Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pro rodinu s dvěma malými dětmi to měla být dokonalá dovolená. Luxusní hotel v tropickém ráji a hoteliérův tip na tajnou pláž coby potřebná špetka dobrodružství. Na první pohled ta pláž opravdu nemá chybu – je nádherně písčitá, obklopená skalami a blankytně modré moře láká k tomu, abyste do něj okamžitě skočili. Na druhý pohled už to tak ideální není, protože z přítomnosti dalších opalujících se turistů je jasné, že podobný „tajný“ tip dostalo mnohem víc lidí, i když pořád nejde o nic, co by mělo rekreanty znepokojovat. Trable v ráji se projeví až ve chvíli, kdy děti na pláži najdou opuštěné věci patřící jiným hostům hotelu a z moře vytáhnou mrtvolu. Než se z prvotního šoku vzpamatují, čeká je mnohem větší otřes – všichni náhle nevysvětlitelně rapidně stárnou, což je patrné zejména na dětech. Tam, kde před chvílí stáli dva prckové, jsou teď vyděšení teenageři na prahu dospělosti. Všem na pláži je záhy jasné, že pokud se chtějí dožít večera, musí okamžitě vypadnout. Jenže to nějak nejde… (Cinemart)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (439)

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

M. Night Shyamalan a tajuplný ostrov, kde se rychle stárne. Občas se objeví zajímavé hrátky s kamerou a ze začátku se dá mluvit i o nějakém napětí. To co se tam začne dít po cca 30 minutách je scénáristický bordel a neumětelství, kterým Moon dokazuje, že první tři režijní počiny, byly souhrou záhadných okolností, díky kterým vznikly poutavé filmy. ()

mzss1 

všechny recenze uživatele

[78%] Viděno v kině. OLD jsem si rozhodně na velkém plátně nenechal ujít. M. Night Shyamalan je u mě výrazný režisér. Natočil spoustu výborných počinů; samozřejmě se sem tam i některé až tolik nepovedly, ale u mě většinou v jeho filmech převládá spokojenost. Největší pecky jsou jednoznačně VESNICE, ŠESTÝ SMYSL a ROZPOLCENÝ. Další snímky Znamení, Vyvolený mě až tak nepohltily, ale svoje kouzlo určitě mají a i pár dalších. Nyní k tomuto OLD, v čes. překladu ČAS! Rozhodně ho nebudu k žádným zmíněným filmům srovnávat. Kdybych chtěl, tak tu určitě není ve finále nějaká nečekaná pointa atd, ale dost o tom. Tempo filmu je zpočátku docela velké. Máme tu klasický seznamovací úvod s postavami, který naštěstí trvá asi tak cca 15 min. Je spousta filmů, kterým to trvá někdy i zbytečně déle. Když to vnímám zpětně, tak kdyby z tohoto měla být absolutní pecka, tak bych asi až tak zběsile nezačal, postupně bych chtěl, aby se pozvolna vybudovala temná atmosféra apod., ale já nejsem režisér, jen běžný divák, takže asi tak … Postavy začali rychle stárnout, našlo se tu spoustu zajímavých scén. Třeba to vyříznutí tumoru bylo docela zajímavé. Ale třeba to těhotenství mi přišlo trochu už přehnané, ale mělo to ve filmu svůj smysl. No, je to v PG-13, ale přišlo mi to v některých scénách trochu ostřejší, což jedině chválím. Někdy po půli snímku to bylo téměř PSYCHO! Jak tu někteří píší, že některé scénky byly komické, tak bych tu shledal max tu jednu v jeskyni, kdy se jedné z postav šíleně zdeformovali končetiny, to moc děsivé nebylo, ale co už … Ke konci mi to přišlo i docela smutné, nějaké ty upřímné emoce se zde určitě vyrojily. Žánrem je to takové namíchané, prostě částečně mystery/thriller/horor/drama – prostě od každého trochu. Postavy mě bavily, stejně tak jako jejich herci. Legrační, že se tu sám Shyamalan objevil (na začátku a v klíčovém okamžiku na konci), ale to je u něho zvykem, že se ve většině jeho režírovaných počinů objeví – fanouškům tím aspoň udělá radost. Úplný konec není šokující, žádná velkolepá pointa, ale má svůj smysl. Není teda nějak do hloubky pojat, ale přímočaré vysvětlení tu je. Ve filmu je tu pár dobrých záběrů, některých lehce zpomalených, ale ne moc. Soundtrack je obstojný, poslouchat samostatně by se asi nedal, ale do filmu dobře pasoval. Takže já se bavil od začátku do konce. Určitě by se toho dalo víc vylepšit, víc, aby to připomnělo klasického Shyamalana, který zde zkusil snad i něco trochu jiného. Jsem spokojen, není to nic převratného, ale mou pozornost si to udrželo. Ve zkratce to celé bylo o postavičkách a jejich konání, kdy rychle stárli. Jak už jsem psal, trochu poladit a vsunout větší NAPĚTÍ do filmu s pár zvraty, hned by to byla klasická Shyamalanovka, ale i tak bych zde nic víc nekritizoval, dobrý film to je a s chutí si ho ještě někdy pustím. ()

