Režie:
Oliver StoneKamera:
Robert RichardsonHudba:
John WilliamsHrají:
Kevin Costner, Kevin Bacon, Tommy Lee Jones, Laurie Metcalf, Gary Oldman, John Larroquette, Beata Poźniak Daniels, Michael Rooker, Ron Rifkin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Na Johna Fitzgeralda Kennedyho, 35. prezidenta Spojených států amerických, byl spáchán atentát v pátek 22. listopadu 1963. Smrt populárního, charizmatického politika vyvolala celosvětový ohlas. V USA její vyšetřování vyvolávají rozdílné reakce. Newyorský státní zástupce Jim Garrison od počátku odmítá oficiální verzi o atentátu, která vraždu označila za akt jedince. Domnívá se, že střelec Lee Harvey Oswald byl pouze nastrčenou figurkou. Společně s týmem spolupracovníků Garrison zkoumá dostupné obrazové záznamy dallaského atentátu a prověřuje také teorii o více střelcích... Film natočil americký režisér Oliver Stone (nar. 1946), jenž se proslavil zejména volnou trilogií o vietnamské válce Četa, Narozen 4. července a Nebe a země. Kromě toho zaujal například hudebními snímky Evita a The Doors či historickým velkofilmem Alexander Veliký (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (603)
Tak toto trochu bolelo. V žiadnom prípade nespochybňujem kvality tohto filmu, ktoré jednoznačne má - skvelá, chvíľami jemne patriotistická hudba Johna Williamsa, prehnane sofistikovaný scenár či náročné dialógy- na čom si zgustnú najmä intelektuáli, unikátny a zároveň dojemný záverečný monológ Jima Garrisona alias Kevina Costnera a tiež skvelí herci, no nech je to, čo vidím, akokoľvek perfektné, nemôžem poprieť fakt, že som sa asi polovicu filmu nudila. Ako tu už niekto spomenul, JFK slúži len na rekonštrukciu faktov a lepšie by mu to svedčalo ako dokument než 3hodinový film. Myslím si, že je dosť ťažké pochopiť všetky tie medzinárodne prepojené ilegálne vzťahy rôznych vládnych organizácii a 3 hodiny vstrebávať šialene rýchle dialógy a film prešpikovaný informáciami, som chvíľami nezvládala, hoci ma svetové politické udalosti vždy zaujímali. Najhoršie snáď je, že tento film divákovi neposkytne naozajstnú pravdu o tom, čo sa vlastne stalo, Stone len načrtol veľké množstvo vzájomne prelínajúcich sa faktov o tom, aké ilegálne môžu byť v niektorých smeroch vládne organizácie ako CIA či FBI - čo si divák uvedomuje aj bez tohto filmového prínosu. ()
To, že je to konšpiračka by mi až tak nevadilo ako fakt, že je to úplne otrasne zrežírované a ešte horšie napísané. Rádovo tretina filmu sú flashbacky, čo je znamením mizerného scenáristu, ktorý nevie vyrozprávať príbeh cez prítomné scény, ale musí si vypomáhať dovysvetľovaním. Ďalším základným problémom je vizuál, ktorý vyzerá ako z treťotriedneho televízneho filmu. Replikovanie dobových záberov (s Oswaldom) je nedôveryhodné a dobový vizuál Stone navodzuje otrasným presvietením scény a teplými televíznymi filtrami. Dal som tomu hodinu a pol a i to bolo viac než dosť. Sfilmovaná strata času. ()
