Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je začátek prázdnin a vlak jedoucí k moři je plný cestujících, kterým začíná dovolená. Ne všichni si ale chtějí pouze odpočinout. Objeví se i lidé, prchající před vlastní minulostí. Příběh se točí především okolo Jerzyho a Marty, která utíká před svým bývalým přítelem Stazskem, s tváří Zbigniewa Cybulského. Jak přibývají najeté kilometry, množí se také informace o každé z postav. Ty v podstatě zažívají banální situace svého života, dokud vlak nečekaně zastaví četníci. Děj se odehrává téměř výhradně v úzkých prostorách vlaku, vyvolávajících stísněný, až klaustrofobický dojem. Tento snímek je první mezinárodně úspěšný film již zesnulého režiséra a scénáristy Jerzyho Kawalerowicze (Matka Johana od Andělů, Faraon). (whitas)

(více)

Recenze (26)

Martin741 

všechny recenze uživatele

Sam mam klaustrofobiu, takze na mna posobili brutalne depresivne tie stiesnene priestory vlaku, uzke chodby, kupe ....... hroza sama o sebe. Reziser jerzy Kawalerowitz natocil neskutocne dobre dielo, ono na kultove filmy netreba ist vysoko ako niekto, staci banalna zapletka - tuna vlak, kolaje a zvuk uhanajuceho stroja  po kolajach, u Jasudziro Ozua rodicia navstvivil ideti  a volalo sa to Tokio Monogatari 1953. 100 % ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KSE - P) Žánrová očekávání mohou být matoucí a nakonec může dojít k tomu, že divák bude po zhlédnutí nespokojen. Otázkou je, jestli je to na straně diváka, který si dané očekávání vytvořil na základě informací před zhlédnutím (klasifikace na různých databázích, zahraniční recenze a domácí komentáře přirovnávající dílo k Hitchcockovi), nebo nerozhodnosti filmu. Buď VLAK neví, jestli chce být psychologickou podívanou o nešťastných vztazích a nenaplněnosti, zatímco ironizuje měšťáctví, nebo dechberoucím thrillerem, v rámci kterého má být divák napjat, jestli je sličná dívka v ohrožení života, protože je v kupé spolu vrahem žen. Po prvním zhlédnutí zůstane akorát cameo role Zbigniewa Cybulského, jehož part muže naskakujícího do vlaku nabyl na novém významu; promyšlený styl s vysoce kontrastním svícením, dominancí detailů, důmyslným užití odrazových ploch a ženský nediegetický popěvek jako hudební doprovod. Pokaždé, když se totiž vlak zastaví nebo se dostaneme mimo jeho prostory, je klaustrofobní atmosféra pryč a ako bychom sledovali jiný, o poznání horší film. ()

Reklama

garmon 

všechny recenze uživatele

Nejradši bych dal pět, je to dokonale napsané, zrežírované, má to neskutečný tah, estetiku… - jen je to prostě takový Hitch = napínací zábavovka. Obě dvě hlavní herečky jsou silné: už jen když je režisér nechá vedle sebe koukat z okýnka, srší to, že by se Pangea rozestoupila… Cybulski je tu ještě plně fešák. Některé záběry a obrazy mají potenciál kultovní záležitosti: vlak v protisměru, který rozfouká Lucyně háro, její existenciální “zadní výstřih” na šatech, rámovaný u okénka, model Montmartre 1947… ()

lucascus 

všechny recenze uživatele

Film plyne podobným tempem, jako jízda vlakem - v některých stanicích zastavuje, v jiných ne. V některých zastaví jen náhodně, nebo kvůli pasažérovi, který zatáhne za záchrannou brzdu, někdy jede rychle, jindy se vleče. Ale vždy nakonec dorazí do cíle, ať už s větším, či menším zpožděním. Takto můžeme pozorovat i životy lidí, kteří se na hodinu a půl stávají cestujícími vlaku, prožijí noc, které sice na první pohled vypadá tak obyčejná, jako každá jiná, avšak přináší neobyčejné pocity uvnitř každého z cestujících. Je úžasné, že i my diváci, se k těmto cestujícím můžeme přidat a sledovat jejich reakce, pochody myšlenek, gesta a mimiku a to skrze parádní kameru, výbornou režii, dobré obsazení - to vše na pozadí jednoduchého příběhu zasazeného do uhánějícího vlaku - pociagu. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Jak já bych rád dal víc, když mi je ten námět tak sympatický a chápu ho, ale bohužel to na vyšší hodnocení opravdu nevidím. Sice je to naprosto skvěle natočené a kamera v nejednom záběru vyloženě kouzlí a prostředí vnitřku vlaku využívá dokonale, dokonce i zajímavá psychologická studie různých charakterů to je (byť s tím už se dalo ještě víc pohrát), ale žádná silnější atmosféra nebo dokonce napětí z toho ke mě vůbec nešlo, taky jsem čekal, že se to víc rozjede, že ta thrillerová zápletka bude víc propojená s tím budováním charakterů postav a hlavně z toho mám pocit, že to sice byl zajímavý zážitek, na který asi jen tak nezapomenu, ale zároveň mi v něm chybělo něco, kvůli čemu bych ho chtěl někdy vidět znova. A možná jsem od Kawalerowicze očekával něco artovějšího, když to srovnám s Matkou Johanou od Andělů, která je právě echt artovým hororem. Vlak sice vznikl dříve, ale i tak... Špatné to ale rozhodně není a za zhlédnutí to stojí určitě. Silné 3* ()

Galerie (23)

Zajímavosti (1)

  • Vlak měl doma v Polsku mimořádný divácky úspěch. Dostalo se mu ale uznání i za hranicemi – na benátském festivalu byl oceněn za mistrné technické zvládnutí kamery. (Zdroj: 3Kino)

Reklama

Reklama