Režie:
Steven SpielbergKamera:
Vilmos ZsigmondHudba:
John WilliamsHrají:
Goldie Hawn, Ben Johnson, Michael Sacks, William Atherton, Gregory Walcott, Steve Kanaly, Louise Latham, Bill Thurman, Lorraine Meeks, Rafael López (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (137)
Tenhle expres do Sugarlandu mě za srdce nechytil, tak nějak prolétl kolem mě a zmizel v dáli.. Počínání hlavních postav, tj. manželského páru malých kriminálníků (zlodějíčků), bylo místy úsměvné, někdy nepochopitelné, občas zarážející.. Skutečný příběh neznám, neslyšela jsem o něm, tedy jsem to brala tak, jak mi to naservíroval Steven Spielberg a žádné velké nadšení se nekonalo.. Na jedno kouknutí dobré.. ()
Vynikající. Nad slzavě vyhlížející historkou (i když je podle skutečnosti) o rodičích, kteří chtějí své dítě zpět, vítězí režie, reálie a bezchybné herecké výkony. Od Goldie Hawn až po postavu policajta, který vede vyjednávání. Film pak v podstatě "přesahuje" sám sebe a vypráví i o soudržnosti, zbraních, spravedlnosti i "policajtské cti." Když jsem pochopil ten vpravdě metaforický název, byl jsem navýsost spokojen. ()
Je vtipné pozorovat první filmy Scorseseho, Coppoly, Lucase a Spielberga a vidět, jak strašně si byli podobní. Sugarland Express je každopádně vynikající relativizující road-movie vypovídající především o své době a americkém životě. Spielbergův kino-debut skutečně má co nabídnout jak Stevenovým fanouškům, tak i těm, co si na něj nepotrpí. ()
Po stopách Goldie Hawn tentokrát na začátek Spielbergovy cesty. Problémem u mě nebyl ani taky děsný dabing (už třetí v pořadí, proboha!) s Lucií Svobodovou a Bohdanem Tůmou, jako spíš, že tenhle film je děsná blbost. Utahaná road movie, kde je stejně už na začátku jasné, že se bude vzpomínat na Bonnie a Clyde. ()
No, nic moc teda. Když dvojice hrdinů unese policejní auto i s policistou a pak setíky policistů za nimi jedou, střílí po nich a snaží se je zastavit, i když oni jasně předem řekli, že se chtějí dostat do Sugarlandu, kde policistu propustí, tak mi přijde, že je děj filmu naprostý nesmysl - zjevně jde o zbytečné ohrožení na životech všech kolemjdoucích, neúčelné náklady na pohonné hmoty atd... Ale pokud se to tak před těmi 40 lety stalo, tak musím říct, že tamní policisté byli neskutečně hloupí. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (9)
- Producenti nebyli schopni najít dítě, které by se podobalo hlavnímu hereckému páru. Spoluproducent Richard D. Zanuck tak obsadil svého vlastního syna. (HellFire)
- První celovečerní film Stevena Spielberga a zároveň první spolupráce s jeho dvorním skladatelem Johnem Williamsem. (Satan)
- Ukradené policejní auto, Dodge Polara, bylo i se všemi dírami po kulkách po natáčení Spielbergem odkoupeno. (Satan)
Reklama