Reklama

Reklama

Pinocchio

  • USA Pinocchio
Trailer 1

VOD (1)

Hrané CGI prerozprávanie obľúbeného príbehu o drevenej bábke, ktorá sa vydáva na napínavé dobrodružstvo, aby sa stala skutočným chlapcom. Ďalšími postavami sú rezbár Geppetto, ktorý Pinocchia vytvoril a správa sa k nemu ako k svojmu skutočnému synovi: Jiminy Cricket, ktorý slúži ako Pinocchiov sprievodca a zároveň ako jeho "svedomie"; Modrá víla; "Poctivý" John; čajka Sofia a kočiš. (Disney+)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (98)

corpsy 

všechny recenze uživatele

Horko ťažko som si v hlave presadil tri hviezdičky. Moje cvrlikotajúce Svedomie dostalo zabrať. Disneyho produkt, je presne podľa šablóny dnešnej doby ( politická korektnosť, modernizácia či celková rekulturizácia námetov ) a to vo veľkom narúša celé vyznenie, starej dobrej rozprávky. Je divák s niečím takým schopný a pripravený sa zmieriť? ()

Filmmaniak 

všechny recenze uživatele

Poctivou dřevařskou ruční práci těžko nahradí "modernější" verze z laciného plastu. Jediná pozitiva tvoří Tom Hanks a jeho hodiny, skvěle nadabovaný Honest John (v angličtině), scény s velrybou (ze které filmaři udělali mořské monstrum s chapadly) a občas triky, v některých scénách velmi přesvědčivé, leč v jiných zas povážlivě špatné. Digitální je v tomhle filmu skoro všechno a působí to ošklivě a uměle (zvířata, voda, a to nerealistické pití limonády omg). Půlhodina navíc oproti 80 let staré animované klasice nepřidává nic zajímavého, příšerně rozvolňuje úvodní expozici a mění vyznění řady scén a motivů (včetně Geppettovy motivace k výrobě Pinocchia). Od okamžiku Pinocchiova procitnutí je děj tak přehnaně uspěchaný a jednotlivá dějství natolik vypravěčsky odbytá (případně změněná k horšímu), že se v nich ve finále ztrácí původní mravokárné poselství, které by naopak mělo tvořit jádro filmu. Důležité postavy (včetně modré víly) jsou představeny v jedné jediné scéně a pak z děje navždy zmizí. Kdykoli dojde na nějakou zpívanou pasáž, tak si hned zkraje začnete přát, aby zas co nejdřív skončila. Snaha o současné gagy je protivná, míjí se účinkem a nedává smysl. Po svém předchůdci nový Pinocchio nepodědil zábavnou hravost, nápaditost, ani okouzlení náhlým zázrakem nebo znepokojení z temných podtónů. Smutné a zbytečné. ()

Reklama

Algernons 

všechny recenze uživatele

Remake dělá dost změn na to, aby film působil jinak než originál, ale né dost na to, aby se odlišil. Geppetto je zranitelnější a pochopitelnější v podání Hankse, ale také ztrácí na své energičnosti a kouzelnosti jako celý film. Dabéři odvadí skvělou práci, ale podivný vizuál CGI cvrčka a Pinocchia to nezachrání. Změny které tu jsou obrací původní motivy pohádky naruby a nekristalizují nové poselství a zrpávy, naopak tvoří nesourodý mišmaš, který se chce jen odlišit, ale nepřemýšlí nad dopadem těchto změn. Svět není tak děsivý, protože to stejně skoro vždy dopadne dobře, viz. svrhnutí zlého loutkaře. Lhaní není trest, ale spíš spása a cesta jak dosáhnotu svého, apod. Proč se k tomu Zemeckis upsal, když tu vlastně neměl co dělat? Možná proto, snadná cesta jak se zas zviditelnit bez větší námahy? Nevím, ale od tohoto režiséra, jehož díla velmi miluji bych čekal něco mnohem, ale mnohem silnějšího a zásadnějšího. Tohle je jen mdlé převyprávění, které je v každém ohledu horší a finální myšlenky nepůsobí zaslouženě, pouze strojeně a prázdně... ()