Poprvé jsem viděl film JFK jako fagánek školou povinný v kině a i když na mě tenkrát hodně způsobil, pořád tomu chybělo hodně znalostí ohledně atentátu JFK, abych si film mohl dostatečně užít. Nedávno jsem se díval na program Discovery world a uviděl jsem v něm minisérku dokumentů o atentátu na JFK. Vhodnější doba pro projekci filmu už být nemohla a já se tedy s chutí zakousl do téhle pořádně velké filmové porce. Musím říct, že Oliver Stone dokázal dát příběhu dynamiku a nápětí a svým více méně dokumentaristickým stylem vyprávění mě ze 3hodin 20minut nudil jen tak 15 minut někde za první hodinou. Samotný herci moc nemají co hrát a ve filmu se pouze vezou na vlně příběhu, který má v sobě tolik semtexu, že nedává šanci k nějakým extra hereckým výkonům, možná s vyjímkou Tommy Leeho, z jeho pohledu jsem fakt dobrej pocit neměl. Právě díky jedinečné konfrontaci s následným pásmem dokumentů na Discovery se musím usmívat, jak to lišák Oliver zaonačil, aby atentát zcela jasně vyzníval ve prospěch teorie spiknutí a upřimně řečeno udělal to velmi dobře. Mistr ignoroval pár malých zato velmi klíčových detailů, protože ty by mu jeho filmařsky dokonale vystavěnou teorii o atentátu na JFK asi pěkně nabourali, ale ať už je pravda jaká chce, nic to neměni na faktu, že tenhle film je režisérský majstrštyk první kategorie. ()
Jeden z mála filmov trvajúcich tri a pol hodiny pri ktorých som od začiatku až do konca nemihol "brvou". Film s veľkým "F", ktorý by mal vzhliadnuť nejeden "rožkom opitý" Američan žijúci s ružovými okuliarmi na očiach. Snáď sa dožijeme roku 2029 a záznamy verejnosti zverené ozrejmia fakty a skutočnosti tohoto obludného činu. Nie len kvôli Amerike a jeho ľudu, ale aby si celý svet zase raz aspoň na chvíľu uvedomil čoho je jedna prehnitá krajina z poza oceánu, hviezdami vlajkou posiata, schopná napáchať, kvôli peniazom a mocou s tým súvisiacou. ()
Těžko odhadnout, jak velká část filmu je založena na faktech a kolik si Oliver Stone vycucal z prstu. Byl Lee Harvey Oswald atentátník nebo obětní beránek ve hře mnohem mocnějších šedých eminencí? Upřímně - je mi to u sedacích partií, odpicnutý prezident je pro mě pouze nejasnou lekcí z historie cizího národa. Největším kladem na "JFK" je každopádně lahůdkové herecké obsazení, skutečný festival hvězd, z nichž každá odvedla své maximum třeba i na malém prostoru. Jestli Oliver Stone natočí další fakta z vládních kruhů USA, například že Barák s Oknama je prezident Islámského státu, frau Merkel je jeho manželka, jejich otcem je knížepán Schwarzenberg a mámou ombudsmáňa Šabatová, nebo že Jirka Křoví jr. byl chovancem ústavu pro duševně choré a speciálně pro něj museli oválnou pracovnu vypolstrovat a denně ze zdí smývat jeho výkaly... nebudu mít problém uvěřit i méně nadanému režiséru a scénáristovi. 69% ()
Galerie (78)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (41)
- Z bývalých Kennedyho spolupracovníků se oficiálně za dílo Olivera Stonea postavil pouze Frank Mankiewicz, syn Hermana Mankiewicze, scenáristy proslulého filmu Občan Kane (1941). Ten prohlásil, že „každý Američan musí být Stoneovi za toto jeho dílo velice vděčný.“ Jediným Stoneovým problémem podle něho bylo, že „otevřel dveře, které byly příliš dlouho zavřené.“ (Gyshin)
- Earling Carothers Garrison, který si na počátku šedesátých let změnil křestní jméno na Jim (zdrobnělina jména James), nebyl ani zdaleka takovým nablýskaným rytířem, jak se z filmu Olivera Stonea zdá. Kolem jeho osoby bylo mnoho záhad, včetně několika podezření z napojení na organizovaný zločin, který sám vyšetřoval. Ani jeho zapálené bádání nebylo tak černobílé, jak snímek prezentuje, přestože je pravdou, že na tomto poli patřil k těm nejproslulejším. (Gyshin)
- Gary Oldman, který hraje Lee Harveyho Oswalda, jej posléze namluvil v jedné epizodě dokumentárního seriálu Frontline (od r. 1983). (Kulmon)
Reklama