Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dobový kriminální příběh slučuje vyšetřování vraždy s politickým pozadím. Vyšetřovaný zločin se totiž odehrál v roce 1933, nedlouho po převzetí moci Hitlerem, kdy byl v Mariánských lázních zastřelen jeden z emigrantů. Vrah tehdy uprchnul zpět do Německa dříve, než mohl být dopaden. Teprve po skončení druhé světové války, tváří v tvář nacistickým pohrobkům, otevírá policie dávný případ... Angažovaně se tvářící dílko až příliš rušivě dokazuje, kdo vždy bude narušovat mírové snažení a komu nelze nikdy důvěřovat. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (46)

farmnf 

všechny recenze uživatele

Je to podle novely Romana Cílka se skvělou hudbou Šustovou. Skvělý Pepa Abrhám i zloduch Karel Hlušička. Strhující detektivka z Mariánek, kde znám každej šutr. Jenže.....domovní prohlídka? Tlačeno na pilu 3. republiky. Vyšetřování je vedeno podivně. Závěr je ten, že NSR vraha přijala s otevřenou náručí a on se svým činem ještě chlubil. No kdyby komouši nesahali do scénáře, byla by to pěkná podívaná ala rada Vacátko 1945. Vysvětlení rady Šedého a mladých náccích předběhlo dobu o 40 let. ()

lover

všechny recenze uživatele

Zajímal by mě názor historika zabývajícího se se zobrazenou dobou. Dle mého soudu jde o ukázkově normalizační počin, v němž svět zdánlivě není černobílý. Poukážeme na množství chyb establishmentu, jak systémových, tak i individuálních, ale nad tím vším ční morálně nezkažený hrdina, který ve výsledku proti onomu establismentu nejde, ale jen jej svým správným jednáním ozdravuje, což daný systém nakonec ocení. A je jedno, zda jde o (zde) nastupující komunistickou moc nebo systém demokraticko-kapitalistický (viz. třeba Policajt v Beverly Hills, kde policajt vyšetří zločin navzdory svým nadřízeným). "Relativizace hodnot" v podobě bývalého policisty-kolaboranta, který pomůže k vyštření vraždy (navíc vraždy Němce Němcem) by ve striktních 50. letech zřejmě nebyla možná. Naopak v 70. letech zase nebylo možné, točit tak naivně lživě, jako v letech 50. Ona normalizační tendečnost se projevuje právě v rádobyoběktivitě. Podobně ale působí i většina hollywoodských žánrových titulů ve vztahu k americkému mocenskému systému. Dovětek ve "Výstřelech" ovšem nenechá nikoho na pochybách, jak se věci mají - Současní Němci jsou podle tvůrců stále nacisti:) Z hlediska stylu či řemesla se film sice vyhýbá trapným módním manýrám, působí uměřeně, ale zároveň zoufale všedně, neinvenčně a tím pádem i nudně a zdlouhavě. Není divu, že film zapadnul. ()

Reklama

consuela1 

všechny recenze uživatele

Kriminální příběh inspirovaný skutečnou událostí, kterou byla vražda nacismu nepohodlného profesora Lessinga. Vrah nebyl v roce 1933, kdy se vražda stala, dopaden. Děj filmu nás přenáší do roku 1945 a po zajímavých peripetiích, kdy konečný důkaz přináší kolaborant (!) končí odhalením možného pachatele. Myšlenka filmu je zajímavá, příběh poutavý, avšak zpracování nikterak nezaujme. Přidávám informaci pro ty, kteří se zajímají o dějiny kriminalistiky: vraždu prof. Lessinga a naší nejznámější nikdy neobjasněnou detektivní kauzu Otýlie Vranské dělily hodiny, maximálně jeden den. Některé odvážné teorie proto tvrdí, že vražda Vranské měla politické pozadí a byla provedena na objednávku, totiž aby odpoutala nežádoucí pozornost od vraždy, jejíchž objednatelé byli až příliš patrní. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

