Režie:
Steven SpielbergKamera:
Dean CundeyHudba:
John WilliamsHrají:
Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, Richard Attenborough, Joseph Mazzello, Ariana Richards, Martin Ferrero, Samuel L. Jackson, BD Wong, Wayne Knight (více)Obsahy(1)
Za vědcem, doktorem Grantem přiletí milionář John Hammond. Řekne jemu a jeho kolegyni, vědkyni Ellie, že má pronajatý ostrov, kde má biologickou rezidenci, kam by mohli jezdit lidé. Ellie a Grant hledají vykopávky koster dinosaurů, jsou to paleontologové. Hammond potřebuje, aby mu někdo udělal posudek. Chce proto po Ellie a Grantovi, aby schválili, že jeho Jurský park je v pořádku. Hammond by jim za to podporoval jejich vykopávky po dobu tří let. Ellie a Grant nejdříve nechtějí, ale nakonec souhlasí. Neznámý muž mezitím přijde za Dennisem, zaměstnancem Hammonda. Nabídne mu mnoho peníz, pokud mu přinese embrya dinosaurů, ale Hammond se to nesmí nikdy dozvědět. Ellie a Grant s kolegou Ianem, Hammondem a dalšími společníky doletí tryskáčem na ostrov. Když projíždí Jurským parkem, Grant ani Ellie nevěří vlastním očím. Jsou tam živí dinosauři. Lidí se nebojí a žijí ve stádech volně v přírodě v parku. Hammond jim pak všem ukáže, že mají i muzeum. Díky videa jim ukáže, že dinosaury rozmnožili. Vzali komáry, kteří byli zatvrdnutí v pryskyřici z přírody před mnoha lety a zkoumali jejich krev. Někteří v sobě měli krev dinosaurů, jelikož jí vysáli. Vědcům se pak podařilo z D.NA. vytvořit dinosaury, jelikož k tomu použili i žabí D.N.A. Následně pak dinosaury rozmnožili. Vědci pak Grantovi oznámí, že volně se dinosauři nerozmnožují, jelikož mají jen samice a řídí jejich chromozomy. Jsou nebezpeční, ale v parku jsou udělaná opatření a mají elektrický plot. Kolegové Granta však budování parku neschvalují. I samotnému Grantovi dochází, že spojování lidí a dinosaurů může být nebezpečné. Hammonda pak přijedou navštívit vnoučata, děti Tim a Lex. Hammondovi je oznámeno, že se blíží bouře. Grant se svým týmem a s vnoučaty mezitím odjede na vyhlídkovou jízdu. Všichni jedou auty, které nemusí nikdo řídit, řídí je počítač. Tým pak řekne Hammondovi, že mají v parku spoustu problémů. Dennis by je měl vyřešit, ale nechce se mu. Pořád Hammondovi říká, že dostává málo peněz. Auto dojede k výběhu s tyranosaurem, ale on se neukáže. Dají mu tam i kozu, kdyby ji chtěl sežrat, ale nepomůže to. Grant následně z auta vyskočí a rozhodne se jít po svých. Ellie vystoupí taky a jdou i vnoučata. Po cestě potkají dinosaura, který leží, je nemocný. Ellie zjistí, že se otrávil, ale musí zjistit přesně čím. Najednou začne bouře, ale Ellie chce dál zkoumat otráveného dinosaura. Zůstane tedy na místě a ostatní jedou pryč. Dennis mezitím Hammondovi a jeho týmu řekne, že vylepšil telefonní síť, takže je možné, že na chvilku vypadne systém. On ho přitom záměrně vypl a jde si pro embrya dinosaurů, ale ostatním řekl, že jde do automatu. Potřebuje se dostat přes elektrickou bránu, ale nesmí se to nikdo dozvědět. Dennis ukradl několik embryí, ale kvůli vypnutému systému se zastavilo auto a přestávají fungovat elektrické ploty. Nefungují ani telefony, takže se s ostatními nemá Grant jak spojit. Dennis mezitím dojde k bráně... (TV Prima)
(více)Videa (15)
Recenze (1 350)
Nejpůsobivější věc na celém filmu - dinosaurus, a živý, a hladový. Už první ukázka tohoto zvířectva vypadala tak skutečně. První scéna s brontosaurem byla tak ohromná. A celkově byly efekty na vysoké úrovni (na tu dobu samozřejmě). A zbytek? Uspokojivý. Prostě a jednoduše - klasický scénář, nadprůměrné herecké výkony... A verdikt? Profesionálně odvedená práce Stevena Spielberga. Musí vidět každý. ()