Reklama

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Čas plyne a já už si z filmu takřka nic nepamatuju. Snad jen to, že si M. Night Shyamalan bude muset na svůj další návrat ještě počkat. V tomhle filmu mi přišlo, že se chce dost přidobnit ke stylu Jordana Peela (hlavně s MY), ten ale s dalšími filmy slavil už menší úspěchy, tak uvidíme, kam se tito dva pánové posunou dále. ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

ČAS je film - jak jinak - o čase, o jeho jindy neviditelné materialitě a o tom, že moderní západní člověk tráví svoji dospělou existenci lapený mezi minulostí a budoucností, a přitom skoro úplně opomíjí přítomnost. Shyamalan opět natočil film, u nějž je zázrak, že vzhledem ke své eklektičnosti a estetické nekonvenčnosti drží pohromadě, ale on fakt drží. Pohromadě možná nebude úplně držet tenhle komentář, ale co s tím už. _________ Jednak jsou tu u Shyamalana opětovně se nabízející se paralely s Hitchcockem. Ty jsou pořád užitečné, ale hlavně proto, že ukazují na rozdíly mezi oběma hollywoodskými auteury. Zatímco u Hitche by postava sledující jiné postavy zdálky prostřednictvím teleskopů nebo kamer byla jasně voyeurská a všechno by se primárně traktovalo skrze psychoanalytické koncepty, tady to neplatí. Shyamalana znovu zajímá víc než pouze lidská subjektivita (možná i proto má dost lidí problém se na jeho filmy napojit), jde mu mnohem spíš o kolektivní portrét západní moderní civilizace a jejího vztahu k "přírodě", vědě, tělu, morálce a (hodně implicitně) spiritualitě. Důležitý je proto nejen jedinec, ale taky kolektiv/společnost, přičemž v ČASe se mezi těmito pozicemi na několika úrovních neustále, a přitom funkčně přepíná. _________  Další paralela se nabízí se filmem STALO SE, který vedle ČASu patří mezi Shyamalanovy nejhůř přijímané, někdy i vysmívané filmy, ale guess what - ony jsou ty jeho vůbec nejlepší. Oproti ekohororu STALO SE, který se ve svém hystericky přestřeleném portrétování postav de facto blížil satiře a kde se s lidskými figurami nešlo identifikovat, se ČAS (úspěšně) pokouší o vybalancovanější přístup. Nejde tady koneckonců o neuchopitelnou environmentální krizi, ale o plynutí času - a čas, to je veličina, kterou ve vztahu k lidské zkušenosti nelze oddělit od její percepce, od jejího způsobu prožívání. Film proto rozlišuje mezi postavami, s nimiž je vzhledem k jejich tlumenějšímu "realističtějšímu" herectví, hlubší charakterizaci a častějším detailům možné snáze ztotožnit a mezi postavami, které spíše přepínají do lehce karikaturního herectví (opodstatěněho satirou) a které i svou strohou charakterizací jsou jen črtami nebo funkcemi ve vyprávění. ČAS každopádně ukazuje západní moderní lidi jako bytosti definující se primárně svou profesí (proto ta nadměrně explicitní expozice), fyzickým vzhledem a statusem (nebo zkrátka materialitou), bytosti, které se v krizi neustále hystericky snaží nacházet racionální vysvětlení a východisko (a přitom selhávají) a které do