Režie:
Jan SvěrákScénář:
Zdeněk SvěrákKamera:
F. A. BrabecHudba:
Jiří SvobodaHrají:
Jan Tříska, Václav Jakoubek, Zdeněk Svěrák, Libuše Šafránková, Radoslav Budáč, Rudolf Hrušínský, Irena Pavlásková, Ondřej Vetchý, Daniela Kolářová (více)Obsahy(1)
Je krátce po válce a do chlapecké třídy jedné ze škol na předměstí Prahy chodí také desetiletý Eda Souček se svým kamarádem Tondou. Stejně jako ostatní spolužáci, také Eda s Tondou zcela ignorují pokusy rezignované učitelky Maxové o výuku a spíš než o učivo se zajímají o barvu jejích kalhotek. Není divu, že se učitelka jednoho dne zblázní a na její místo nastoupí nový učitel. Jmenuje se Igor Hnízdo a vymyká se všem učitelům, které kluci do té doby poznali. Chodí ve vojenské uniformě, na opasku má opravdovou pistoli a okamžitě zavede ve třídě tuhý režim, jehož součástí jsou také velmi svižná rákoska a poutavá vyprávění o válečných zážitcích, kterými učitel prokládá probíranou učební látku. Přestože jsou jeho metody nečekaně účinné, začnou se velmi brzy na učitelem stahovat mraky. Nejenže někteří tak úplně nevěří jeho hrdinským historkám, ale navíc se začne projevovat jeho slabost pro něžné pohlaví. Zhrzená tramvajákova manželka, kterou Hnízdo opustí kvůli koketním studentkám, dvojčatům Fabiánovým, totiž napíše udání a učiteli hrozí trest za mravní delikt. Přestože se Eda stejně jako ostatní postaví za svého oblíbeného učitele, začíná si uvědomovat, že tím pravým hrdinou pro něj ve skutečnosti není okázale hrdinský učitel, ale jeho puntičkářský tatínek Fanouš Souček, se svým nenápadným, všedním přesto však skutečným hrdinstvím. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (759)
Již klasický film se spoustou typicky Svěrákovských humorně - laskavých hlášek, které uvádím místo komentáře: "Ponechejte ho v chlapecké třídě." ... "Slovan jsem a Slovan budu! - Až jindy Lakatoši." ... "Opakuji: Neolizujte železné zábradlí!" ... "Je-li ruka nastřelena, tak v žádném případě." Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=Mp0Lt9-Oz1Y ()
S přibývajícími léty to spíš z klukovské komedie jde více na dospělé drama, ale to neznamená, že by se u toho člověk nemohl občas od srdce zasmát, třeba u rošťáckého odmontování blatníků až třeba k vykouření hospody. Hned ale to druhé má smutný podtón, kdy motivace byla jasná - donutit tátu, aby přestal hrát karty, přestal u nich podvádět, přestal vysedávat v hospodě a aby šel domů. A tak to je tu s mnoho věcmi v čele s Igorem Hnízdo, na jedné straně vynikajícím učitelem chlapců, kdy je dojme i poselstvím Jana Husa a na druhé straně proutníkem, který každou chvíli vyjíždí po nějaké ženě/slečně/dívce, zpravidla ženaté. Chybělo by málo a mohlo to být docela smutné drama, ale chybělo taky málo a mohla to být odpočinková komedie. Ve výsledku tu máme hořkosladkou dramedii, typický to český export, který tentokrát bohužel nebyl oceněn Oscarem. ()
"Kdo z rodičů chce vidět Idiota, nechť se staví v ředitelně." To je zajímavé, jak mají školy stejně obsazené ředitelny. Já tedy navštěvuju Obecnou školu celkem rád, nejednou jsem tam hledal ztracené kruhy či blatníky, olizoval zábradlí a učil se chlapáctví od Igora Hnízda. Stejně tak mě bavily tatínkovy názory na politiku, hypochondr Plíha či lstivý pan ředitel. Na tuto školu se zkrátka chodilo za trest, ale já jsem moc rád, že jsem mohl být přítomen tomu, jak si ji Igor Hnízdo vybral ke středověkému trestání. ()