Tsuki 

všechny recenze uživatele

Nová hraná verze sice napravuje některé nedotažené prvky původní pohádky (např. o něco víc poznáme postavu Geppetta / pozadí této postavy), ale bohužel je těchto náprav a vylepšení mnohem méně, než by tento příběh potřeboval. Původní pohádka je svým způsobem poměrně holá, tady dojde k určitému rozvití, ale i tak se nová verze v inovaci drží hodně při zemi a vesměs kopíruje to, co už známe. Příběhu by popravdě prospělo překopat ho mnohem více. Ptám se například, proč bylo nutné kopírovat postavy Lišáka a Kocoura přesně tak, jak jsou, tedy v jejich zvířecí formě. V kreslené pohádce to tolik nevadilo, ale v hrané verzi a ve světě lidí je to o to víc jako pěst na oko. Žádné jiné zlidštěné zvířecí postavy totiž v příběhu nejsou (buď jsou tam lidi, nebo zvířecí mazlíčci, nebo pak Pinocchio a cvrček, ale tyto dva se dají brát jako specifické výjimky). Už tak je zvláštní i to, že v téhle verzi dojde Pinocchio až do školy a celou dobu se mu nikdo z lidí nijak zvlášť nediví… Přijde mi, že když už se dělala hraná verze této pohádky, mohlo se přikročit k mnohem větším změnám, aby příběh působil komplexněji a třeba i o něco realističtěji. Taky nechápu význam duchů, co se objeví na Ostrově potěšení – nejenom že stejně jako původní pohádka tento film neřeší, co se dělo s kluky proměněnými na osly, ale navíc tam přidává tyto bytosti bez jakéhokoli zjevného důvodu (dále se s nimi nepracuje). Ve výsledku mě proto film nepřesvědčil o tom, že by šlo o kvalitní předělávku s nějakou vizí. Pár hezkých scén a nápadů (např. krásné detaily mechanických hodin, kam jsou zakomponovány různé Disneyho postavičky), jako obvykle dobrý výkon Toma Hankse, a na závěr pěkně uzavřený konec, který přichází s myšlenkou, že je vlastně jedno, jestli se Pinocchio promění v chlapce nebo ne, protože city jsou důležitější než vnější forma – tohle je pár věcí, které se mi na filmu líbily a které v některých ohledech převyšují původní verzi. Celkově se ovšem Disney s touto předělávkou nevytáhl, obsahově ani formou (CGI animace působí trochu lacině). ~(3,3)~ ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Robert Zemeckis se i díky režii trilogie Návrat do budoucnosti, Falešné hry s králíkem Rogerem nebo Forresta Gumpa zapsal do paměti jako jeden z nejlepších audiovizuálních vypravěčů své doby, kdy by měl být každý jeho film povinně vyhlížen, protože se dalo snadno počítat s tím, že dorazí plnohodnotný filmový zážitek. A někdy po Trosečníkovi se to začalo lámat. Zemeckis téměř dekádu své kariéry věnoval experimentování s motion capture, kdy vznikla trojice filmů Polární expres, Beowulf a Vánoční koleda. Následně se Zemeckis pokoušel realizovat nějaké ty životopisné příběhy jako v případě filmů Let, Muž na laně či Vítejte v Marwenu, už svým posledním filmem Čarodějnice ovšem ukázal, že by se rád vracel k námětům, které by ještě více otevíráli dveře k audiovizuální hravosti. Jedno je jisté - kdyby zhruba někdy v 90. letech bylo oznámeno, že se hraná adaptace Pinocchia od studia Disney chopí Robert Zemeckis, bylo by snadné studiu po takovém filmu utrhnout ruce. Jaká je ovšem konfrontace s realitou a především s Robertem Zemeckisem v roce 2022? Pinocchio od Carla Collodiho se dočkal již mnoha adaptací, kdy to celé dává smysl i proto, že na něm vyrostlo několik generací dětí a na podobném námětu se dá vystavět strhující filmové dobrodružství. Zemeckisův film se poté i výtvarnou stránkou snaží víceméně věrně držet původního animáku od studia Disney z roku 1940, kdy už zde možná dochází ke kamenu úrazu. Pinocchio, představitel jeho svědomí Jémine Cvrček, lišák poctivec John a jeho kocouří partner Gideon či loutkář Stromboli se vizuálním pojetím snaží o co největší podobu vůči svým animovaným předobrazům. Platí to ovšem i vzhledu rybičky Cleo, kocoura Figara či samotného řezbáře Geppeta v podání Toma Hankse, výraznějí se snad odlišuje jen vozka v podání Lukea Evanse. Zemeckis se tak velmi snaží čerpat z původního animáku a ne vždy je to úplně šťastná volba. Zvláště v momentech, kdy se CGI efekty setkávají se svými limity a ukazuje se, že snaha přiblížit se originálu nepřináší to nejlepší ovoce. Zemeckisův Pinocchio má ovšem štěstí neštěstí v tom, že původně vznikal jako film pro kina, kdy nakonec ovšem bylo rozhodnuto, že se z filmu stane exkluzivita pro Disney+. I díky původním plánům ovšem Zemeckisův Pinocchio vypadá velkolepě a draze, přesně jako to ideální dobrodružství, které by dokázalo sály naplnit rodinami. Problém je ovšem opět v oné snaze, aby šlo vizuální pojetí ruku v ruce s původním animákem z roku 1940. Právě kouzlo