Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dokudrama Jako letní sníh mapuje životní příběh Jana Amose Komenského, který se stal kvůli svým přesvědčením a názorům patrně nejznámějším českým vyhnancem. Většinu života strávil mimo svou vlast, ale přesto svými jedinečnými myšlenkami, které zaznamenal v téměř 200 knihách a spisů, zásadně předběhl svoji dobu a ovlivnil celý svět. Film se natáčel v České republice, ale také v těch místech Evropy, ve kterých jsou nejpatrnější stopy působení Jana Amose, tedy také v Maďarsku, kde se mu podařilo vytvořit životaschopný model výuky pod heslem „škola hrou“. Příběh Komenského rámuje jeho rozhovor s malířem Rembrandtem, který kreslil jeho podobiznu. Na základě jejich rozhovoru se před námi odvíjejí jednotlivé epizody Komenského života. Ukazují, že Komenský byl nejenom nesmírně plodným autorem a skvělým myslitelem, ale také člověkem z masa a kostí, člověka láskyplného, sužovaného osobními tragédiemi i tehdejším překotným vývojem evropské společnosti. Ve ztvárnění hlavní role se vystřídají Alois a David Švehlíkovi. Významnou roli si zahraje také Vladimír Javorský nebo Igor Bareš, který ztvárnil malíře Rembrandta. Literární odkaz Jana Amose Komenského je velmi obsáhlý a různorodý. Psal latinsky i bohatou a působivou češtinou. Tvořil spisy encyklopedické a jeho ideálem byla vševěda, objímající veškeré tehdejší vědění, zanechal však také díla teologická i teosofická, hymnologická i hymnografická či všenápravná (výchovná, ale přesahující rámec didaktiky). Do obecného povědomí se zapsal také jako autor nejslavnějšího česky psaného díla 17. století s názvem "Labyrint světa a ráj srdce". Režie filmu se ujal Lubomír Hlavsa, známý filmem Poslední útěk Jeronýma Pražského, anebo Jan Hus: Cesta bez návratu. Film vznikl v koprodukci České televize a společnosti Vistafilm. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (78)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Ono tomu je co vyčítat a není toho málo - vadil mi tam přehnaný počet zpomalených záběrů (až jsem si v jednu chvíli vzpomněl na jednu epizodu z Gartha Marenghiho), herecké výkony u většiny herců, především těch dětských, nebyly nic moc, některé dialogy působí strašně učebnicově (což je největší problém těchto historických filmů) a prostřední část filmu mi přišla poněkud nudná. Je toho i víc, ale nechce se mi tu všechno vypisovat, protože jinak jsem docela dost spokojený. Na český TELEVIZNÍ film je to totiž dost slušná práce, jak po stránce filmařské, ve které je fakt hodně vidět snaha to udělat co nejlíp, tak po stránce scénáře, který se ten život Komenského snaží podat co nejzajímavěji. Ne vždy se to tomu filmu daří, ale i tak tu je nejedna zajímavá scéna a má to i docela silný závěr. I pro pár zajímavých myšlenek se tu najde místo. Takže jo, mínusů to nemá málo, ale převládají u mě spíš pozitivní dojmy. Konečně tu zas vzniklo něco, co se zde normálně netočí a k tomu všemu je to taky povedené. Slabé 4* ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Připomíná to rozhlasovou hru. Hodnotím 50%. Půdorys spočívá v předpokladu, že malíř Rembrandt na obraze, který nyní visí v slavné galerie Uffizi (byl jsem v ním před pár lety) , když žil v Amsterodamu, namalovat svého souseda Amose. Herecké obsazení je velmi kvalitní. Triková zjevení nebo požár působí nepřirozeně. ()

Reklama

petikacka 

všechny recenze uživatele

Jsem naprosto nadšená. Konečně se někdo chopil látky o našem Učiteli národů. Zjistila jsem kolik jsem toho zapomněla, ale je to taky dáno tím, že se o Komeniovi vlastně vůbec nemluví, nepíše, nenatáčí. O Janu Husovi či Karlu IV. toho víme tolik a přitom J.A.Komenský ovlivnil celou Evropu možná daleko víc. Sqělí Švehlíci a Igor Bareš jako Rembrandt. Tohle by měli povinně pouštět na školách. Mě to vyloženě dojalo. Za mě 100% ()