Nato že sa film točil dva roky a boli prvý krát použité DTS zvuky, sa Spilbergovi podaril natočiť fakt pekný kúsok o vlastnom parku plný dinosaurov. Na ten rok fascinujúce efekty a o deji ani nehovorím............... Soundtrack John Williams: 1. Opening Titles ,2. Theme From Jurassic Park ,3. Incident At The Island ,4. Journey To The Island ,5. The Raptor Attack ,6. Hatching Baby Raptor ,7. Welcome To Jurassic Park ,8. My Friend, The Brachiosaurus ,9. Dennis Steals The Embryo ,10. A Tree For My Bed ,11. High-Wire Stunts ,12. Remembering Petticoat Lane ,13. Jurassic Park Gate ,14. Eye To Eye ,15. T-Rex Rescue And Finale ,16. End Credits , ()
„Sú to bylinožravce. Ale u teba urobia výnimku.“ Spoilery. Uviesť behom jedného roka dva také diametrálne odlišné (a tak neskutočne komerčne úspešné) tituly, ako Schindlerov zoznam a Jurský park... akože uf, dole klobúk. Deruhý menovaný patrí k mojim najsilnejším kinozážitkom 90. rokov. Kasting je zaujímavý v zmysle, že sa režisér zaobišiel bez hviezd. Tým šikovne ušetril monštruóznu časť z rozpočtu, keďže dané desaťročie vstúpilo do dejín o.i. aj tým, že najväčšie hviezdy bežne dostávali 20 a viac miliónov za jeden film. Mojím favoritom vždy bol bezpečnostňák Muldoon, ale skvelý miláčik je samozrejme aj Ian Malcolm alias polonahý adonis, ktorý to tu hrá ako hlavnú hviezdu a pritom je to normálna vedľajšia postava, i keď v jeho špecifickom poňatí neprehliadnuteľná a riadne špecifická. Nechýba ekoposolstvo, ľahko zapamätateľné hlášky a dialógy („Stavím sa, že doma na strome máš podobnú preliezačku.“ – „Nemám.“ – „Ani ja.“), strhujúcich akčných scén (džíp vs. dinosaurus), vyložene hororové nápady (mrazivo stupňovaný útok T-Rexa na kolónu, velociraptory v kuchyni), skvelé nápady (otrasy v pohári s vodou), nezabudnuteľné pasáže (koza) a poeticko-bombastická hudba Johna Williamsa (záverečný klavírový nežný odlet z ostrova, ústredný motív). V neposlednom rade máme k dispozícii úžasne exotickú, hravú výpravu džungľového ostrova s elektrickými ohradami, namakanými autami, počítačovými strediskami a jedálňami, do ktorých nevkročila noha zákazníkova (a v ktorých sa topí skvelá zmrzlina, keďže vypadol prúd). Po Jurskom parku sa toho v tvorbe špeciálnych efektov zmenilo nie dosť. Zmenilo sa všetko. Po atmosférickej stránke je to pohrobok 80. rokov (napr. Critters, Gremlins...), kedy to síce bolo hravé, bezstarostné, rodinné a dobrodružné, ale zároveň sa tu nielenže umieralo, ale i pomerne drsne, pričom bytosti (v tomto prípade dinosaury) vyzerajú ako čistý horor (fakt by som v noci v lese nechcel stretnúť kyselinového dilophosaura). Vizuálne je to vďaka kamere Deana Cundeyho (Halloween, Hmla) skutočne krása (Nedry v daždi, Arnold a za jeho chrbtom svetlá v tme, tieň živého raptora prelínajúci sa s jeho kresbou v reálnej veľkosti, odraz v kuchyni). Nepokazí to ani dvojsekundový záber na počítačového letiaceho Malcolma. Oproti knihe sa odohralo množstvo zmien (napr. v knihe je expert na dinosaurov Lex, Hammond s Malcolmom umrú, Hammond je v knihe solídny zmrd a nie rozkošný deduško, chýba množstvo scén a vedľajších dejových línií, Harding dostal oveľa väčší priestor). V scenári mi prekážalo pár logických hovadín (neschopný veterinár, ktorý vôbec nič nevie, hoc to má doslova priamo pred očami) a povinných dramaturgických oblúkov (ak je neustále zdôrazňované, že postava je fanúšik počítačov, je len otázkou času, kedy s nimi bude musieť