,,Pane svědku, uvědomujete si, že ač jste ochráncem zákona, obhajujete nepřátelé státu?" Velice zajímavý kriminálně politický případ podle skutečných událostí, v spíše průměrném zpracování. Na vině dle mého názoru není ani tak scénář, ten snad v každé druhé scéně něco pěkného přinese. Například ukázku ze soudního procesu, kde myšlení a projev kriminálního inspektora Šedého se vůbec neslučuje s ideologií čerstvě založených VB a SNB, naopak se snaží najít pochopení pro protizákonné konání mladistvých rok po válce. Nebo pozoruhodnnou návštěvu onoho inspektora u vrchního majora kriminálky, který nejdřív Šedému pragmaticky zakazuje šťourat se v 12 let starém případě, vymlouvá mu smysl vyšetřování zločinu z politicky odlišného období, a následně po střihu při skleničce ho zase pro změnu podporuje, aby se svého cíliu a pátrání za žádnou cenu nevzdal. Užijeme si i atraktivně podanou kriminalistiku v nejednoznačném případu (dvě smrtelné průstřely a každá údajně z jiné pistole, záhadné střílení z jednoho útlého řebříku do dvou různých oken a pod.). Dobově politické souvislosti nejsou až na závěrečný doslov nijak přehnaně (ideologicky) podané, navíc se zde rozehrává netradiční spolupráce vyšetřovatelů VB s bývalým vrchním radou prvorepublikového komisařství, kterého zde ztvárňuje Bohumil Šmída (jeden z klasických herců ČS krimi výjimečně v kladné roli!). Co film dost zabíjí, je herecké obsazení a výkony, které jsou z velké části (zejména v případě hlavní vyšetřovací dvojky Neužil-Abrhám) poměrně nezáživné. A také hodně pomalý rozjezd filmu za doprovodu několika nadbytečných scén (lázeňský orchestr, kankán v divadlu) a občas i znějící podřadné hudby. Vzít tohle do rukou Jiří Sequens, pozvat k hudební spolupráci Zdeňka Lišku a natočit to filmařsky ve stylu Kroniky žhavého léta či prvních dílů Případů majora Zemana... to by byla panečku jiná káva! Summa summarum: námět a obsah 5*, scénář 4*; zpracování: atmosféra 3*, napětí 3* (spíše až v druhé půlce), humor NE, herecké obsazení 2*, soundtrack 1*. Osobní přínos 5*... 65% ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Ten hlas, ta podoba. Ta zkušenost při obsluze knihovnických schůdků, ta neschopnost vzdát se obluzování sukní ať už jsou v přesile nebo z Hitlerjugendu. To je Vrána! A nenechte se zmást, že namísto velorexu jezdí v americkém džípu. On vám bude klidně tvrdit, že je inženýr Králík nebo kriminální asistent Hanousek.. Možná překvapí osvícené filozofování nad pohnutkami zločinu, ale jinak je vyšetřování předválečné vraždy plné reminiscencí, nezáživnosti a Fulínů z VB. Kdyby se Jenda Zeman teprve nerozkoukával po návratu z lágru, rozlouskl by to dřív, než stačíte říct „zlý občan Německé spolkové republiky“.. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (2)

  • Filmovanie prebiehalo v Mariánských Lázňach a Drážďanoch. (dyfur)
  • O režii filmu dlouho usiloval František Vláčil, kterého lákalo téma vzestupu nacismu. Ústřední dramaturg Ludvík Toman však látku svěřil Ivo Tomanovi. (Xell)

Související novinky

České lázně ve filmu

České lázně ve filmu

28.10.2019

Česká města se v průběhu let stala kulisou pro mnoho filmových tvůrců. Zrakům lokačních z českých i zahraničních filmů neunikla ani lázeňská města. A zájem o ně mezi filmaři stále je. Na výlety po… (více)

Reklama

Reklama