značné míry nedokáží překonat svoje osobní rozpory (jeden z komediálních vrcholů je postava psycholožky, která nedokáže mluvit se svojí sestrou, taky psycholožkou). Jenže pak přijde chvíle, kdy si postavy sednou na písek a začnou přemítat, proč vlastně z té pláže chtěli utéct... a je to regulérní doják, protože najednou ti lidi nechtějí utíkat od vlastní existence a její nevyhnutelnosti a dokáží přítomnost přijmout v její úplnosti a konečnosti. _________ Způsob záběrování a jeho proměny by tady vystačily na samotný koment a pečlivou analýzu. Nicméně s ohledem na výše řečené mi připadá fascinující, jak se tady Shyamalanovi daří skloubit velmi taktilní a někdy až mimozemsky odlidštěný pohled na tělo-jako-materiál, které může nabývat až groteskních podob, a v důležitých scénách i nezbytnou porci empatie. Mnohdy tu přitom dochází k prolínání mezi lidským a nelidským, kamera v momentě smrti jedné z postav odplouvá směrem k mořským vlnám, jindy prolne tvář zabíranou v detailu s reliéfem blízkých skalisek. _________ K polarizujícímu závěru snad jen tolik, že to Shy zvládá řešit s elegancí. Dokážu si představit, že by to celé zůstalo ve víc tajemné/metaforické rovině, a dokonce mě napadá výborný alternativní konec (resp. kde by film mohl skončit). I tak to ale podle mě funguje, a to jak vypravěčsky (nezůstávají nezodpovězené otázky), tak tematicky. () (méně) (více)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Time is money. To téma zrychlené fyzické proměny je samo o sobě děsivé, ale vše zmírá na otřesně napsaných postavách na hraně karikatury a snaze tolik toho sdělit, až se nedozvíme nic. Nebo lépe řečeno, nezajímá nás to. Říkejme tomu šestý smysl, nebo nějaký druh znamení, ale od přelomu tisíciletí jsem tušil, že Shyamalan bude pro svou jinakost ten lucky bastard, který už nikdy nemusí natočit nic pořádného, ale lidé se budou dál a dál dívat a doufat. A mimochodem, ať si to ta pláž zkusí na Helču Vondráčkovou. Vyláme si zuby a ještě ji její manžel zažaluje.. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (10)

  • Ve většině svých filmů ztvárnil režisér M. Night Shyamalan menší cameo. V tomto filmu má poprvé větší roli. (NiWi)
  • Natáčení snímku probíhalo v Dominikánské republice, konkrétně na pláži Playa El Valle poblíž města Samana a ve studiu Pinewood. (Kuzmik)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Spin-offu G.I. Joe se v kinech nedaří

Spin-offu G.I. Joe se v kinech nedaří

26.07.2021

Hračkářský konglomerát Hasbro a jeho produkční společnost eOne, pod kterou v budoucnu budou vznikat i nové filmy ze série Transformers, jistě doufal, že nový akční snímek Snake Eyes: G.I. Joe Origins… (více)

Co nového chystá M. Night Shyamalan?

Co nového chystá M. Night Shyamalan?

28.09.2020

Režisér M. Night Shyamalan (Šestý smysl, Rozpolcený) si přes léto sehnal poměrně solidní obsazení pro svůj tehdy nepojmenovaný nový snímek. Nyní však slavný tvůrce konečně odhalil, o co vlastně v… (více)

Reklama

Reklama