Režie:
Steven SpielbergKamera:
Dean CundeyHudba:
John WilliamsHrají:
Sam Neill, Laura Dern, Jeff Goldblum, Richard Attenborough, Joseph Mazzello, Ariana Richards, Martin Ferrero, Samuel L. Jackson, BD Wong, Wayne Knight (více)Obsahy(1)
Za vědcem, doktorem Grantem přiletí milionář John Hammond. Řekne jemu a jeho kolegyni, vědkyni Ellie, že má pronajatý ostrov, kde má biologickou rezidenci, kam by mohli jezdit lidé. Ellie a Grant hledají vykopávky koster dinosaurů, jsou to paleontologové. Hammond potřebuje, aby mu někdo udělal posudek. Chce proto po Ellie a Grantovi, aby schválili, že jeho Jurský park je v pořádku. Hammond by jim za to podporoval jejich vykopávky po dobu tří let. Ellie a Grant nejdříve nechtějí, ale nakonec souhlasí. Neznámý muž mezitím přijde za Dennisem, zaměstnancem Hammonda. Nabídne mu mnoho peníz, pokud mu přinese embrya dinosaurů, ale Hammond se to nesmí nikdy dozvědět. Ellie a Grant s kolegou Ianem, Hammondem a dalšími společníky doletí tryskáčem na ostrov. Když projíždí Jurským parkem, Grant ani Ellie nevěří vlastním očím. Jsou tam živí dinosauři. Lidí se nebojí a žijí ve stádech volně v přírodě v parku. Hammond jim pak všem ukáže, že mají i muzeum. Díky videa jim ukáže, že dinosaury rozmnožili. Vzali komáry, kteří byli zatvrdnutí v pryskyřici z přírody před mnoha lety a zkoumali jejich krev. Někteří v sobě měli krev dinosaurů, jelikož jí vysáli. Vědcům se pak podařilo z D.NA. vytvořit dinosaury, jelikož k tomu použili i žabí D.N.A. Následně pak dinosaury rozmnožili. Vědci pak Grantovi oznámí, že volně se dinosauři nerozmnožují, jelikož mají jen samice a řídí jejich chromozomy. Jsou nebezpeční, ale v parku jsou udělaná opatření a mají elektrický plot. Kolegové Granta však budování parku neschvalují. I samotnému Grantovi dochází, že spojování lidí a dinosaurů může být nebezpečné. Hammonda pak přijedou navštívit vnoučata, děti Tim a Lex. Hammondovi je oznámeno, že se blíží bouře. Grant se svým týmem a s vnoučaty mezitím odjede na vyhlídkovou jízdu. Všichni jedou auty, které nemusí nikdo řídit, řídí je počítač. Tým pak řekne Hammondovi, že mají v parku spoustu problémů. Dennis by je měl vyřešit, ale nechce se mu. Pořád Hammondovi říká, že dostává málo peněz. Auto dojede k výběhu s tyranosaurem, ale on se neukáže. Dají mu tam i kozu, kdyby ji chtěl sežrat, ale nepomůže to. Grant následně z auta vyskočí a rozhodne se jít po svých. Ellie vystoupí taky a jdou i vnoučata. Po cestě potkají dinosaura, který leží, je nemocný. Ellie zjistí, že se otrávil, ale musí zjistit přesně čím. Najednou začne bouře, ale Ellie chce dál zkoumat otráveného dinosaura. Zůstane tedy na místě a ostatní jedou pryč. Dennis mezitím Hammondovi a jeho týmu řekne, že vylepšil telefonní síť, takže je možné, že na chvilku vypadne systém. On ho přitom záměrně vypl a jde si pro embrya dinosaurů, ale ostatním řekl, že jde do automatu. Potřebuje se dostat přes elektrickou bránu, ale nesmí se to nikdo dozvědět. Dennis ukradl několik embryí, ale kvůli vypnutému systému se zastavilo auto a přestávají fungovat elektrické ploty. Nefungují ani telefony, takže se s ostatními nemá Grant jak spojit. Dennis mezitím dojde k bráně... (TV Prima)
(více)Videa (15)
Recenze (1 349)