pracovať, aby ostatným zachránila život), rôzne drobnosti (jedla sa ani nedotkli, výbeh pre raptorov sa veľkostne hodí ledva-ledva pre bernardína, Grant deťom pripomína náučné video, ktoré ale nevideli, keďže prišli až po premietaní a vrcholom je dilophosaurus v džípe, ako tam vliezol?), deus ex machina (T-Rex vs. raptory) a okamihy, ktorým som proste nerozumel (T-Rex vidí len pohybujúce sa predmety? Takže ak je v džungli a vládne v nej úplne bezvetrie, tak je slepý?). Nikdy som nechápal (neviem, možno chyba v preklade dabingu?) Elliein monológ „Viem, že aj ja som urobila chybu, že som nemala dostatok úcty k tej strašnej sile, ktorá sa nám vymkla z rúk.“ Z nostalgie nemôžem dať menej, ako 5*. Rozpočet 63 miliónov, celosvetová tržba nad jednu miliardu, čo dodať. Keby v tom hral Jackson o 2O rokov neskôr, všetko by to tam na kompletku vybúchal plameňometom. Mimochodom, jeho smrť údajne mala reálne vzniknúť, lež na Havaji (kde sa natáčalo) v tom čase zúril hurikán, tak sa to napokon vyriešilo smrťou mimo záber a "rukou" čo je paradoxne možno lepšie, ako explicitne ukázaná smrť asi jednej z mála postáv, ktorá na tom mizernom ostrove dokázala jednať pragmaticky a bez zbytočných citov naokolo). Kino Považan NMnV 1994 () (méně) (více)
10 / 10 Snáď žiadny iný snímok na mňa nemal taký silný dopad, ako táto luxusná výprava do minulosti - nielenže som sa stal beznádejným fanatikom všetkého prehistorického, čoho výsledkom sú ešte dnes plné poličky encyklopédií, ale prebudil sa vo mne aj skutočný a neutíchajúci záujem o kinematografiu. Vtedy som si totiž prvýkrát uvedomil, koľko tvrdej práce stojí za každým filmom, koľko síl a talentu si vyžaduje jeho natáčanie - a ako veľmi by ma takáto práca bavila. Spielberg je môj idol a Jurský park film môjho detstva, ktorý s pribúdajúcimi rokmi v mojich očiach na kvalite vôbec nič nestratil, práve naopak - až teraz, so slzou v oku spomínajúc na tie bezstarostné chvíle strávené pred televízorom, ho viem skutočne doceniť. ()
Miluji Jurský park. Před dvaceti lety se mu zhusta vyčítalo, že jde ze všeho nejvíc o pouhou trikovou atrakci, o krátkodechý spektákl reprezentující nejnovější technické možnosti hollywoodské kinematografie. Jeho monumentální kasovní úspěch se pak přičítal právě těmto důvodům a málokdo se pokoušel zamýšlet nad tím, že ze všeho nejvíc Jurský park suverénně zastupuje nikoli technické možnosti velkorozpočtové kinematografie, nýbrž onu oslňující hollywoodskou schopnost vyprávět příběhy. Velká vyprávění totiž nemusí zprostředkovávat komplikované příběhy nebo nabízet pole pro nejroztodivnější interpretace. Stačí jim totiž schopnost vyprávění sama o sobě a hollywoodská kinematografie právě tuto schopnost precizuje více než sto let, během nichž vyprodukovala mnoho a mnoho desítek tisíc filmů – a málokdo ji ovládá lépe než Steven Spielberg. Více v mé analýze některých aspektů vyprávění, již najdete na Douglasových poznámkách. ()
Galerie (173)
Photo © Universal Pictures
![Jurský park - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/000/217/217709_3afc25.jpg)
Zajímavosti (220)
- Jako alternativy za Richarda Attenborougha do role Johna Hammonda byli zvažováni Ian Bannen, Jon Pertwee, Clint Eastwood, Marlon Brando nebo Sean Connery. (PaTeXx)
- U prvního útoku Tyranosaura bylo odlákání světlicemi nápadem Jeffa Goldbluma (Ian Malcolm), který chtěl, aby scéna vypadala více heroicky. V původním scénáři měla jeho postava vystoupit z auta a jednoduše utéct, podobně jako u Donalda Gennara (Martin Ferrero). (PaTeXx)
Reklama