brumbrum 

všechny recenze uživatele

Beriem, ze cesky film je plus samo o sebe a preto aj ta 1*. Ale takto ucelovo zhovadit dejiny je predsa len jemne iritujuce. Posolstvo spracovania je natolko klise, ze sa clovek nestaci cudovat, ze takato blbeckovska uroven ludom nijako nevadi; keby ovsem film ukazal pravdivy zivot dakeho svatca katolickej cirkvi z tej doby, tak by tu vsade stalo ze 'to aka agitka'. Jak za bolsevika sa ludom vtlkaju obrazy typu "katolicky mnich plny nenavisti pali ucebnice", alebo "chudak reformovany brat sa snazi spasit svet a zla katolicka cirkev mu v tom brani" a podobne nezmysly. Prave katolicka cirkev sa od nepamati starala o zachovanie zivota chudaka, sirenie literatury a vyuku najbiednejsich, ved je toho vsade milion historickych faktov, dokumentov, knih, zivotopisov svatych atd. - no ale to nie je tak popularne vsakano. Postkomunisticka skola, ako su zli prave katolici, sa nadalej velice dobre predava. Povinna demagogia o boji katolickej cirkvi a Kopernika je tu dotiahnuta do dokonalosti - len je kuriozne tvrdenie o neucenosti katolickej cirkvi, ked prave vedci ako sam Kopernik, boli katolicki ucenci a knazi - a ze v radoch kolegov sa nasli satanasi, ktori im priali smrt, to nema nic spolocne s cirkvou, ale s pokazenostou ludskou. Nech sa paci, precitat si o "reformatoroch" ci skor deformatoroch, co chceli "menit svet" a preco Hitler staval prave na proti-ludskych tezach Martina Lutera. Dokola poukazovat na fakt, ze aj v cirkvi su satani, co ucenie o laske k Bohu a cloveku otocia na vrazdenie, je ako ucit autoskolu pobytom na pitevni, kde lezia mrtvoly autonehod. Ale jedno sa autorom filmu predsa len podarilo, aj ked neumyselne: v snahe poukazat na obrovskeho ducha JAKeho, vykreslili jeho "Bohom inspirovanu snahu globalne vylepsit svet"; kazdy co len trocha zorientovany veriaci krestan pozna tuto demagogiu, ked clovek vykrvaca snahou po Bohu globalne korigovat svet: svet sa totiz meni od seba sameho a sirenim lasky a pokoja vo svojom bezprostrednom okoli, a nie vydavanim knih, podla ktorych sa nasledne bude riadit svet. Taku knihu totiz uz napisal sam Boh a ludia ju veselo ignoruju, cize jednoduchou uvahou mozno dospiet k poznaniu, ze len hodne pomyleny a pysny clovek moze chciet vytvorit dielo este dokonalejsie nez Biblia, podla ktoreho ludia budu dokonale zit. Dalsi fakt, ktory autori zrejme nechceli takto vykreslit je, ze pan JAKy priviedol do hrobu dve manzelky, kedze ich tahal ako spinave pradlo po Europe a komplet ignoroval nielen ich manzelske ale i celkom zakladne ludske potreby, ako jedlo, zdravie ci zazemie a bezpecie. Zamerany sam na svoju pomyselnu dokonalost poznania na plnej ciare zlyhal ako manzel aj ako otec. Tie "suprove myslienky" zaznievajuce ustami JAKeho, su komplet vykopirovane z beznych kazni beznych katolickych kazatelov, staci si pustit napr. prednasky Vojtecha Kodeta alebo Mariana Kuffu a clovek nemusi pocuvat ten reformatorsky patos. Za mna 1*, kedze je to cesky film a nerad davam "odpad" na domacu tvorbu. Film nepriniesol nic nove, len vykreslil JAKeho ako obet katolickej cirkvi, na pozadi polovnickej latiny o Habsburgoch. () (méně) (více)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Není zvykem, abych se setkával s dokudramatem, navíc na České televizi. O to zajímavější byl tento film, jehož pravidla dokumentu, ale i televizního dramatu, jsem chvíli zpracovával. Odpovědí Vám ale bude mnoho zajímavých informací, krásné herecké výkony a perfektně vybroušené dialogy, které je radost poslouchat od začátku do konce. Navíc musím říct, že táta a syn Švehlíkovi pro roli Jana Ámose Komenského staršího a mladšího, byla naprosto perfektní volba. Stejně tak, jako odvyprávění života Komenského v podobě setkání Jana Ámose s Rembrandtem, které je teoretické, ale o to zajímavěji jejich diskuze zní. Igor Bareš a Alois Švehlík naprosto excelovali a musím říct, že jsem si některé scény po shlédnutí musel pustit ještě jednou. Jestli je nějaké doku-drama vzorové, tak pak je to tento kousek s názvem Jako letní sníh. Ten závěr, ten mi stále rezonuje v mysli. Krásná práce a já děkuji za sesumírování života Jana Ámose Komenského. Doufám, že takové příběhy budou pouštět učitelky dějepisu na základkách současnosti, co bych za podobné příběhy tenkrát dal... ()

Galerie (29)

Zajímavosti (3)

  • Natáčení probíhalo na hradě Sovinec a Buchlov. Větrný mlýn se nachází v Rymicích. (SONY_)
  • Historicky není prokázáno, že by se Rembrandt s Komenským setkal nebo ho portrétoval. Obraz, který je vidět ve filmu opravdu namaloval Rembrandt a jmenuje se „Portrét starého muže“ nebo „Portrét rabína“. Podle znalců byl namalován v roce 1664 nebo 1665 a z největší pravděpodobností opravdu znázorňuje Komenského. (xisp)
  • Asi nejznámější portrét Komenského namaloval v roce 1641 Rembrandtův žák Jürgen Ovens. Tento portrét je vystaven v muzeu J. A. Komenského v Naardenu. (xisp)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno