Režie:
Danny BoyleScénář:
John HodgeKamera:
Brian TufanoHrají:
Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller, Kevin McKidd, Robert Carlyle, Kelly Macdonald, Peter Mullan, James Cosmo, Eileen Nicholas, Susan Vidler (více)Obsahy(2)
MARK RENTON je hrdina naší doby. Není hlupák, není s ním nuda, jen je někdy trochu pobledlý a jindy úplně mimo. Film TRAINSPOTTING, který se odehrává v Edinburghu, ve městě, které je vším, jen ne městem snů, vypráví příběh Marka a jeho kamarádů – zkrachovalců, lhářů, psychopatů, zlodějů a feťáků, kteří nenávratně míří vstříc sebezničení. Jediný Mark najde dost síly, aby svému osudu unikl. Pak si ale znovu položí otázku: „Chci si opravdu vybrat život?" (Bontonfilm)
(více)Videa (3)
Recenze (1 302)
Nemám rád smažky, ani filmy o nich, takže jsem si tohle dnes již kultovní dílko neužil tak, jako většina ostatních fanoušků či diváků a Trainspotting byl předurčen k neúspěchu již předem. Styl se tomuto filmu však upřít rozhodně nedá a musím uznat, že se mi líbí i soundtrack, ale jinak Trainspotting není snímek určený zrovna pro mě a úplně tu auru okolo něj nechápu. Ani po mnoha letech se mi napodruhé nelíbil. Slabší tři hvězdičky. ()
Vybrat si život. Vybrat si práci. Vybrat si kariéru. Vybrat si rodinu. Vybrat si zasraně velkou televizi. Vybrat si myčky, auta, . . . . . . přehrávače kompaktů a elektrické otvíráky na konzervy. Vybrat si jídlo bez cholesterolu, . . . . . . zdravotní pojištění. Pravidelné splátky úroků z hypotéky. Vybrat si první dům. Vybrat si přátele. Vybrat si víkendový ohoz v barvě kufru. Vybrat si sedací soupravu na splátky v síti posraných prodejen. Vybrat si sám sebe a v neděli ráno žasnout, kdo do prdele jsi. Vybrat si dřepění na gauči a čumění na oblbující soutěže, co ti vygumujou mozek . . . . . . cpát si do huby|ty hnusné sračky z bistra. Na konci toho všeho pěkně zplesnivět. Pochcávat se v ubohém domku|a být jen na obtíž sobeckým, . . . . . . zmrveným spratkům, které jsi splodil aby tě nahradili. Vybrat si budoucnost. Vybrat si život. Ale proč bych měl něco takového udělat. Rozhodl jsem se nevybrat si život,|ale něco jiného. A důvody? Žádné důvody nejsou. Kdo potřebuje důvody, když má heroin. ------------------- * * * * * ()
„Pichali by sme si aj vitamín C, ak by ho postavili mimo zákon.“ Nechcem urážať, hoci sa mi to určite podarí, ale neviem, pre koho môže byť kultový film, v ktorom všetci užívajú ťažké drogy a rozbijú chlapovi v bare hlavu len za to, že do nich nechtiac drgol. Myšlienka, či má zmysel život, v ktorom sa naháňame za hypotékou, je zaujímavá, hoci obohraná, naivná a detská (a rozmýšľať nad ňou prostredníctvom totálnych magorov, ktorých len takýto malý kúsok delí od bývania pod mostom, je WTF). Ak necháme bokom tieto veci, zostane (pod?)priemerný film o bande stroskotancov, ktorí si nič dobré nezaslúžia. Potešil ma koniec s útekom a herci podávajú uchádzajúce výkony (McGregor, Bremner, Carlyle aj Johnny Lee Miller sa fakt snažia, ale čo z toho, keď hrajú odpad spoločnosti?), niekoľko nezabudnuteľných scén (dve odporné výkalové + pár obludných scén s bábätkom). Po vizuálnej stránke je to solídne vypiplané, je to ostatne film Dannyho Boylea. Príbeh ma absolútne neoslovil a nebavil a drogy idú úplne mimo mňa, čiže nemám prečo dávať vysoké hodnotenie. Fakt je to kultový film??? Aby som pravdu povedal, prvý raz 21 rokov od nakrútenia som si to pozrel len preto, aby som pochopil dvojku, na ktorú som sa paradoxne tešil viac. A tá s ami napokon paradoxne páčila o kúsok viac. ()
Filmový kult devadesátých let...a jelikož jsem ta léta fyzicky zažil, mohu subjektivně mluvit o filmovém Zjevení... (ten zážitek je ale do jisté míry nepřenosný...) Aneb jedna z prvních filmových zpráv o totálním úpadku západní společnosti... Podobné filmy: Requiem za sen, Strach a hnus v Las Vegas, Šňup, Acid House, Ex Drummer ()
„Vybrat si budoucnost. Vybrat si život….ale proč bych měl něco takovýho udělat? Rozhodl sem se nevybrat si život, ale něco jinýho. A důvody? Žádný nejsou. Kdo potřebuje důvody, když má heroin?“ Při druhé projekci, kdy jsem už tolik neporovnával s tematickým Requiem za sen a přijal osobitý styl filmu, mě Trainspotting bavil ještě o něco víc než prve. Užíval jsem si absurdní humor (škoda, že ho postupně ubývá), plky o filmech, „vymazlené“ nechutnosti spolu s halucinacemi (např. probuzení s „hnědým“ překvapením či na druhé straně pasáž s absťákem), parádní soundtrack, celou bandu (anti) hrdinů v čele s McGregorem (a příjemný bonus Kelly Macdonald), zvukomalebný přízvuk spolu se shozením celé té skotské hrdosti a dobrý konec. Kvůli menším poklesům tempa a pár hluchým místům končím na silných 4*. Takže, Spude..“ - „Co, kovboji?“ - „Když je napadne, že se nesnažíš, je to v háji. Řeknou si, ten šmejd se nesnaží, a tvoje podpora je v prdeli, chápeš?“ - „Jasně.“ - „Ale když to přepískneš...“ - „Můžu dostat práci.“ - „Přesně!“ - „Zlej sen!“ ()
Galerie (161)
Zajímavosti (71)
- Scéna potápania v záchodovej mise je odkazom na román "Dúha gravitácie" od Thomasa Pynchona. (pivo)
- Kelly Macdonald, která ve filmu ztvárnila 14letou školačku, bylo v době natáčení rovných 19 let. Premiéra snímku pak proběhla v den jejích 20. narozenin. (ČSFD)
- Film několikrát odkazuje na hudební skupinu The Beatles. Scéna, ve které Rentona (Ewan McGregor) a jeho přátele pronásleduje obchodní ochranka, připomíná scénu, ve které jsou Brouci ve filmu Perný den (1964) pronásledováni fanynkami. Když sledují odjíždějící vlak, stojí tak, jak Brouci pózují na sérii fotografií, jež se objevily na albu „Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band“. Při přecházení ulice v Londýně zase jdou po silnici jeden po druhém jako Brouci na přebalu desky „Abbey Road“. A nakonec, když se Renton probudí u Diane (Kelly Macdonald) doma, přikrytý až po bradu dekou, udělá tu samou věc jako Ringo Starr ve filmu Pomoc! (1965) – provinile se usměje a řekne: „Hallo.“ (Morien)
Reklama