Jeden z nejlepších porevolučních filmů a parádní režijní debut. Krásně napsaný, zahraný i natočený, dokonale vystižená atmosféra dětství i poválečných let (z té hezčí strany, žádné divoké odsuny), kultovní postava Igora Hnízda, učitele, který si dokáže své žáky natolik získat, že se od něj klidně nechají fyzicky trestat, skvělý motiv vystřízlivění dětského hrdiny z falešného idolu v podobě charizmatického učitele a objevení hrdiny ve vlastním "nudném" otci. Vynikající je scéna večeře Součkových a Igora Hnízda, kdy je tatínkova politická krátkozrakost ilustrována tím, že mu uniká, jak Igor před jeho očima svádí maminku. ()
Milá komedie to rozhodně je, ale čekal bych to propracovanější v oblasti scénáře, který mě svou naivitou až zarážel. Herci hrají vzorově, ale ty dětští byli lepší než dospělí, z nichž nejvíc vynikal Jan Tříska. Svěrákova režie nebyla rušivá a dokázala jít tam, kam se scénář nedokázal vypravit, uměla být v mnoha případech opravdovější, ale vázána na slabší scénář si to vždy napůl cesty rozmyslela. A tak je divák nejednou svědkem dosti nepravděpodobných situací a rovněž jistá nedotaženost panuje i u postavy učitele Igora Hnízda, která zřejmě měla působit mírně rozporuplně, ale nestalo se tak. Dospělé charaktery jsou zde vůbec nahozeny dost nahrubo a na rozdíl od těch dětských jim chybí větší ukotvení v ději. Film tak poměrně ztrácí na síle a jeho scenáristická propracovanost je slabší, a proto daleko lépe funguje jako ta úsměvná a milá komedie, která ale klidně mohla mít větší myšlenkový rozměr. 60% ()
Galerie (40)
Zajímavosti (89)
- Když Rádži Tamil (Petr Čepek) vyzvá svého psa, aby zaútočil na chlapce, kteří přišli vrátit ukradené kruhy, je v dalším záběru zabrán namísto Petra Čepka jiný muž v oblečení Rádži Tamila, nejspíše vodič psa. Jedná se o tak krátký okamžik, že tvůrci nejspíše nepočítali s tím, že si toho někdo všimne. (Reyak)
- Ve scéně v čase 1:06, kdy jedou kluci s dopisem nákladní vlakem, je slyšet při jejich přibližování se přejezdu výstrážné zařízení. V záběru na přejezd však žádné zařízení není, přítomný je pouze výstražný kříž. (Marrty3)
- O svém tatínkovi, kterého si ve filmu sám zahrál, o mnoho let později vyprávěl: "Když něco řekl, věřil jsem mu. A táta, který byl národní socialista, mi třeba řekl: 'Že prej Plzeň osvobodila Rudá armáda. Na tom vidíš, jak kecaj...' Věděl jsem, že komunisti lžou. ohužel, když jsem se dostal na vysokou, ve druhé polovině padesátých let, moje důvěra k tátovým názorům začala opadávat. Říkal jsem si, že ti univerzitní profesoři musí být přece chytřejší než on, který nemá ani maturitu. (...) Táta měl sice své názory, ale i on do té strany nakonec vstoupil. Ve sklepě schovával agitační skříňku národně socialistické strany s brkem a kladivem, jenže jednou za ním přišli kamarádi a řekli: 'Franto, teď tady má být nový vedoucí stanice. Když to nevezmeš, vezme to tamten vůl. Franto, prosíme, vezmi to. Jen musíš vstoupit do strany.' Tak táta vstoupil. A najednou mi nemohl nic vyčítat. Tohle asi těžko pochopí někdo, kdo tady nežil." (NIRO)
Reklama