Spielberg sa nám po dvadsiatich rokoch vrátil k žánru titulu, ktorý z neho spravil hviezdu a po rokoch rodinných mainstreamov ukázal, že nestratil cit ani pre nahnanie poriadnej dávky napätia. Úžasný vizuál posunul možnosti efektov znova o obrovský kus dopredu, čomu nasvedčuje fakt, že projekcia po dvadsiatich rokoch nepôsobí ani trošku zastaralo a myslím, že by sa kľudne v kinách mohol pobiť s dnešnými súpermi, čo sa vizuálnych efektov týka a s mnohými by vyšiel ako víťaz. Príbehovo priamočiare, no veľmi dobre zahrané, má to neskutočný spád a gradáciu, sú tam emócie, napätia neúrekom, no čo viac od kvalitného blockbusteru čakať. Snáď len kvalitnejšie pokračovanie. Ale tomuto sa nedá vyčítať ani mäkké F. 100%. ()
Keby bol "Jurský Park" natočený v dnešných časoch, asi by nikoho nejak výraznejšie nenadchol. Avšak v roku 1993 to bol totálny trhák. Filmové postupy pri animácii dinosaurov, ktoré sa tu použili, boli do tej doby nevídané. Steven Spielberg tým položil ďalší míľnik hollywoodskej produkcie. Myslím, že si bol vedomí toho, že tvorí klasiku. S takým očarujúcim trikovým prevedením sa nedalo neuspieť. **** ()
Nevím, zda v roce 1993 byla v nějaký zemi revoluce, ale na jisto vím, že v filmové zemi se odehrávala a měl jí na svědomí Steven Spielberg. Velké dítě Hollywoodu nechalo na plátně běhat a řvát dinosaury. Každýho jednoho diváka přesvědčil o tom, že lze i komerční blockbustery dělat s láskou a zápalem pro to krásné plnění světa snů a fantazie, které stříbrné plátno umožnuje měrou vrchovatou. Ten pocit, spatřit na velkém plátně dinosaura na zádních, koukat na zuby tyranosaura a nechat se jeho řevem zařezat do sedačky, ten krásný pocit už bude mít každý, kdo viděl Juráčka v kině navždy v sobě. Co je však skvělý, že film není postaven je na wau efektu z dinasaurů, ale i příběhu který má tempo, napětí a i po letech neskutečnou dynamiku. Spielbergova hravost a nápaditost se projevuje v mnoha scenách. Herci ? Asi dobrý, ale všichni kdo v tomhle filmu hraje první housle a lidi to tedy věru nejsou. ()
Film překvapil hlavně efekty, efekty které se v té době zapsali do historie kinematografie. Příběh s dinosaury si v té době každý oblíbil. Mám rád tenhle film, akorát mě nebaví, když musím sledovat věčně užvaněnýho a rozjařenýho majitele parku, který i když pravda si svou roli řádně prožíval. Celkově na mě v dřívějších letech film dojem udělal, ale jak film stárne stále se vylepšují efekty, tak nakonec zůstane u přívlastku Ten, který započal éru počítačových efektů ve filmech a to mu zůstane. ()
Galerie (180)
Zajímavosti (219)
- Steven Spielberg obsadil Waynea Knighta (Dennis Nedry) na základě jeho hereckého výkonu ve filmu Základní instinkt (1992). Prozradil: „Jen jsem čekal na titulky, až ukážou jeho jméno.“ Do stejné role byl zvažován i Charlie Sheen. (PaTeXx)
- Dennis Nedry (Wayne Knight) vyzkouší plechovku na převoz embryí, kterou mu dal Dodgson (Cameron Thor) a na ruce mu i po otření zřetelně trochu pěny zbude. Ihned poté má dlaň naprosto čistou, přesto si ji v dalším záběru čistí ubrouskem. (DexMASTER094)
- Hrdinům příliš vábně nevonící hromada dinosauřího trusu byla vyrobená z hlíny, bláta a sena. Filmaři ji pak polili medem a papájou, aby se k ní slétly mouchy. (SONY_)
