro celou zemi. Evelyn s Jonathanem a Rickem budou muset překonat strašlivé, životu nebezpečné nástrahy, uniknout příšerným kusadlům smrtících brouků a vést boj se starověkou sektou. A přesně ve chvíli, kdy mohou konečně nabrat dech, Evelyn nechtěně probudí Imhotepa. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (815)
"U všech faraonů. Dívenko, snesu žáby, kobylky, brouky, cokoliv kromě vás." Tak to já bych na egyptoložku Evelyn určitě nebyl tak zlý. Ona je sice trošku nemehlo, ale poměrně sympatické. Přesto by mě k návštěvě faraonovy hrobky nepřesvědčila. Není to proto, že bych měl nějaký nepřekonatelný odpor k bohatství, ale nemám zájem o setkání se zafačovaným nájemníkem. Ono to setkání sice nebylo vyloženě špatné, přednosti ani zadnosti Anuk-Su Namun nejevily žádnou známku chyby, dokonce i nějaký ten vtípek jsem při něm zaslechl, ale z nějakého mimořádně záhadného důvodu jsem se při tom zběsilém pobíhání nijak zvlášť nebavil. ()
Dvacátá léta byla zlatou érou nejrůznějších dobrodruhů a Egypt k jejich cestám přímo vybízel. Ve variaci na Indiana Jonese se dočkáme lidožravých brouků, party zombíků, faraonů a jedné velké lásky, která nerezaví. Ač je jeden z milenců mumifikovaný zaživa. Režisér a scénárista Stephen Sommers chce bavit a to je tím hlavním. Očividně měl nějaký filmařský záchvat, protože při vzpomínce na jeho mdlou Chobotnici nebo Van Helsinga je tohle divoká jízda plná cynické legrace a výtečně natočené akce. Spojil drsňáka ve službách cizinecké legie, toho času čekajícího na šibenici, roztržitou (a velmi půvabnou) odbornici na starý Egypt a jejího bratra, který se štítí jakékoliv námahy. A řadu slušných vedlejších postav. Ač v uzavřených katakombách lehce ztrácíme dech a pár scén se mohlo prostříhat, a dočkáme se i pár umělých popostrčení, pořád je to velká porce šťavnaté akce a digitálně lahůdkových triků. ()
Rozhodne to nie je žiaden Indiana Jones. Keď si to uvedomíte hneď na začiatku a dáte šancu popcornovému príbehu s dobrodružným scenárom a podarenými filmovými trikmi, nemali by ste byť sklamaní. Herecké obsadenie je tiež pomerne sympatické. Ústrednej dvojici Brendan Fraser a Rachel Weisz to celkom pristane. Trochu kŕčovitý sa mi zdál Arnold Vosloo v úlohe oživlého mumifikovaného faraona. *** ()
Když se po letech diskutuje na téma ´´ nejlepší nástupce Indiana Jonese ´´, většinou dojde ke shodě na Mumii z roku 1999 od Stephena Sommerse. A to ne náhodou. Indiana Jones je možná jenom jeden (respektive čtyři, brzy pět) a srovnávat Indianu Jonese a Mumii není tak jednoznačné, minimálně duchovním nástupnictvím a faktem, že po téměř 25 letech se těchto nástupců vyrojilo ještě méně než šafránu je ovšem jasné, že by se na Mumii z roku 1999 nemělo zapomenout. I proto, že se na ní zub času prakticky nepodepsal, nepřišla tak o své kouzlo a spolu například s prvním Matrixem, Americkou krásou, Klubem rváčů, Šestým smyslem či Magnolii tvoří jeden z důvodů, proč je rok 1999 v rámci filmu tak zásadním pomníkem. Mumie z roku 1999 z dnešního pohledu působí jako přesně ten ideální blockbuster v té nejčistší podobě, za které by byl dnes rád každý. Funguje v něm děs, napětí, dobrodružství, humor i romance. Stephen Sommers vzal Mumii a dávno po výkonech Borise Karloffa jí pojal tak ideálně svěže na sklonku mezi 20. a 21. stoletím. Sommers měl tehdy velké štěstí na casting (Brendan Fraser svým podáním Ricka O´Connella automaticky stvořil nového oblíbeného akčního hrdinu) a i když nejspíš nikdy nebude vnímán jako fenomenální režisér, z Mumie tehdy vytěžil maximum. Výpravou v Egyptě, scénářem, který dokázal spousty prvků zpracovat do jednoho funkčního celku a natočil jednoduše bravurní akční blockbuster, ze kterého vyskakují velmi milé vzpomínky i po x zhlédnutích. Poměrně epické měřítko se solidními vizuálními efekty, které se velmi drží i čtvrt století od vydání (na rozdíl od pokračování Mumie se vrací a legendárního Dwaynea Johnsona v roli Krále Škorpióna). Jednoduchou zápletku Sommers vykoupil tím, že ze své Mumie udělal jednu obří atrakci, která by dnešním blockbusterům mohla být čirou ukázkou, jak na to. Stačí se zaposlouchat do famózního soundtracku Jerryho Goldsmitha, sledovat ty nádherný kamerový výjevy, sledovat herce, které si své role očividně užívají (i Arnold Vosloo byl na Imhotepa skvělá volba) a především skutečně sledovat, že to Sommers celé vede schopnou rukou, která má šarm, styl, funkční atmosféru v mnoha ohledech (v momentech, které mají být napínavé i čistě zábavné) a především skutečně schopnou ruku. Sommers se možná i díky svým následujícím filmům nezapíše do historie jako světoborný tvůrce, za svou kariéru ovšem dokázal, že má minimálně zajímavé tvůrčí nápady. Což je velmi přítomné i právě v jeho první Mumii. Mumie není jedním z nejoblíbenějších dobrodružných filmů posledních 25 let pro nic za nic, Sommers v roce 1999 skutečně dokázal v jistém ohledu navázat na původní trilogii Indiana Jonese a dodat prostě skvělé dobrodružství, které šlape i po letech a funguje jako balíček mnoha různých emocí. Parádní vizuál, výrazný styl a především i po letech ukázka toho, jak natočit parádní dobrodružnou záležitost...... ()
Tento filmík som mal vždy celkom rád (aj keď sa nájdu zarytý odporcovia), a podľa mňa mu tá Sommersova takmer hororová vízia sakra dobre sekne. A samozrejme že je najlepším dielom trilógie, to sa rozumie samo sebou! Tradične parádna Goldsmithova hudbička pre moje uši a Fraserov úsmev +1. Približne ustálených 80% ()
Galerie (65)
Photo © Universal Pictures (2017)
![Mumie - Covery](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/166/659/166659671_e0321a.jpg)
Zajímavosti (77)
- Podle původního scénáře měla Evelyn (Rachel Weisz) pronést "je překrásný", když poprvé viděla plně vzkříšeného Imhotepa (Arnold Vosloo). Věta se natočila, ale z finální verze byla vystřižena. (Morien)
- V pasáži v baru, kde Rick (Brendan Fraser) mluví s Američany předtím, než se voda změní v krev, je možné vidět ruku asistenta režiséra, který právě kontroluje čas na hodinkách. (Duoscop)
- Hejna kobylek při útoku v Hamunaptře byla většinou generována počítačem, ale několik živých skutečných kobylek bylo použito při detailních záběrech, kdy kobylky lezou po hercích. Uchovávány byly v lednici, aby byly pomalejší a lépe se natáčely. (Morien)
Reklama