původního animáku se ovšem hranému Pinocchiovi nikdy vykrást nepovede, například skrze snahu o realističtější vyobrazení fungování loutkového divadla se kouzlo naopak částečně vytrácí. Měl by to být přitom právě Zemeckis, který by měl překvapovat audiovizuálními nápady a především ukázat, že na to pořad má. V jeho rukou tak poté Pinocchio sice působí jako schopně uchopená podívaná, která navíc naštěstí není 50:50 kopií vůči původnímu animáku a v jistých ohledech se naštěstí vydává vlastním směrem, potenciál přesto zůstává tak trochu nenaplněn. Můžou potěšit poměrně hravé odkazy na ostatní disneyovky, přidaná hudební čísla jsou ovšem prakticky k ničemu. Nesází na dvakrát zajímavou melodii ani doprovodnou choreografii, k vyznění příběhu nepřidávají dvakrát nic nového a v jistých momentech se Zemeckisův Pinocchio vydává poměrně zkratkovitou cestou. A i díky tomu například závěr nemá takovou emocionální váhu jako v případě původního animáku. S Pinocchiem od Zemeckise to přeci jen budou mít těžší především ti, kteří mnoho momentů z animovaného Pinocchia mají zaškatulkované, například mrazivou scénu s přeměnou v osla, která kdekdomu mohla v dětském věku přivodit noční můry, nic takového se zde ovšem pravděpodobně konat nebude. V tomto ohledu opět zamrzí, že právě Zemeckise by kdekdo 30 let nazpátek pasoval na toho pravého loutkaře ideálního pro adaptování tohoto příběhu, rázem se ovšem Zemeckis skutečně profiluje pouze jako schopný řemeslník, kterému ovšem chybí ta správná invence. Tom Hanks sice může jako Geppetto sebevíc dokazovat, že snad skutečně zahraje všechno a Zemeckisův dvorní skladatel Alan Silvestri může sebevíc dokazovat, že ještě nepatří do starého železa, mnohem víc by ovšem kdekdo nejspíš potěšilo, kdyby Zemeckis hranému Pinocchiovi dodal něco navíc. Sázka na to, že to celé dokáže uspokojit svou cílovku, bude to mít sympatickou atmosféru čerpající už z původního animáku, pěkné barvy a výrazný rozpočet bude poznat v nejedné trikové sekvenci je přeci jen tak trochu líná. Kouzlo prapůvodního příběhu o Pinocchiovi navíc vždy tkvělo v tom, že vlastně nejde o kdovíjak velkolepý příběh, Collodiho původní příběh skrýval nějaká ta morální poučení. Poučení o tom, že dřevěná loutka toužící po statusu člověka se nejdřív musí naučit, co to vlastně je lidství, naučit se rozeznávat dobro od zla a i skrze natahovací nos pochopitelné poselství o tom, že se s poctivostí někam dojde. V Zemeckisově filmu poté tato morální rovina funguje tak napůl, horší je to s pokusy o humor pro starší diváky, kdy je jejich primární problém v tom, že vůbec nejsou vtipné. Největší handicap je přesto v tom, že tak barevný a velkolepý film krapet působí jako by byl bez života. A opět to zabolí především při vzpomínání na Zemeckise v jeho nejlepší formě. A i když se na jednu stranu musí ocenit, že Zemeckisův Pinocchio skutečně není 50:50 remakem animáku z roku 1940, ten vlastní směr je do jisté míry zavádějící a krapet ničí nejen kouzlo původního animáku, ale i Collodiho předlohy. A jestli někoho štve, že Modrou vílu hraje Cynthia Erivo, právě ta je tím nejmenším problémem, který urazí maximálně ty, kteří za vším musí vidět Woke. K zeblití poté není fakt, že Modrou vílu hraje černá Afroameričanka, ale primitivní reakce, které problémy hledají přesně na místech, kde vůbec nejsou. Je snad nakonec největší háček v tom, že adaptací příběhu o nejslavnější loutce všech dob vzniklo až příliš? To se nám ještě letos pokusí vyvrátit Guillermo del Toro se svým stop-motion animovaným Pinocchiem. Dá se ovšem minimálně očekávat, že na rozdíl od Zemeckise Toro svého Pinocchia obalí i zde chybějící invencí a i díky zasazení do období fašistické Itálie svěžest. Když si člověk vzpomene na to, jak se Guy Ritchie popasoval s hraným pojetím Aladina či Jon Favreau s hraným pojetím Knihy džunglí, Zemeckis v rámci současných live-action předělávek od Disneyho jednoduše prohrál. I díky jeho největším zásluhám je pořád těžké nad ním lámat hůl, jeho Pinocchio ovšem mohl být filmem, který připomene jeho nejlepší časy. Při vzpomínání na největší Zemeckisovy pecky Pinocchio i přes své řemeslné kvality jednoduše bolí. Pobrukování si ikonické „When You Wish Upon a Star“ po Zemeckisově Pinocchiovi vyvolá spíše melancholii. Stesk po Zemeckisově vrcholné formě, která by z Pinocchia mohla udělat i něco víc než solidní řemeslnou podívanou, která dokáže uspokojit rodinu na jeden večer a pak rychle zapadne v katalogu Disney+. Zemeckisovi by bylo snadné přát na stará kolena ještě nějakou pecku, po Pinocchiovi je ovšem těžké říct, zda na to vlastně v jádru duše stále má.... () (méně) (více)