„Sú to bylinožravce. Ale u teba urobia výnimku.“ Spoilery. Uviesť behom jedného roka dva také diametrálne odlišné (a tak neskutočne komerčne úspešné) tituly, ako Schindlerov zoznam a Jurský park... akože uf, dole klobúk. Druhý menovaný patrí k mojim najsilnejším kinozážitkom 9O. rokov. Kasting je zaujímavý v zmysle, že sa režisér zaobišiel bez hviezd. Tým šikovne ušetril monštruóznu časť z rozpočtu, keďže dané desaťročie vstúpilo do dejín o.i. aj tým, že najväčšie hviezdy bežne dostávali 20 a viac miliónov za film. Mojím favoritom vždy bol bezpečnostňák Muldoon, ale skvelý miláčik je samozrejme aj Ian Malcolm alias polonahý adonis, ktorý to tu hrá ako hlavnú hviezdu a pritom je to normálna vedľajšia postava, i keď v jeho špecifickom poňatí neprehliadnuteľná a riadne špecifická. Nechýba ekoposolstvo, ľahko zapamätateľné hlášky a dialógy („Stavím sa, že doma na strome máš podobnú preliezačku.“ – „Nemám.“ – „Ani ja.“), strhujúce akčné scény (džíp vs. dinosaurus), vyložene hororové nápady (mrazivo stupňovaný útok T-Rexa na kolónu, velociraptory v kuchyni), skvelé nápady (otrasy v pohári s vodou), nezabudnuteľné pasáže (koza) a poeticko-bombastická hudba Johna Williamsa (záverečný klavírový nežný odlet z ostrova, ústredný motív). V neposlednom rade máme k dispozícii úžasnú exotickú výpravu džungľového ostrova s elektrickými ohradami, namakanými autami, počítačovými strediskami a jedálňami, do ktorých nevkročila noha zákazníkova (a v ktorých sa topí skvelá zmrzlina, keďže vypadol prúd). Po Jurskom parku sa toho v tvorbe špeciálnych efektov zmenilo nie dosť. Zmenilo sa všetko. Po atmosférickej stránke je to pohrobok 8O. rokov (napr. Critters, Gremlins...), kedy to síce bolo hravé, bezstarostné, rodinné a dobrodružné, ale zároveň sa tu nielenže umieralo, ale i pomerne drsne, pričom bytosti (v tomto prípade dinosaury) vyzerajú ako čistý horor (fakt by som v noci v lese nechcel stretnúť kyselinového dilophosaura). Vizuálne je to vďaka kamere Deana Cundeyho (Halloween, Hmla) krása (Nedry v daždi, Arnold a za jeho chrbtom svetlá v tme, tieň živého raptora prelínajúci sa s jeho kresbou v reálnej veľkosti, odraz v kuchyni). Nepokazí to ani dvojsekundový záber na počítačového letiaceho Malcolma. Oproti knihe sa odohralo množstvo zmien (napr. v knihe je expert na dinosaurov Lex, Hammond s Malcolmom umrú, Hammond je v knihe solídny zmrd a nie rozkošný deduško, chýba množstvo scén a vedľajších dejových línií, Harding dostal oveľa väčší priestor). V scenári mi prekážalo pár logických hovadín (neschopný veterinár, ktorý vôbec nič nevie, hoc to má doslova priamo pred očami) a povinných dramaturgických oblúkov (ak je neustále zdôrazňované, že postava je fanúšik počítačov, je len otázkou času, kedy s nimi bude musieť pracovať, aby ostatným zachránila život), rôzne drobnosti (jedla sa ani nedotkli, výbeh pre raptorov sa veľkostne hodí ledva-ledva pre bernardína, Grant deťom pripomína náučné video, ktoré ale nevideli, keďže prišli až po premietaní a vrcholom je dilophosaurus v džípe, ako tam vliezol?), deus ex machina (T-Rex vs. raptory) a okamihy, ktorým som proste nerozumel (T-Rex vidí len pohybujúce sa predmety? Takže ak je v džungli a vládne v nej úplne bezvetrie, tak je slepý?). Z nostalgie nemôžem dať menej, ako 5*. Rozpočet 63 miliónov, celosvetová tržba nad jednu miliardu, čo dodať. Keby v tom hral Jackson o 2O rokov neskôr, všetko by to tam na kompletku vybúchal plameňometom. Mimochodom, jeho smrť údajne mala reálne vzniknúť, lež na Havaji (kde sa natáčalo) v tom čase zúril hurikán, tak sa to napokon vyriešilo smrťou mimo záber a "rukou" čo je paradoxne možno lepšie, ako explicitne ukázaná smrť asi jednej z mála postáv, ktorá na tom mizernom ostrove dokázala jednať pragmaticky a bez zbytočných citov naokolo). Kino Považan NMnV 1994 () (méně) (více)