Režie:
Jan ŠvankmajerScénář:
Jan ŠvankmajerKamera:
Svatopluk MalýHudba:
Zdeněk LiškaVOD (1)
Obsahy(2)
Jediný plot, který je opravdu živý. Groteskní podobenství režiséra Jana Švankmajera vzniklo podle povídky Ivana Krause Živý plot. S hravou nadsázkou vypráví anekdotu o muži, který ukazuje starému známému svou vilu a zahradu, obehnanou živým plotem – ovšem doslova živým, protože tento se místo keřů skládá z lidí, na které majitel vily něco ví… (Česká televize)
(více)Recenze (109)
6* Konečně po různých experimentech je tu první film s typicky surrealisticky Švankmajerovským stylem a plnou metafor. Sdílím názory s většinou ostatních. Prostě v jednoduchosti je síla. Po letech jsem si ho zopakoval a jestli by šlo, tak bych mu dal klidně i šest hvězdiček. [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: X /// ATMOSFÉRA: 3 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 2A /// ART: 1 /// STYL: 3 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()
Tohle podobenství je použitelné v každé době, tu dnešní bohužel nevyjímaje. Kdo má informace, má vlastně nesmírné bohatství. Ať je nacismus, komunismus, demokracie či vládne císař pán. Pokaždé chtějí mocní informace na jiné mocné a též i na jiné chudáky, aby je mohli vydírat a využívat. Živá zahrada je zajímavý nápad sám o sobě a velmi trefné a povedené podobenství. ()
„Je lidský život také o něčem jiném než o tom, že se narodíš a zemřeš a jen, pokud jsi vyvolený, staneš se kůlem v plotě?“ Povídkové podobenství Jana Švankmajera ad absurdum. Myšlenka z předlohy literárního autora Ivana Krause je tak působivě výtvarně ztvárněna, že divákovi, až naskakuje husí kůže. Svým způsobem je takováto politická myšlenka skutečným hororem, který však vzniká za každého režimu. A i když je takové umělecké ztvárnění poplatné době svého vzniku, myšlenka je tak zcela nadčasová. Jen ji dokázat přečíst a poučit se z ní. ()
Švankmajerovi duševní výlety za hranice všedního vnímání jdou povětšinou zcela mimo mě. Kupodivu je Zahrada docela jiná a stravitelnější. Trápící podivín, který experimentuje se vším co se hýbe, tady dokázal vytvořit krásně absurdní situaci a v deseti minutách jí dát neodolatelně ironickou korunu. Narozdíl od přebujelých záběrů a fantasmagorických zvuků zůstal účelný a s mistrným Kopřivou tvrdí jedno. Že plot musí kdosi držet a že lhostejnost je koncem i toho nejkrásnějšího. Časové zasazení osudově přesné. ()
Nejprve se mi zdálo, že film je úplně mimo můj terč. Pak si ale stačilo vzpomenout na dobu natočení a hned jsem tušil, oč jde. Na druhou stranu, jeden, byť opravdu geniální, nápad nemůže můj pocit nikterak vylepšit. Narozdíl od jiných si myslím, že Švankmajer měl lepší kousky. Ovšem také věřím, že uživatelka Sunwise má pravdu a já jednou budu moci dílo ještě více docenit. ()
Galerie (4)
Zajímavosti (2)
- Jde o první Švankmajerův hraný film a v jeho krátkometrážní tvorbě jediný snímek, který neobsahuje animovanou složku. (Facillitant)
- Námětem pro tento snímek byla povídka „Živý plot“ od Ivana Krause. (Taja.S)
Reklama