Galerie (29)

Zajímavosti (4)

  • Postava kočího, kterou ztvárnil Luke Evans, se v původním filmu nevyskytuje a je tak napsaná speciálně pro tuto verzi příběhu o Pinocchiovi. (Joe16210)
  • Cynthia Erivo, která v tomto filmu ztvárnila postavu Modré víly, nazpívala ústřední píseň „When You Wish Upon a Star“. Mimo to ve filmu zazněly i písně z původního Disneyho animovaného filmu, stejně jako písně zcela nové, které napsali Alan Silvestri a Glen Ballard. (Joe16210)

Související novinky

Del Toro chystá další animák

Del Toro chystá další animák

30.01.2023

Pinocchio Guillerma del Tora porazil v přímém souboji dvou adaptací stejné klasiky verzi od studia Disney na plné čáře, oceňovaný režisér tak znovu potvrdil, že je v poslední letech nejen ve skvělé… (více)

Blondýnka vede nominace na Zlaté maliny

Blondýnka vede nominace na Zlaté maliny

23.01.2023

Každý rok se v předvečer velkého finále oscarové sezóny sejdou v Los Angeles členové nadace Zlatá malina, aby „ocenili“ ty nejhorší filmy uplynulého roku. Hlasování o tyto ceny se účastní zhruba 700… (více)

Reklama

Reklama